דיון
שם ועדה: ועדה לשוויון מגדרי 21
תאריך ישיבה: 11.11.2019
גיבוש מדיניות לגבי מועדוני החשפנות הפועלים בעיר
ישיבת הועדה לקידום מעמד האישה תל אביב - 1
יוזם: ברנד פרנק ציפי
קטגוריה: קידום מעמד האישה
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: דווח ועדכון

תקציר

ציפי ברנד:

אנחנו מציינים החודש את יום המאבק באלימות כלפי נשים. הוועדה הזו מיועדת למוזמנים ולאנשי מקצוע ששותפים לתהליך שאנחנו רוצים להוביל. משום שהגיעו לכאן נציגות הבנות ומשום שאני מכבדת אותן, לפנים משורת הדין אני אתן להן את זכות הדיבור בדקות הקרובות. לאחר מכן הוועדה תהיה מוקדשת לדיון המקצועי ולרשימת המוזמנים. המטרה שלנו כאן, וקיימנו גם הרבה ישיבות מקדימות, היא לעשות עבודה מקצועית ורלוונטית. אני ברמה האישית ישבתי עם הבנות, אני מכירה אותן ובכוונתי גם לשקף את עמדתן.

משי:

גבירתי, לא באנו לכאן לעשות רעש ובלגאן אלא רצינו להביע עמדה, ולא באריכות. העניין הדרמטי שבשבילו הגענו היא משום שיושבת נציגה שהוזמנה, אישה שאנחנו מאוד מכבדים בשם ניצן כהנא, והיא נגד מה שאנחנו מייצגות ואוהבות. מדובר בחיים שלנו ובעבודה שלנו. אנחנו לא נפריע למהלך הדיון. אנחנו נשב ונקשיב ואם תתני לנו את רשות הדיבור נדבר בצורה אלגנטית ומתונה.

באנו לכאן בגלל סיבה אחת: הזכות שלנו לבחור. בחרנו בעבודה מאוד מסוימת שמקנה לנו איכות חיים ואנחנו אוהבות אותה מאוד. מעולם לא נוצלנו כפי שניצן טוענת, אנחנו לא כלי ריק מתוכן, לא עברתי דברים קשים בילדותי ואם עושים הקבלה אז עברתי פחות או יותר את אותו מסלול שניצן עברה כולל בגרויות, פסיכומטרי ואוניברסיטה. אני מבקשת מהוועדה שיהיו מועדוני חשפנות בתל אביב, שתהיה האפשרות והלגיטימציה לבתי עסק ברישיון חוקי ומפוקח. אנחנו בנות טובות ונורמטיביות ללא עבר פלילי שזה מה שבחרנו. זה מה שבאנו להגיד - אנחנו רוצות שתהיה לנו את הבחירה לעסוק במה שעושה לנו נעים וטוב.

ציפי ברנד:

זה דיון חשוב וראשון של הוועדה לשוויון מגדרי. בחרנו אותו דווקא עכשיו כי החודש מציינים את יום המאבק באלימות כלפי נשים. זה נושא שכעירייה וכחברה אנחנו צריכים לקדם ולהוביל שינוי. הנתונים שאנחנו נחשפים אליהם משקפים תמונת מצב בעייתית, ואני רואה את המחויבות שלי כנבחרת ציבור, ושל השותפים כאן, לעשות הכל כדי למצמצם את התופעות של דיכוי והחפצת נשים. היום נעסוק בנושא מועדוני החשפנות בעיר, כאשר המטרה היא לבחון כיצד אנחנו מתמודדים עם התופעה הזו ולנסות לגבש תהליך ביחד עם הרשות לחוסן עירוני, לבחינת המדיניות העירונית הנכונה להתמודדות. אני באופן אישי אעשה הכל כדי לצמצם או לסגור את מועדוני החשפנות.

נעשתה כברת דרך מרשימה בנושא. אני אצטט קטע מתוך פסק דין: "החקיקה הישראלית פועלת לאסור ולמנוע החפצת נשים ופגיעה בכבודן כנשים, כבנות אנוש, ביזוין והשפלתן. כדי לשרש תופעות אלו נועדו החוקים עליהם עמדתי לעיל. על בית המשפט לעמוד על המשמר כדי למנוע מערוב מציאות בה מתקיים בידור מיני, בערכים לפיהם חשפנות לשם גירוי מיני, בו מוצגת האישה כחפץ, מהווה החפצת נשים ואינה 'בידור' כלל ועיקר".

הקטע הזה הוא מתוך פסק דין של כבוד השופטת מיכל אגמון-גונן, פסק דין תקדימי שקבע את איסור הפעלת מועדוני חשפנות במתחם הבורסה ברמת גן. בפסק הדין הזה נקבע באופן תקדימי שמופעי חשפנות הם אינם בידור. אגמון בפעם הראשונה קובעת שלא מדובר בבידור שמשעשע המונים אלא באקט של השפלה וביזוי נשים. יש כאן נציגים שמתוקף תפקידם יאמרו שמדובר בחופש העיסוק ובזכותה של האישה לבחור ושאין איסור בחוק על מועדוני חשפנות. אבל דווקא היום אני חושבת שהדיון הזה רלוונטי בעידן שהמודעות להיבטים המגדריים גוברת, בעידן שבו מהפכת ה-סס MeeT שינתה את העולם ונתנה גב ובמה לנשים להתחיל לדבר ולספר. ולכן, גם אם אחזור להיבטים של חוקים וזכויות, יש את זכויות האדם וחירותו ואני רואה בכך עליונות. בדיונים בכנסת ישראל קראו לכך "חשפנות בתחפושת" - מדרון חלקלק שמוביל לזנות בחלק מהמקרים, ולניצול של נשים שנקלעו למצבים קשים בחייהן. כמי שגדלה והתחנכה בעיר הזאת, אני גאה בה מאוד. אנחנו מובילים מהלכים והעיניים של כל הרשויות במדינה נשואות אלינו. דווקא בנושא של מועדוני חשפנות אני מרגישה, באופן אישי, שאנחנו לא נושאים דגל. בעיר פועלים כיום כ-5 מועדוני חשפנות, ולפי הבדיקה שעשינו בשום עיר אחרת בארץ לא פועלים עוד מועדונים כאלה. המטרה שלנו היא להסתכל קדימה כדי לשנות את המצב כיום. אנחנו רוצים לירות כאן את יריית הפתיחה להסתכלות עירונית פנימית לצמצום התעשייה הזו. הדיון יתנהל כאשר כל מחלקה תציג את המצב שלה כיום, ומה ניתן לעשות.

חן אריאלי:

אני חושבת שזה צעד אמיץ לכנס את השולחן הזה ולנהל את הדיון הזה בנוכחות כולם וכולן, כדי לבדוק איפה האחריות שלנו כנבחרות ציבור וכעירייה שהיא מגדלור בישראל כולה. זה מעבר לפתרון הנקודתי - זו אמירה

חד משמעית לישראל באופן כללי. אני גאה שאנחנו מנהלות את הדיון הזה על הקשיים שבו. זו נקודת פתיחה להתמודדות עם ניצול מיני במרחב העירוני ולנו כעירייה יש אחריות עמוקה מאוד בעניין הזה, וזה צעד שאני גאה להיות חלק ממנו. אנחנו יוצאים כעת לתהליך חשוב מאין כמותו בהובלה של ציפי והוועדה, והמטרה שלו היא להיטיב ולא להרע ולעשות צעד משמעותי ופורץ דרך.

אפרת מייקין כנפו:

אני שמחה לומר שקמה רשות עירונית לחוסן ושוויון חברתי, שיש בה אמירה עירונית משמעותית בעניין סדרי העדיפויות של העירייה. שמחה להצטרף לעיר שמובילה בנושא ולשותפות שלי שעושות ימים ולילות ואני בטוחה שכולנו יחד נוכל להוסיף עוד כוח וחשיבה לנושאים של שוויון חברתי ומגדרי.

תכנית העבודה שלנו כוללת כמה צירים עיקריים: ציר מרכזי הוא ניסיון למגר ולהתמודד עם האלימות המינית והמגדרית, ולהעמיק בשיתוף עם העשייה הקיימת. העירייה יכולה לכווץ אגרוף כוח של כל גורמי העירייה סביב הנושא הזה. ציר האלימות המגדרית עובר דרך תופעות שונות בחיי היום-יום, מתמונות בוואטס-אפ, ביטחון נשים במרחב הציבורי ועוד. אני שותפה לעמדה שטוב נעשה כעירייה מובילה אם נגבש עמדה ברורה וסדורה להתמודדות עם הפעילות של מועדוני החשפנות בעיר, מתוך ראייה של חוסן ושוויון חברתי בין המינים. בעיני חלפו הימים שאפשר לראות בתאווה שמישהי מספקת למישהו אחר כבידור. פעם גם היו גם זורקים אנשים מתותחים וזה היה נחשב לבידור. המושג הזה קיבל פרשנויות חדשות ואנחנו מתקדמים גם במובן הזה.

יש עוד עבודה רבה לפנינו - אנחנו נעשה מיפוי של המצב הקיים, יצאנו למחקר כדי להבין מה המצב גם בערים אחרות בארץ ובעולם ומה המדיניות הנהוגה בהן. צריך לעשות עבודה אמיתית, להבין האם בתי החשפנות בעיר הם טובים ונכונים גם לתושבים ולתושבות שלנו, האם זה נכון בראי השוויון החברתי, הסדר הציבורי ומניעת פגיעה מינית בנשים. כולנו מגויסות לעבודה.

שולה קשת:

מה המיקום של המועדונים שפועלים בעיר?
0 נמנע
0 נגד
0 בעד
1
חסר
רייפ מוטי
דוח ועדכון