דיון
שם ועדה: ועדה לשימור אתרים למרחב התכנון תל אביב – יפו 21
תאריך ישיבה: 20.08.2020
מרחב שבח
ישיבת ועדת שימור תל אביב יפו - 2003
יוזם: ספיר דורון
קטגוריה: תכנון ובנייה
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: נושא לדיון

תקציר

מרחב שבח תחום בין הרחובות: המסגר, בגין, 1185 והרכבת ושטחו כ - 170 דונמים. המבנים בו נבנו בשנות ה--30-40 50 לשימושים של תעשיה ומבני ציבור, שני בתי ספר באזור הינם בעלי חשיבות רבה: ביה״ס מכס פיין תוכנן ע״י האדר׳ אריך מנדלסון והינו מבנה לשימור, וביה"ס שבח תוכנן על ידי האדר' ג'ניה אוורבוך והינו בעל ערכים גבוהים. הריכוז הגדול של מבנים אלו מקנה לאזור אחידות חזותית בחומר ובאופי וחשיבות מרכזית בסיפור המורשת החינוכית של תל אביב.

מסמך מדיניות למרחב שבח נדון בפורום מהנדס העיר בתאריך 16/06/2019 בהתאם להוראות המתאר תא5000. כחלק ממסמך המדיניות נערך סקר היסטורי לבחינת הערכים הנופיים והאדריכליים בתחום המדיניות, ולצורך ניסוח כללים והנחיות להתחדשות האזור- על מנת שהבניה החדשה וההתחדשות העירונית יבוצעו תוך התייחסות וזיהוי האיכויות האדריכליות והנופיות הקיימות.

בתאריך 26.11.2019 נדון הסקר ההיסטורי במשרד מה״ע וביחס למבנים לשימור נקבע כי ״ מבנים לשימור - ניתן לסמן מבנים שזוהו בעלי ערכים הראויים לשימור ולנסות למצוא פתרון לשילוב בבינוי."

בהתאם לכך במסגרת ההמלצות שגובשו נכללה המלצה לקביעת מספר מבנים אופייניים לסגנון המודרני ולמבני התעשייה כמבנים בעלי ערכים, ולהוסיפם לרשימת השימור העירונית, הנחיות השימור ואופיו יוגדרו בתכניות מפורטות בהתאם להנחיות מחלקת השימור, בנוגע לביה"ס שבח - כל התיאומים לגביו יעשו עם אגף הנכסים והמחלקה למבני ציבור.

מטרת הדיון: לצרף את המבנים המפורטים לרשימת השימור העירונית בהתאם לתוספת הרביעית לחוק התכנון והבניה.

רשימת המבנים שמוצע להוסיפם לרשימת השימור העירונית -

הצפירה 23
יד חרוצים 13,15-ריב"ל 24,26
יד חרוצים 1-אלישברג 4,6-ריב"ל 4
דוד חכמי 8-ריב"ל 3
ריב"ל 5, אלישברג 9, חכמי דוד 12
יד חרוצים 9, ריב"ל 12-14, יגיע כפיים 5


מתחם בית ספר שבח :


הצפירה 27, 29, שבח 2, 4
המסגר 7
המסגר 7
יד חרוצים 4-16

:

אורלי אראל: לפני כמה ימים התקבלה פניה מחב׳ אמות פיתוח, בעלת נכסים באזור, בטענה שההמלצות נעשו ללא תיאום איתם וזאת למרות שהתקיימו ישיבות תאום עם אדר׳ צביקה לוין ממחלקת תכנון מרכז. בבדיקה פנימית שהתקיימה בעקבות הפניה, עולה שהתקיימו בין 1-2 ישיבות תכנון לפני למעלה משנה וחצי, מאז לא קודם תכנון ולא היתה שום פניה מטעם היזמים או מי מטעמם של היזמים למחלקת התכנון.

דורון ספיר: לטענת חב׳ אמות פיתוח, במהלך השנים האחרונות הגדילה את כמות הנכסים שבבעלותה.

רבקה פרחי: הסקר שנעשה בהתאם לדרישות תכנית המתאר בחן זהות מקומית בעלת ערך.

דני מסטר: הציג באופן מעניין במיוחד את הסקר, כולל מתודולוגיות ותוצרים, טיפולוגיה והיסטוריה, חלק ממסקנות הסקר היו שהסגנון השכיח באזור הוא מודרני ובא לידי ביטוי בעיקר בבתי ספר. דני מסטר ונילי גל גיבשו 6 המלצות בנוגע לביה"ס שבח הנמצא בבעלות עירונית. לאור ערכיו הגבוהים של המתחם בהיבטים אדריכלים, היסטורים, אורבנים, חברתיים וטכנולוגים ראוי לקבוע את המתחם כולול לשימור. בשלב זה מוצע לצרף 6 מבנים לרשימה העירונית, מבנים אלה לא יהרסו, שילוב של בניה חדשה תבחן בעתיד וכן לצרף את ביה"ס שבח.

רבקה פרחי: במסגרת תכניות עתידיות יוחלט על אופיים של 6 המבנים והמבנים שבביה״ס שבח בהתבסס על תיקי תיעוד שיוכנו.

הדס גולדברשט: בשלב זה מבקשים הגנה ראשונית על המבנים, בשלבים מתקדמים של תיעוד המבנים ניתן יהיה לחקור היבטים נופיים, חומרי גמר וכוי.

סוכם:

חברי וועדת השימור ממליצים על צירוף המבנים המפורטים לרשימת השימור העירונית בהתאם לתוספת הרביעית לחוק התכנון והבניה.
0 נמנע
0 נגד
0 בעד
1
חסר
אושר