דיון
שם ועדה: מועצת העיר 21 תל אביב יפו
תאריך ישיבה: 14.09.2020
איסוף והפקדת נשק מאבטחים:
ישיבת מועצת העיר תל אביב יפו - 30
יוזם: יוזם אינו מעודכן
קטגוריה: רשות כללי
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: נושא לסדר יום של חבר מועצה

תקציר

גבי שלומות:

ערב טוב אדוני ראש העירייה. ערב טוב גם לך יו"ר המועצה וערב טוב לכולכם מכובדי. ההצעה. חג שמח, שנה טובה כמובן.

ההצעה לסדר שלי נוגעת בהפקדת נשקי עובדי העירייה והמאבטחים בחברות קבלן בתום משמרת או יום עבודה במקום מאורגן ויעודי לכך.

לפני שאני מתחילה בדברי ההסבר להצעה חשוב לי רק ליישר עם כולכם קו.

יש המון נשקים במרחב האזרחי. יש נשקים לא חוקיים ויש נשקים פרטיים שאנשים נושאים אותם, השד יודע למה, ברישיון, אבל הם לא נשק של הארגון, הם לא נשק של העירייה או לא נשק של חברות אבטחה. על הנשקים האלה אנחנו לא מדברות היום. אנחנו מדברות על אותם נשקים שבעצם הם מכוח עבודה באבטחה בשמירה ובהגנה. וההצעה, ההצעה, אני צועקת מידי?

מר שפירא- היו״ר:

לא,, זה בסדר גמור.

גבי שלומות:

ההצעה מוגשת בשיתוף עם קואליציה מאוד יקרה שנקראת: "האקדח על שולחן המטבח". מי שמכירה את הפרויקט, הוא מאגד כ-17 ארגונים, ארגוני נשים, זכויות אדם וחברה אזרחית- שפועלים בשיתוף פעולה מלא, בין היתר כדי להביא ליישום חוק כלי הירייה הקובע כי יש לאסוף ולהפקיד כלי נשק בתום משמרת אבטחה ושמירה. אני מציינת שהצעה דומה הוגשה גם בחיפה, תכף אני אדבר עליה, וגם בכפר מרר, וזה תוצאה של עבודה של חברות רבות של מועצות עיר ורשויות מקומיות, וכמו כן היא מוגשת בשיתוף עם חברתי ושותפתי-חברת המועצה שולה קשת. ומהות ההצעה היא מאוד מאוד פשוטה:

כל מאבטח, כל פקח, כל שומר שאוחז נשק לצרכי עבודתו, בין אם הוא עובד של העירייה ובין אם הוא עובד בחברת שמירה פרטית, יפקיד את נשקו בתום יום העבודה או משמרת- במקום המיועד לכך ולא ייקח את הנשק הביתה.

קצת רקע לנושא:

בינואר השנה, ינואר 2020 נרצחה בירייה ילנה יצחקבייב בת 57 בידי בן הזוג שלה- מאבטח שהתאבד לאחר הרצח, באקדח האבטחה שהחזיק לצורך עבודתו, בבית.

בספטמבר 2018 נרצחה אשה בת 62 ממודיעין בידי בעלה השומר, שהתאבד לאחר הרצח, באקדח האבטחה שהחזיק בבית.

במרץ 2018 נרצחה אשה בת 91 מבת ים בידי בנה המאבטח שהתאבד לאחר הרצח, באקדח האבטחה שהחזיק בבית.

סעיף 10ג')ב( לחוק כלי הירייה אוסר באופן מפורש על נשיאת נשק מחוץ למתחם העבודה. העובדות שעמדו לנגד עיני המחוקק היא שנשקים שמסתובבים במרחב האזרחי מכוונים בסופו של דבר כלפי בני המשפחה ובעיקר כלפי הנשים של המאבטחים. לא ניתן- לא לראיין ולא לעקוב ולא להבטיח בשום צורה שהיא שהנושאים בנשק לא יעשו בו שימוש לרעה.

הסעיף נחקק כבר ב-2008 ואולם במשך שנים ארוכות הוא לא נאכף. רק כדי לסבר את האוזן עם טיפה נתונים, מ-2002 ועד היום נרצחו לפחות, נרצחו ונהרגו, כי באמת כלולים בזה גם מעשי התאבדות, לפחות 40 בני אדם באמצעות כלי נשק שנמצאו בבתים של המאבטחים.

לעומת זאת, בשנים 2014 עד 2016, בתקופת כהונתו של אהרונוביץ כשר לבטחון פנים, נאכף החוק בשנים האלה, ובאותן שנים- 2014-2016 לא נהרגה ולא נרצחה אף אשה, לא התאבד ולא נהרג בטעות אף אדם, לא גבר ולא אישה, באמצעות כלי נשק של מאבטחים בבית. 85% מהמאבטחים בתקופה הזאת עברו באמת להפקיד את נשקם במקומות העבודה ולא לקחו את הנשק הביתה, נמצא לזה פתרון.

מי שבעצם מסמס את החוק הזה זה השר ארדן, שבעקבות מה שקרוי- אינתיפאדת הסכינים שהתחילה ב-2015 ובאמצעות הוראת שעה, בעצם ביטל את יישום החוק והוראת השעה הזאת מתחדשת אחת לשנה או אחת לשנתיים, ואכן, כמו שציינתי בתחילת הדברים, מ-2017 שוב החלו הרציחות וההתאבדויות וההריגות בתוך הבתים.

רק כדי טיפה להסביר: מתוך מחקרים שפרויקט "אקדח על שולחן המטבח " עשו, בנטרול מפגעים- מחבלים ופיגועים, לא נורתה ירייה אחת של אדם מאבטח שהיא מחוץ לשעות עבודתו במשמרת. זאת אומרת, כשהוא היה במשמרת אכן נטרלו אולי מעשי פיגוע, אבל זה לא נעשה על ידי מי שלקח את הנשק הביתה. ולכן, מי שמצדד בהארכת הוראת השעה הזאת שבעצם מאפשרת את אי אכיפת החוק, מנותק מהמציאות.

השופט מזוז, ממש באוגוסט האחרון, קבע בבג"ץ, בעתירה של "האקדח על שולחן המטבח" כי הוראת השעה עומדת בסתירה כמובן לכלל הקבוע בחוק, ואי אפשר להמשיך ולהאריך את הוראת השעה הזאת , שמחדשת את אי אכיפת החוק וכבר הפכה להיות הוראת קבע.

....

החלטה: ההצעה לסדר היום- ה ת ק ב ל ה.

ההצעה תידון בוועדה משותפת של רווחה ובטחון.
1 נגד
3 נמנע
5 חסר
רייפ מוטי,זבולון אלחנן,דביר שלי,בדראן אמיר,אבו שחאדה עבד
21
בעד
אושר