דיון
שם ועדה: מועצת העיר 21 תל אביב יפו
תאריך ישיבה: 10.08.2020
גמלאים ועולים:
ישיבת מועצת העיר תל אביב יפו - 29
יוזם: מסלאוי שלמה
קטגוריה: רווחה
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: נושא לסדר יום של חבר מועצה

תקציר

מר מסלאווי:

טוב.

אני ברשותכם רוצה לדבר על נושא הגמלאים והעולים הוותיקים, ולגעת במעט במה שהיה, וכמובן במה שקורה בימים האלה, ולעניות דעתי במה שעתיד לקרות בקרוב.

טוב, אין ספק, כולם מבינים שזה משבר עולמי. תקופת הקורונה לא פסחה על אף אחד, אם זה במישור הבריאותי, הכלכלי ובנושא הבדידות בעיקר. בדידות זו המגפה האמיתית, לא הקורונה, הקורונה ושלוחותיה רק מעצימות את הבדידות. הבדידות משפיעה על איכות החיים, על תוחלת

החיים, היא מעלה את הסיכון לחלות במחלות הגוף והנפש, לפתח דכאון וחרדות, וכידוע יש קשר ישיר ביניהם. הקורונה תפסה אותנו לא מוכנים. מדינה שלמה, והקשישים בפרט נדרשו לריחוק חברתי. כל עוד אין חיסון נהיה בשגרת הקורונה זמן רב, לכן עלינו להיערך בהתאם לתרחישים העתידיים ולהסיק מסקנות.

ישנם בתל אביב יפו כ-70,000 גימלאים ועולים וותיקים. רוב הקשישים, עם רוב הקשישים-כפי שאני מכיר ויודע, לא נוצר קשר, הרוב הם אינם מטופלי הרווחה, לקשישים רבים לא הייתה תקשורת עם העולם, ננעלו בבתים, היו בודדים, והבדידות-כפי שאנחנו יודעים-זה האויב הכי גדול בגיל הזה. לא היה מענה, לא הגיעו אליהם. אם אני מדבר על העו"סיות, אז כמה כבר יש עו"סיות ולכמה הם יכולים להגיע? אני קיבלתי לא מעט טלפונים מפעילים, מתנדבים, גם ממנהלות של מועדוני הקשישים, מרכזי הקשישים, מנהלי מרכזים קהילתיים ועוד. ולדעתי, כאן צריך לתת את מה שהולך להיות בעתיד, לראות מה באמת הולכים לעשות במקרה הזה.

אז היו מתנדבים, ובאמת כל הכבוד להם-שהם חילקו מזון, אבל זה לא אותם מתנדבים שאנחנו מכירים. יש בתל-אביב יפו לפחות 1,000 מתנדבים ואנחנו רואים אותם לא פעם בהרמות כוסיות שראש העירייה מארגן. יש 1,000 מתנדבים שמכירים אותם. זה לא אותו מתנדב שבא לרגע, שם את חבילת המזון ליד הדלת והלך. אני מדבר על ציבור של מתנדבים, ויש מלא כאלה, פשוט צריך להפעיל אותם, להגיע אליהם, וזו ההזדמנות גם לחלק אותם לפי שכונות. מתנדב כזה שהוא בתוך הקהילה, הוא מכיר את המנהלת של המועדון, הוא מכיר את הגמלאים, הוא מכיר את הצוותים, את העו"סיות, את העובדות שכונתיות, את מנהלי המרכזים. אז מכאן אני חושב שיש באמת לשים דגש על הנושא הזה שנקרא פעילים ומתנדבים.

דבר נוסף שאני רוצה להעלות כאן: כמו שאני אמרתי, חלוקה אזורית. יש קשישים שעדיין חוששים לצאת, סגורים בבתים. יש מועדונים, תתפלאו, שעד היום הם סגורים. גם בתקופה של תחילת הקורונה היו מועדונים סגורים, מנהלות של חלק מהמועדונים כן חזרו, חלק לא, אני לא הבנתי את החלוקה הזאת, חלק של מינהל קהילה וחלק של מינהל השירותים החברתיים. בתקופה הזאת היו כמה פעולות מצומצמות, היו חלק מהקשישים שהתלהבו מאוד והיו חלק שהתאכזבו. אלה שהתלהבו- הם ידעו על הפעולות והשתתפו, ואלה שהתאכזבו- לא ידעו פשוט, ואנחנו קיבלנו הרבה טלפונים מדוע הם לא בתוך הפעולות האלה. הפעולות שנעשו זה טיולים, אם זה לחירייה- שנתן וולוך הוא יו"ר , היו"ר שמה ,של וועדת תברואה, וסיורים עירונים. והיו כמובן לפי הקפסולות, לפי ההנחיות, לפי כל הזהירות שצריך לנקוט.

והנושא הדיגיטלי , שלטעמי זה הנושא הכי חשוב. אנחנו הפעלנו צעירים, גם שותפה לזה סיגל ויצמן עם הצופים, לקחנו קבוצה של צופים שהיא עבדה מול הקשישים ופשוט עבדה אתם, הראתה להם איך פועלים, איך מפעילים את הפלאפון. זו הפעילות הבין-דורית שלדעתי היא נהדרת, ואפשר כמובן להרחיב אותה בכל רחבי העיר.

ואנחנו או טו טו מתקרבים לחגים, ואני חושב שכאן צריך להיערך, אם זה סוכות קהילתיות, אם זה פעילות מחוץ לבתי הכנסת ועוד.

ודבר נוסף שאני חושב שצריך לעשות זה מיפוי התושבים הוותיקים. הרי כמו שאמרתי קודם- אי אפשר להגיע לכולם, קשה להגיע ל-70,000. אבל אם שוב פעם- על ידי המתנדבים וכל הפעילים שאני הזכרתי קודם, אלה שנמצאים בתוך השכונות, אפשר להגיע לחלק גדול. ואני מדבר על צרכים, רשתות תמיכה, משפחה, שכנים ועוד.

אני יכול לציין לחיוב את מינהל קהילה שעשו פעולה נהדרת ועד היום, זה מה שנקרא גינות זהב, שהם דואגים להוציא את הקשישים החוצה לגינות זהב, ויש שם פעילויות: אם זה הופעות, אם זה אמנים, אם זה פעילות ספורט, וזה דבר שהוא נהדר.

יש עוד פעולה שנקראת- 60 UP פלוס, פעילות נהדרת שמתבצעת על ידי מינהל השירותים החברתיים. זה לתת ארגז כלים ככה במשפט אחד לפורשים - לחיים לאחר הפרישה.

מה שאני רוצה לסיכום לומר שאני חושב שצריך לעשות:

א. להפיק לקחים, כי זה הפתיע את כולם ולא כולם היו ערוכים. ולהיערך לתפקוד גמיש במהלך השנה הקרובה, כן לחשוב על פעילויות ולהכין, ולא לחשוש שמא עוד פעם נכנס לסגר ואז לא נעשה כלום. אני כן חושב שצריך להיערך.

אני חושב שכמו שיש חמ"ל בבניין טויוטה, אפשר להקים חמ"ל חברתי עירוני, עם נציגים ממינהל קהילה, מינהל שירותים חברתיים, סל"ע, כמובן יחידת ההתנדבות העירונית.

ולבסוף אני מבקש להעלות את נושא הקשישים והטיפול בבדידות לוועדת הרווחה, ואני רוצה לציין גם שיתוף פעולה של חן אריאלי, ולוודא שיזומנו כל הגורמים הרלבנטיים.

תודה רבה.

החלטה: ההצעה לסדר היום מועברת לוועדת רווחה.
0 נמנע
0 נגד
8 חסר
שלומות מוריה,פנקס ארד איתי,פורז אברהם,לוברט נפתלי,וולוך נתן,גלעדי ארנון,בנישו ויצמן יניב,בדראן אמיר
20
בעד
אושר