דיון
שם ועדה: ועדת תחבורה וחניה 21
תאריך ישיבה: 09.06.2020
תכנית ״עיר אופניים 20-25״
ישיבת ועדת תחבורה וחניה תל אביב יפו - 5
יוזם: להבי מיטל
קטגוריה: תחבורה וחניה
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: דווח ועדכון

תקציר

מיטל להבי: נציג היום את תכנית עיר האופניים 2025, שהיא לא פחות ממהפכנית. היא מיועדת לייצר רשת שלמה של שבילים מצפון העיר ועד דרומה, ותכלול כ-300 ק"מ של שבילי אופניים עד שנת 2025.

המטרה היא להבטיח את בטיחות הרוכבים וגם להכפיל את שיעור הרוכבים בעיר מ-11% כיום עד 25% עד 2025, באמצעות רשת רציפה שבה לכל אחד תהיה נגישות לשביל אופניים במרחק של עד 100 מטרים מהמקום בו הוא נמצא.

אופיר כהן: עיריית תל אביב שמה את הולכי הרגל בראש הפירמידה, ואת הסיסמה הזו אנחנו הופכים למציאות באמצעות המדיניות שלנו.

התכנית של עיר אופניים גם משפרת את הבטיחות והתשתיות לרכיבת אופניים, אבל גם מייצרת את המרחב שהולכי הרגל זקוקים לו.

התכנית תסדיר מקומות חניה לאופניים וקורקינטים ותוריד שבילים מהמדרכות, כדי לאפשר ליהנות גם ממצב רכיבה משופר וגם לחזק את מעמדם של הולכי הרגל במרחב הציבורי. ברור לנו שרכיבה על אופניים לא מתאימה לכולם, ולכן המהלכים בתכנית לא באים זה על חשבון זה - אין פגיעה במדרכות בשום מקרה, אלא זה יבוא על חשבון חניה ונתיבי נסיעה בצורה מידתית.

חגית נעלי-יוסף )מצגת מצורפת - תכנית עיר אופניים 2025(: אנחנו יוצאים למהלך של שיתוף התכנית האסטרטגית לאופניים, גם במסגרת מפגש שנערך בנושא, גם במסגרת הוועדה הזו ובהמשך נערוך סמינר עם מומחים לקבלת התייחסות מקצועית ומפגש פייסבוק לייב נוסף. השאיפה היא לבנות קהילת התייעצות שהולכת וגדלה ומייצרת דיוק והתאמות בתכנית.

התכנית יצאה לדרך מתוך כוונה להתייחס בצורה הוליסטית למכלול הגורמים המשפיעים על הרכיבה - רגולציה, חינוך, קישוריות, תשתיות. התכנית מגדירה מטרות ויעדים ומייצרת תיעדוף של שבילים במטרה להעלות בצורה ניכרת את שיעור הרוכבים בעיר. החזון העירוני שלנו הוא היפוך הפירמידה כך שהולכי הרגל יעמדו בראש והרכב הפרטי יהיה בתחתיתה. כל זאת נכנס להקשר של משבר התחבורה והחניה, במיוחד לאור עבודות הרק"ל. פחות רכבים יוכלו להיות על הכביש והעיר צריכה לספק אלטרנטיבות של תחבורה מקיימת. הפוטנציאל לכך הוא עצום - 60% מהעובדים והמבקרים בעיר נמצאים בטווח רכיבה.

עלמה צור-רביבו: מספר נתונים שאני רוצה להציג בעניין המצב כיום:

בסקר שביצענו גילינו כי הנושא של אופניים וכלים דו גלגליים זעירים חשמליים הוא בהחלט נושא מוביל היום בדעת הקהל בעיר, בכל ההיבטים - אכיפה, בטיחות ועוד; התפיסה של תל אביב כעיר אופניים נמצאת בנסיגה משמעותית עקב כך. מנגד, מתוך הנושאים שעליהם לעירייה יש השפעה, נתפס נושא
נתונים חסרים
דוח ועדכון