דיון
שם ועדה: ועדה לבטיחות בדרכים 21
תאריך ישיבה: 07.07.2020
הליכתיות בתל אביב-יפו
ישיבת הועדה לבטיחות בדרכים תל אביב יפו - 3
יוזם: להבי מיטל
קטגוריה:
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: דווח ועדכון

תקציר

רקע לקיום הוועדה

משבר הקורונה חייב לבצע שינויים מידיים במרחב הציבורי, בעיקר במרכז העיר, להפיכתו ידידותי יותר להולכי רגל. כולנו למעשה הולכי רגל - גם רוכבי האופנים, גם משתמשי התחבורה הציבורית וגם מי שמתנייד ברכב פרטי. הליכתיות אינה עיסוק רק בהולכי רגל אלא בהתרחשות עירונית על כל מרכיביה. בהתאם לאסטרטגיה של עיריית תל אביב-יפו להפיכת מרכז העיר לאזור מוטה הולכי רגל, פועלת העירייה לבצע שינויים המתעדפים את הולכי הרגל במרחב, על חשבון המקום המוקצה לרכב הפרטי, בין אם בנתיבי נסיעה או בחניה. הקורונה היוותה זרז והאיצה את הביצוע של חלק מהפעילות.

מיטל להבי, סגנית ראש העירייה, מחזיקת תיק התחבורה: העיר צומחת לכל הכיוונים, תהיה בה תוספת גובה, נפח, מועסקים ותושבים שיצטרכו למצוא את מקומם בחתך הרחוב. משום כך יהיה צורך בהרבה הליכה ברגל. כיום רוב הנפח של הרחובות מיועד לרכב פרטי, ועבודות הרכבת הקלה גורעות לנו כ-30% נוספים מנפח הרחוב ומוסיפות רעש, לכלוך והפרעות.

כיום 53% הנסיעות בעיר הן ברכב פרטי, 17% בתח"צ, 10% באופניים ו-20% בהליכה. אנחנו מאמינים שכאשר נעלה את מספר הנסיעות בדו גלגלי זה יבוא על חשבון הנסיעות ברכב אבל גם קצת על חשבון ההליכה. יש לנו חמישה אפיקי פעולה למימוש החזון העירוני, ואחד מהם הוא הליכה ברגל. האסטרטגיה שלנו להליכה ברגל נוצקה לתכנית המתאר העירונית לפני כשנתיים והוגדרו בה אזורים מוטי הולכי רגל במרכז העיר. במקביל, אנחנו ממשיכים עם תכנית סלילת רשת שבילי האופניים, שתוכפל עד שנת 2025 והסדרת חניות לקורקינטים השיתופיים, לרבות פיקוח.

לפי נתוני איכילוב נכון למרץ 2020, רוב הנפגעים שמגיעים לבית החולים כנפגעי תאונות עם רכב דו גלגלי, הם רוכבי קורקינט או אופניים. רק 4% הם הולכי רגל. לפי נתוני הלמ"ס, בשנת 2018 היתה קפיצה במספר ההרוגים הולכי הרגל בעיר שעמד על 14, לעומת זאת פצועים קשה יש הרבה יותר, כמעט 200 בשנה, והנתונים האלה דורשים מאיתנו התייחסות מעמיקה. האוכלוסייה הפגיעה ביותר היא האוכלוסייה המבוגרת. רוב הפוגעים בתאונת הקטלניות הם מכוניות פרטיות ואוטובוסים - הכלים הכבדים יותר.

טלי ברגל, אדריכלית מרחב ציבורי, משרד אדריכל העיר: ניתן לראות בבירור את ההבדלים בין משתמשי הדרך מבחינת המקום שהם תופסים במרחב, כאשר המכוניות הפרטיות כמובן גוזלות הכי הרבה מקום. גם בנושא זכויות הדרך המכוניות תופסות את הנתח המרכזי, והיעד העירוני הוא כמובן להגדיל משמעותית תוך מספר שנים את הנתח המיועד להולכי הגל, על חשבון הרכב הפרטי. הרבה מקומות בעיר הם "דרכים" - היעד שלהם היה פשוט לאפשר לכלי רכב להגיע ממקום למקום, ורובם המכריע מוקדש לכביש ומיעוטה למדרכה. אולם מספירות שעשינו המספרים הללו לא עומדים בקורלציה עם כמות המשתמשים בדרך, ולכן עובדים כעת על חלוקה מחדש של המרחב, כפי שנעשה בכיכר דיזנגוף ובמדרחובים שנפתחו ברחבי העיר, וכפי שמתוכנן בימים אלו באזור מחלף השלום.
נתונים חסרים
דוח ועדכון