דיון
שם ועדה: וועדה לאיכות הסביבה 21
תאריך ישיבה: 29.04.2019
אתרי טבע
ישיבת ועדת איכות הסביבה תל אביב - 1
יוזם: לדיאנסקי ראובן
קטגוריה: בעלי חיים וטבע עירוני
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: דווח ועדכון

תקציר

גבי מיכל נהרי:

שלום לכולם. כמו שאמרתי, אני מיכל נהרי, אני מהאגף לשיפור פני העיר ובעצם יש הרבה מאד עבודה שנעשית בין האגף שאני עובדת בו לבין הרשות לאיכות הסביבה.

מה שנראה כאן במצגת זה ממש ממש טעימה מאד מאד קטנה, כי העשייה היא הרבה יותר גדולה, פשוט אין לנו זמן להראות את הכול.

כמו שכבר הוזכר כאן, יש בתל אביב אתרי טבע. אם בעבר בכלל שאלו את השאלה - האם יכול להיות טבע בעיר? היום אנחנו כבר לא שואלים את השאלה הזאת.

בשנת 2012 היחידה לתכנון אסטרטגי, שזו יחידה שמתכננת לטווח ארוך, ערכה סקר טבע ל-52 מכלולים

ובעצם היא סימנה את המקומות שבהם יש ערכי טבע, ואנחנו הלכנו ובעזרת תכנון אדריכלי וייעוץ אקולוגי, הלכנו ושיקמנו אתרי טבע בעיר ואנחנו ממשיכים לעשות את זה, לשקם ולשמר.

כמו שאמרתי, אני בעצם מראה לכם בעיקר את הדברים שאנחנו עוסקים בהם בשנה הקרובה, מה עשינו ומה

נעשה.

אחד הדברים שהאקולוג שלנו, ליאב שלו, סימן לנו, זה בעצם לעבוד על מה שנקרא מסדרונות אקולוגיים. מה זה מסדרונות אקולוגיים? קודם כל, יש מסדרונות ארציים ואחרי זה אנחנו רוצים להתחבר אל מסדרונות עירוניים מקומיים. בעצם זה מסדרון שמאפשר מעבר לבעל חיים, לא תמיד הוא חייב להיות קרקעי, הוא יכול להיות גם מסדרון של מעופפים - של ציפורים, של חרקים שמאביקים, של פרפרים וכך הלאה. כאן אפשר לראות דוגמא מצפון תל אביב - מצד אחד שכונת מעוז אביב, נתיבי איילון באמצע, נחל איילון הוא חלק ממסדרון, ובעצם מה אנחנו מנסים לעשות בעבודה הזאת? אנחנו מנסים לראות איפה יש אתרי טבע. למשל, יש לנו פה, בשכונת מעוז אביב יש פרויקט שהתחיל לפני די הרבה שנים ברשות לאיכות הסביבה, פרויקט של תושבים של מעוז אביב, שנקרא השדה שלנו, ובעצם רוצים לחבר את המסדרון הזה של איילון עם השדה שלנו אל פארק הירוק. ואחר כך בהמשך אנחנו נרצה להתחבר ולהגיע אל המסדרון שנמצא בים. איך אנחנו עושים את זה? על ידי בעצם בחירה של צומח מסוג מסוים, צמחי בר וצמחים שמושכים ציפורים וכך הלאה.

אחד הדברים שעשינו השנה זה בעצם עשינו טיפול מקומי במי נגר. יש לנו את חורשת בויאר. חורשת בויאר זו חורשה ברמת אביב, היא נמצאת על מפלס מעל דרך נמיר, ובעצם מתכנסים אליה שני רחובות ומנקזים אליה הרבה מאד מים.

היחידה לתיעול בעירייה ראתה בשנה שעברה שהיו פרקי גשם ממש חזקים, שבעצם אדמה נסחפה והיה שיטפון שהגיע מרחוב בויאר, דרך החורשה וירד למטה לנמיר, ובעצם באנו בפיתרון לא כל כך יקר, שתכנן ליאב שלו. עשינו קודם כל לאורך החורשה מעין נחל, שהמים מתנקזים אליו ומחלחלים לתוכו. וגם, פה בהמשך, יש מעין אגן ניקוז, מן בריכה קצת יותר רחבה. מילאנו את כל החפירה הזאת באבנים גדולות שנקראות בקלש ובעצם המטרה היא שהמים, שזו יכולה להיות כמות די גדולה, המים יתנקזו ויחלחלו אל מי התהום ולא ימשיכו לנמיר, יחלחלו או יעברו אל מערכת הניקוז. אנחנו רוצים שהמים יחלחלו. זו, אני מקווה, סנונית ראשונה ואני מקווה שיהיו לנו עוד פרויקטים כאלה.

מורן שמבר דרך אגב, בפוסט שהעלינו התעניינו כבר בערים אחרות בדבר הזה. המון לייקים. זו הפתעת החודש.

גבי מיכל נהרי:

רק עוד מילה קטנה לגבי בויאר - יש במקום גינה קהילתית וכשסיימנו את הפרויקט, יחד עם הפעילים פיזרנו זרעי בר על מנת שיצמחו שם צמחי בר.

עוד פרויקט שעשינו, כיוון שרצינו לעשות מסדרונות אקולוגיים ובתוך עיר בנויה ובמיוחד במרכז תל אביב קשה לעשות את זה, אז החלטנו לעשות את זה בעזרת גומות העצים ואני מאד מקווה שכולכם ראיתם את אבן גבירול, ודי דווקא בקפלן בשנה שעברה. אבל אם תעברו היום באבן גבירול, המראה הוא פשוט יפהפה. יש שם פרחי בר מסוגים שונים ובאמת תוצאה יפה לעין.
0 נמנע
0 נגד
0 בעד
2
חסר
נורי- שקד מאיה,להבי מיטל
דוח ועדכון