דיון
שם ועדה: מועצת העיר 21 תל אביב יפו
תאריך ישיבה: 22.06.2020
אתגרי ההתחדשות העירונית בתל-אביב יפו בעידן הנוכחי:
ישיבת מועצת העיר תל אביב יפו - 26
יוזם: אלקבץ רועי
קטגוריה: תכנון ובנייה
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: נושא לסדר יום של חבר מועצה

תקציר

מר אלקבץ:

ערב טוב ראש העיר, יו"ר המועצה וחברי חברי המועצה.

במסגרת ההצעה לסדר שאני מתכוון להעלות עכשיו אני רוצה לעסוק בתנאיי ההתחדשות העירונית בעת הנוכחית בתל-אביב יפו.

אני רוצה לעדכן ולהסב את תשומת לבכם חברי, לשני תהליכים חשובים שהתרחשו בחודשים האחרונים. להבנתי, תהליכים אלו ישפיעו על ההתחדשות העירונית בעירנו- תל-אביב יפו, תהליך אחד הוא חיצוני לנו, תהליך אחד הוא תהליך שביצענו בעירייה.

ראשית, וחשוב להכיר, לפני כחודשיים, בסוף אפריל, פורסמה עבודת מטה שבוצעה במשרד המשפטים וברשות הממשלתית להתחדשות עירונית, ואשר התמקדה בהסרת חסמים בהתחדשות העירונית בישראל. בדו"ח נכתב כי לקראת 2040 צפוי מחסור של מאות אלפי דירות בישראל וכי המצב במטרופולין תל-אביב צפוי להיות קשה ביותר. רק להזכירנו, הצפי הוא 700,000 תושבים בתל-אביב יפו. אני רוצה לצטט שלושה משפטים מהדוח עצמו. כשמדברים על מרכז הארץ נאמר כך: ללא התחדשות עירונית בהיקפים גדולים יותר משמעותית נעמוד בפני קטסטרופה תכנונית של אזילת השטחים הפתוחים המיועדים לבינוי במרכז הארץ. השפעתו של משבר תכנוני זו תחרוג מגבולות מערכת התכנון ותשפיע על הכלכלה הישראלית, עליה חדה במחירי הדירות במטרופולין תל-אביב, עליה ביוממות ובעומסי התחבורה, פגיעה במוביליות האוכלוסייה, פגיעה ביעילות הכלכלית ובמשק כולו. אלה עיקרי הדברים, וחשוב לי לומר בהקשר הזה כמה משפטים.

העבודה של הצוות הזה עסקה בשלושה חסמים עיקריים שיש במדינה כרגע, חשוב להכיר אותם: האחד הוא בתחום התכנון, האחד - ביחסי בעלי דירות ויזמים, ובהיבטים נוספים- בירוקרטיה, שינויים במדיניות התחדשות עירונית ובהיטלי השבחה. הצוות המליץ על רפורמה שתיושם בחקיקה, ואחת מהדוגמאות שפורסמה גם בתקשורת היא הורדת הרוב הנדרש לאישור פרויקטים של פינוי-בינוי מ-80% כיום מבעלי הדירות ל-66% בלבד, אני מקווה, והכוונה היא שבחוק ההסדרים, אם זה יבוצע וימומש, הדברים האלה ייושמו, ואנחנו מקווים שהרפורמה תצא לדרך. היא בכל מקרה עתידה להשפיע באופן מהותי על פניה של ההתחדשות העירונית בעיר וצריך להכיר את זה, זה מסמך מאוד חשוב.

הנושא השני, ואני רוצה לעדכן בקצרה, חשוב לי לעדכן שבמהלך הרבעון הראשון של השנה, טרם הקורונה, בוצעה עבודת מטה משמעותית בעירייה, שהייתה לי הזכות לקחת חלק די משמעותי בביצוע שלה, שעסקה באתגרים הקהילתיים-חברתיים של ההתחדשות העירונית בעיר והמענה הנדרש להם. העבודה בוצעה באופן מאוד מאוד רחב, עם כלל המינהלים הרלבנטיים בעיר: מינהל הנדסה, מהנדס העיר, המינהל לשירותים חברתיים, מינהל קהילה, עזרה ובצרון ומהמשלמה ליפו, כשכל הבכירים ביותר שותפים לעבודה הזאת. המטרה שלה הייתה, ממש ב-3 נקודות: למפות את כלל מרכיבי ותחומי האחריות בהתחדשות העירונית, להביא לעבודה משותפת ולחלוקה בין המינהלים השונים בעיר, ולבנות יכולת עירונית בתוכן ומשאבים לקידום ההתחדשות העירונית. בלי שאכנס לפרטים חשוב לי לעדכן שמדובר בעבודה חשובה ומקיפה שהוצגה גם לסמנכ"ל התכנון ולמנכ"ל העירייה, ויש לנו להמשיך ולהעמיק.

בשלב זה, ופה אני מסיים, בעקבות המלצות הצוות המדינתי ובעקבות השפעת הקורונה-שאנחנו לא יודעים מה יקרה בתחום הזה, ובעקבות העבודה העירונית חשוב לי להמשיך ולהעמיק בשיפור המענה הכולל בתחום ההתחדשות העירונית בעיר, ובעיקר בשני יעדים מרכזיים שמטרידים את כל השחקנים בתחום הזה: נושא הוודאות וקיצור משך הפרויקטים. מדובר באתגרים כבדים מאוד , ולשם כך אני מבקש מהמועצה להמשיך בתהליך פיתוח המענה לקידום התחום, ויש לנו שותפים רבים בעירייה ובמועצת העיר, ואני מבקש לאשר את העברת הנושא הזה לוועדה בראשותי, שכולם מוזמנים אגב, ושנמשיך ביחד עם הגורמים האמונים לקדם ולהעמיק את התחום הזה, ולהביא את זה בסוף להחלטות. אנחנו ממש באמצע הדרך, היה לי חשוב לומר, וזו הצעתי. עד כאן.

החלטה: הצעת מר אלקבץ לסדר היום בתוספת של חברת המועצה, גבי שולה קשת - התקבלה
0 נמנע
0 נגד
0 חסר
30
בעד
אושר