דיון
שם ועדה: מועצת העיר 21 תל אביב יפו
תאריך ישיבה: 15.04.2019
דרי רחוב ומכורים (ניידת נגמלים)
ישיבת מועצת העיר תל אביב יפו - 8
יוזם: גלעדי ארנון
קטגוריה: שירותים חברתיים
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: נושא לסדר יום של חבר מועצה

תקציר

מר גלעדי:

ערב טוב, אדוני ראש העיר, חברי וחברות מועצה.

נעשה את זה זריז, למה היות ויש כמה ישיבות נעשה את כמה שיותר מהר.

...

כפי שאתם יודעים, העיר תל-אביב כעיר מטרופולינית היוותה ומהווה אבן שואבת לתופעות חברתיות- תרבותיות שונות, וביניהן לצערי תופעות הסחר והשימוש בסמים, דרי רחוב, זנות, אלימות והתנהגות עוברת חוק, לגווניה השונים.

האזור הבעייתי, הנגוע מכולם , מרוחק בסה״כ כמה דקות משד׳ רוטשילד, אחד מסמליה המובהקים של העיר תל-אביב יפו. אני כמובן מדבר על מתחם התחנה המרכזית הישנה. בשנים האחרונות ניכרת מגמת התעצמות של תופעות הדרי רחוב, סמים , זנות באזור תחנה מרכזית, נוכח ריבוי של סוגי הסמים, נגישות הפיזית וזמינותם הכלכלית, הקושי לבצע פעילות אכיפה שיטתית, בלתי מתפשרת, וכמו כן התקלות בקשיים מול הרשות השופטת בהיבט ההרשעה וגזר הדין- שאינם מרתיעים דיו.

ישנם שתי אוכלוסיות עיקריות להן אנחנו נדרשים בחשיבה ומימוש אסטרטגיה כוללת, שתמזער באופן משמעותי את היקף עוצמתה של הבעיה. אוכלוסיית המשתמשים, גברים ונשים, דרי רחוב- הן כאלו שיש להם דירות וכאלו שאין להם דירות, מקיימים אורח חיים של דרי רחוב ונמצאים במצב של הזנחה פיזית ונפשית קשה, נושאים מחלות זיהומיות ומדבקות, ומי שעובר באזור התחנה המרכזית רואה את זה כמעט בכל פינה ובכל סמטה.

תושבי האזור, המרקם האנושי של תושבי האזור מאופיין בקוטביות. מחד אוכלוסייה מבוגרת- קשישה, שנאלצת לחיות בתנאיי חרדה קיומיים, עד כדי פחד ממש להתהלך בשכונה, ומנגד אוכלוסייה צעירה- שמתקשה לספוג את המראות הקשים שמצפים לה בכניסות לבתים ובחדרי המדרגות, ולא ליהנות משגרת חיים בטוחה.

עיקרי האתגרים אתם אנחנו נאלצים להתמודד: מדובר לא רק בתופעה תל-אביבית, מדובר בתופעה לאומית, למה , היות ו-80% על פי הנתונים של המשטרה, 80% מהסוחרים אינם תושבי תל-אביב יפו. 80% מאלה שנמצאים שם ומוכרים שם אינם תושבי תל-אביב יפו. 40% מהמשתמשים הן נשים ולכן נדרשת התייחסות ייחודית לפתרונות אישפוזיים זמינים, בהינתן שמספר חדרי האשפוז המוקצים להם נמצא בפער משמעותי ביחס למספרם.

20% מתוך המשתמשים סובלים מתחלואות כפולות-שימוש בסמים ומחלות נפש, ותובעים מסגרת גמילה ייחודית, אשר זמינותה- נכון להיום כרוכה בחודשי המתנה.

דרך הפעולה שאני מציע היא דרך פעולה מרכזית. המאמץ מחייב התגייסות של כל הרשויות המשולבות בנושא: המשרד לביטחון פנים, המשטרה, גם יפתח וגם שרת. משרד הבריאות, משרד הרווחה. הרשות המקומית על כל אגפיה, החל בפיקוח, דרך רווחה, דרך כל מה שנוגע בנושא של הטיפול בבעיה הכואבת הזאת. הצבת כח אדם ייעודי של כל אחת מהרשויות ויצירת מענים זמינים הניחנים ברצף טיפולי-אישפוזי-קהילתי, או שיהיו במרכזי יום עירוניים, כולל טיפול מיוחד ביחידות הטיפול העירוניות.

התכנית המוצעת היא טיפול של אכיפה מסיבית כנגד הסוחרים. בלי טיפול בנושא של המוכרים, של המשווקים של הסמים אנחנו לא נוכל לטפל בבעיה. למה? היות והנושא של מכירת הסמים הוא זה שמביא את האוכלוסיות הנוספות לתוך תחנה מרכזית ולסמטאות בה.

התקנת מצלמות ברחובות הבעייתיים: לצד פעילות האכיפה, קשר רציף ובלתי מתפשר עם ארגוני הסיוע המופקדים על הטיפול באוכלוסייה זו: יחידת דרי הרחוב, יחידת טיפול בנפגעי התמכרויות וכן יחידות נוספות הנוגעות בנושא.

הקצאת מקומות זמינים בקהילות הטיפוליות, מרכז יום וייחודיות הטיפול העירוני לטובת החלת רצף טיפולי-משרד הרווחה והרשות המקומית.

הקצאת מקומות לינה זמינים, עד לשילוב בדיור עצמאי בקהילה, משרד הרווחה והרשות המקומית בסיוע עמותות שונות.

הפעלת ניידת שתסייע באיתור והפניית המטופלים באותו רגע.

הקצאת משאבים כספיים ייחודיים למימוש התכנית.

קביעת גורם עירוני אחד שמתכלל גם את הפעולות הממשלתיות וגם את הפעולות העירוניות.

חברים יקרים: אנחנו לא יכולים לעצום עיניים. מי שמסתובב בתחנה המרכזית, חוץ מהבעיה של המסתננים וחוץ מבעיות אחרות אנחנו רואים את התופעה הזאת כתופעה קשה מאוד, של אוכלוסייה, בדרך כלל צעירה, שנשאבת לתוך הנושא הזה ואין מוצא. הדרך היחידה, כפי שאמרתי, היא לטפל בנושא בצורה משולבת של כל הגורמים.

לכן אני מציע להעביר את הנושא לישיבת הנהלה, לגבש עד אז תכנית אסטרטגית מעמיקה לכל הנושא הזה על ידי היחידות השונות, במיוחד על ידי היחידה של מינהל שרותים חברתיים, כדי להביא את הנושא לידי ביטוי וביצוע הלכה למעשה בשטח.

אני מאחל לכולנו שאכן תופעה זו תחלוף, וחג שמח לכולם.

מר שפירא- היו״ר:

אתה מבקש שנעביר את זה להנהלה
0 נמנע
0 נגד
8 חסר
אסף זמיר,קשת שולה,לוברט נפתלי,דביר שלי,גורן חיים,בדראן אמיר,אקרמן אייל,ספיר דורון
24
בעד
עבר לטיפול ועדה