דיון
שם ועדה: וועדת חינוך 21
תאריך ישיבה: 02.08.2020
היערכות מערכת החינוך העירונית לשנה״ל תשפ״א
ועדת חינוך תל אביב 4
יוזם: יוחנן וולק אופירה
קטגוריה:
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: דווח ועדכון

תקציר

רון חולדאי, ראש העירייה: ועדת החינוך תיזכר לשנים רבות משום שהיא מיוחדת במינה, ואני מקווה שהיא תהיה אחרונה במתכנות זו, לא בגלל הזום אלא בגלל הקורונה. יש רגעים בחיים שתמיד זוכרים, כמו שאני זוכר את השלג ב-1951 בחולדה. כאשר מדברים על פתיחת שנת הלימודים בזום - זה דיון שייזכר עוד זמן רב משום השינויים הרבים באורחות חיינו שכפתה עלינו המחלה הזו. אנחנו נמצאים היום עם מתווה לפתיחת שנת הלימודים, שגם הוא בערבון מוגבל, משום שבעוד חודש העולם יכול להיראות אחרת. זה מחייב את כולנו לחשוב ולהתארגן לקראת שנה מאוד מיוחדת שצפויה לנו. משום כך הדיון הזה הוא חשוב ומחייב את כולנו גם להאזין זה לזה, כי לכל אחד יש לפעמים רעיון טוב שניתן לאמץ במציאות הכל כך מסובכת הזו.

אני מבקש לברך את כולכם על העשייה הנפלאה בעיר תל אביב-יפו, ולאופירה אומר שאני מקווה שהיא תצלח את המשימה החשובה הזו.

אופירה יוחנן וולק, מ"מ וסגנית ראש העירייה , יו"ר הוועדה: חודש לפני פתיחת שנת הלימודים, וכרגע יש לנו יותר חוסר ודאות מאשר ודאות. צ'רצ'יל אמר "לעולם אל תבזבז משבר טוב", והמשבר הזה מעמיד בפנינו הזדמנות גדולה לשינוי, בין היתר בצמצום הפערים. מינהל החינוך רתום כולו למאמץ הזה וישנו גם שיח פורה בבתי הספר על כך. יש לנו הזדמנות להשוות את נקודת הפתיחה של התלמידים ברחבי העיר - ואם נצליח נשנה לטובה את עתיד כל הילדים בעיר. אם נעסוק בהקצאת מרחבים פיזיים נכונה, בהשוואת הנגישות לכלל ילדי העיר ללמידה מרחוק, בחלוקה מעודכנת ונכונה של משאבי החינוך, בין אם מדובר במבנים, במחשבים או בכח אדם, נצליח לשנות לטובה את עתידם של כלל תלמידי העיר.

שירלי רימון ברכה, מנהלת מינהל החינוך: התקופה הקרובה מאופיינת בחוסר ודאות קיצוני ביחס ליכולת שלנו לתכנן קדימה. ההנחיה שניתנה למנהלי בית הספר היא להיערך לחודשיים- שלושה בלבד. אנחנו לא יודעים מה יהיה אחרי החגים ואיך תיראה המציאות. נעשה כל חודשיים- שלושה תכנון מחדש כדי להיות מעודכנים ומקצועיים.

מאפיין נוסף של התקופה הוא חוסר אמון כלפי המדינה והמגזר הציבורי. למרות שהוא בעיקר מופנה כלפי הממשלה, לא מן הנמנע שתהיה זליגה כלפי הממשל המקומי. העירייה אמנם זוכה לאמון גבוה מהתושבים, ביחס לממשלה, אבל בכל זאת צריך לתת על כך את הדעת ולא לעולם חוסן. שימור והגברת האמון הוא אחד הנושאים המרכזיים שאנחנו מתעסקים בו.

מאפיין שלישי הוא שחיקה - גם של צוותי החינוך, גם של תלמידים וגם של ההורים. יש עניין של חוסר ודאות שמשפיע על כולם, ובעיקר על התלמידים.

התמודדות עד כה עם הקורונה, מה-15.3

עבדנו בהתאם למספר עקרונות - שקיפות במידע, גמישות במענים להורים ולתלמידים - לא בהכרח להיצמד לפרוטוקולים, דגש על אוכלוסיות מוחלשות וכאלה שהפכו למוחלשות בגלל הקורונה, שיתופי פעולה בתוך העירייה ועם רשויות אחריות.

נושא המענים להורים - מרכז ההורות שילש את המענים שלו והרחיב את טווח מעגלי התמיכה כך שייתן מענה להרבה יותר הורים, הפעלנו קו פתוח של השירות הפסיכולוגי החינוכי וקו חם לליווי ותמיכה בהורי ילדים בחינוך מיוחד, הסברה בעברית ובערבית לחזרה לשגרה החדשה, סקר מיפוי צרכים בקרב ההורים ושמירה על ערוץ פתוח וקבוע עם הנהגת ההורים העירונית.

מענים לתלמידים - רכישת כ-700 מחשבים ניידים כדי לאפשר למידה מרחוק, חלוקה של אלפי ערכות יצירה ומשחקים לילדי גן עד כיתה ג' בדרום העיר ויפו, ערכות גינון לילדי כיתות נמוכות, יצירת "סדר יום" לילדים דרך הפייסבוק עם תכנים ומערכת שעות שבועית, ביקורי בית אצל תלמידי חינוך מיוחד )עד שנדרשנו להפסיק(, הפעלת כל המסגרות לנוער בסיכון באופן שוטף.

מענים לצוותי החינוך והמנהלים - קשר רציף עם מנהלי בית הספר ועם גננות וסייעות, גיבוי לצוותי החינוך ביישום ההנחיות ובעבודה השוטפת מול משרד החינוך, 600 קורסים לצוותי הוראה לשימוש בפלטפורמות דיגיטליות, פתיחת "ערוץ מורים" למאגר תכנים וחומרי לימוד, הפעלת חדר מצב למורים לייעוץ אישי.

מענים לעובדי מינהל החינוך - טיפול וליווי לעובדים שיצאו לחל"ת )כ-1,000(, מענה רציף לכל העובדים במטה ובשטח, קשר רציף אונליין באמצעות קבוצת טלגרם.

יוזמות ייחודיות - פתיחה של 130 שמרטפיות לילדי צוותי ההוראה והגנים ו-50 גנים לילדי צוותי הרפואה, תוך העסקת סייעות לטיפול בילדים, כולל הפעלת הגנים בל"ג בעומר. הופק דו"ח סיכום קורונה והתקיים מפגש חשיבה ועבודה ליום שאחרי עם מנהלי בתי הספר.

פתיחת מוסדות החינוך אחרי הסגר - כל החללים הפנימיים והחיצוניים בכל בתי הספר חוטאו ונוקו, לכל צוותי ההוראה סופקו מדחומים, מסכות, כפפות, אלכוג'ל וכל הציוד הנלווה הנדרש, מוסדות החינוך סומנו ושולטו בהתאם לתו הסגול, התבצעה הערכות למתווה למידה מפוצל ונבנתה מערכת שעות מותאמת, השירות הפסיכולוגי סייע בקליטת התלמידים בחזרה וכמו כן תורגלה כניסה ויציאה מבית הספר ללא התקהלות, לרבות מתן הנחיות והסברים על כל ההיבטים.

דברים שלא הצלחנו בהם - לא לכל תלמיד בבית יש מכשיר קצה ללמידה מרחוק, לא הגענו ליישור קו מקצועי בין כל המורים והמורות בהוראה מבוססת טכנולוגיה, לא כל ילד וילדה קיבלו שיחת טלפון שבועית מהגננת/סייעת, הלמידה מרחוק לא היתה מספיק משמעותית לכולם, לא כל המשפחות שיש בהן ילדים עם צרכים מיוחדים קיבלו מענה הולם ולא מענה "הפגתי" לנוער, נוצר פער לימודי וחברתי בין התלמידים והתלמידות וגם בין עובדי ועובדות ההוראה. למעשה יש לא מעט תלמידים שלא חזרו ללמוד כלל מחודש מרץ ואני מקווה שבספטמבר כולם יחזרו.

סיגל ויצמן, חברת מועצת העיר )מרצ(: רוצה לומר כל הכבוד על העשייה בתקופה כל כך מאתגרת. זה לא פשוט, ועשיתם עבודה טובה. בטוחה שמפה אפשר רק להשתפר. יישר כוח.
0 נמנע
0 נגד
0 בעד
2
חסר
אלקבץ רועי,אבו שחאדה עבד
דוח ועדכון