דיון
שם ועדה: מועצת העיר 21 תל אביב יפו
תאריך ישיבה: 22.06.2020
הבנייה על שטח בית הקברות המוסלמי אל-אסעאף ביפו
ישיבת מועצת העיר תל אביב יפו - 26
יוזם: בדראן אמיר
קטגוריה: תכנון ובנייה
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: נושא לסדר יום של חבר מועצה

תקציר

מר בדראן:

אדוני יו"ר המועצה, כבוד ראש העירייה, מועצה נכבדה.

בשבועיים האחרונים יפו סוערת סביב החלטת הנהלת העירייה להמשיך בפרויקט בניין גגון לחסרי בית על שטח בית הקברות המוסלמי אל-אסעאף מהתקופה העותמנית ביפו, אני בטוח שכולם פה בחדר שמעו על הנושא.

מאחר ועלו בשיח הציבורי והתקשורתי הרבה טענות שונות ומשונות לגבי בית הקברות, רציתי שנתחיל בסקירת העובדות.

בית קברות אל -אסעאף , כיום בערך 700 מ"ר, הוא חלק מבית הקברות המוסלמי הגדול שיש בו יותר מ-100 דונם, באזור השעון בצפון יפו, שהיה עד לראשית תקופת המנדט. חלק קטן מבית הקברות הגדול הושמש בתקופת המנדט להקמת מבנה וואקף מוסלמי ולמטרה זו בלבד. זו גם הסיבה שרוב נכסי הוואקף המוסלמי, גם היום, ממוקמים ברחובות בכיכר השעון, בנחום גולדמן, באליזבת ברגר.

החלק הגדול של בית הקברות נפגע על ידי הכיבוש הבריטי ולאחריו ב-1948. קיומם של קברים ושלדי אדם בבטן האדמה מלמדים, בניגוד לטענות המופרכות, כי לא כל בית הקברות הוסר. לצד כך, לא קיים כל מסמך היסטורי המלמד על הסרת כל בית הקברות המוסלמי הגדול, ובטח שלא בחלקה הספציפית של אל -אסעאף, שכפי שציינתי, בשטחם של ה-700 מ"ר .

פסק הלכה שעארי של המופתי הגדול בירושלים, שמי שלא יודע זה הסמכות השרעאית העליונה של המוסלמים בתחומי הארץ, זה ד"ר ושייך עיקר מסאברי, משנת 2018 , מורה בפסק הלכה חד משמעי על איסור פגיעה בבית הקברות אל-אסעאף וכי עודנו קדוש ואין לפגוע בו או לבנות עליו. באפריל 2018 החליטה הנהלת העירייה על הרס הגגגון הקיים והקמת מבנה חדש ומשופר לשיקום דרי רחוב. כאמור, מדובר ביוזמה מבורכת כשלעצמה. אך לאחר הריסת המבנה ותחילת סימון הקרקע התגלו במקום על ידי צוותי העבודה שרידי קברי אדם ושלדים. דוח רשות העתיקות שנשלח על ידי העירייה ורשות העתיקות בתשובה לעתירת המועצה האיסלמית להפסקת העבודות, מצביע על לפחות 70 קברים עם שלדי אדם שלמים, חלקם עטופים אפילו בתכריכים. תמונות של חפירות ההצלה- בגרשיים כפולות ומכופלות- שביצעה רשות העתיקות, חשפו מצג מזעזע של עבודות האיסוף של העצמות, בהן העצמות נאספו בערבוביה, בתוך שקיות זבל וקופסאות קרטון.

לאחר גילוי הקברים המשיכה הנהלת העירייה בצורה כוחנית לקדם את הפרויקט, ללא דיאלוג עם התושבים המקומיים, ללא שיח אמיתי עם המועצה האיסלמית והנהגת הקהילה, ותוך כדי התנהלות מול התושבים בבתי משפט. המשך הבנייה על בית הקברות היה אף ללא שיח אתנו, חברי המועצה מיפו, המתנגדים להמשך הפרויקט בצורתו הנוכחית.

אני אדגיש, אנחנו איננו מתנגדים להקמתו של גגון לחסרי בית, אנו מברכים על הקמת הגגון. ללא ספק , בעיית חסרי הבית בתל-אביב יפו היא בעיה קשה, שלא מושקעים בה מספיק משאבים- הן ברמה המקומית והן ברמה הארצית, ואנו מברכים על כל השקעה בנושא. אך אין קשר בין הצורך להקים את הגגון לבין ההתנהלות הדורסנית שבה בחרה העירייה לקדם את הפרויקט.

גילוי בית הקברות והמחאות העזות שהוא עורר, האלימות המשטרתית שנולדה כנגזרת מהעימותים ומהתנגדות התושבים, מחייבים חשיבה מחדש אצל הנהלת העירייה ובחינה רצינית של האפשרויות והחלופות הקיימות, דבר שלא נעשה מאז גילוי בית הקברות ועד לרגע זה. ביטול הפרויקט במסגרתו הנוכחית, כלומר על שטח בית הקברות, אין פרושו ביטול פרויקט הקמת הגגון לחסרי הבית, להפך, פירושו הקמת הגגון במקום אחר- בו הוא לא יעמוד בקונפליקט עם הקהילה המקומית וינציח את העוול הנעשה. אני בטוח שהעירייה יכולה למצוא מקום חלופי מכספי מכירת מקרקעין אחרים למשל, לטובת כבוד המת, ולמנוע בכך את העימות החזיתי המתמשך. העירייה תצא נשכרת, והתושבים ימצאו עירייה שסופרת אותם ומקשיבה להם.

 

 חשוב לתת את הדעת גם להיבט הכלכלי. בזמן זה של משבר כלכלי, שמשפיע מטבע הדברים גם על קופתה של העירייה, בימים בהם תב"רים מקוצצים ואפילו מבוטלים, הנהלת העירייה בוחרת להמשיך ולשפוך כסף נוסף ורב על הפרויקט בצורתו הנוכחית, למרות המחאות והזעם הקשים שהוא מעורר.

עכשיו, כנראה שלא כולכם יודעים, אבל התורם הצרפתי להקמת הגגון- מר פטריק בריי- הזדעזע כאשר נציגי הקהילה ביפו פנו אליו והסבירו לו שהפרויקט שהוא רוצה לממן אמור להיבנות על בית הקברות המוסלמי, ושהקהילה המוסלמית המקומית והעולמית מתנגדים לכך. באופן אנושי ומתוך הבנה הוא בחר למשוך את ידיו לאלתר ממימון הפרויקט. במצב דברים זה, באופן מאוד מפתיע, הנהלת העירייה בחרה דווקא להקים את הפרויקט לבדה, למרות שבמקרים אחרים, בלי "מצ'ינג" העירייה לא נכנסת לפעולה. והפעם, דווקא כאן, ביותר כוחניות, ובחרה לממן בעצמה את כל עלויות הפרויקט ולגייס תקציבים שלא ברור כרגע על חשבון מי ועל חשבון מה. אני רוצה לשתף אתכם בעוד נתון. בתשובת העירייה לעתירה שהגישה הקהילה הערבית ביפו ציינה הנהלת העירייה כי התמשכות המצב הנוכחי כרוך בהוצאות כספיות משמעותיות שלא נלקחו בחשבון, כמו שמירה מסיבית 24 שעות 7 ימים בשבוע על אתר בית הקברות, עיכובים בקיום החוזים מול הקבלנים, ורק בגין 35 ימים עלה לנו, התושבים, מקופת העירייה, הוצאות של עוד 1.5 מיליון שח' והיד עוד נטויה חברים.

כל יום בו הנהלת העירייה בוחרת להמשיך ולהתעקש על צורתו הנוכחית של הפרויקט, תוך היגררות לסכסוך משפטי ארוך ויקר, גורם להפסדים משמעותיים ומיותרים לקופת העירייה. חברים, יבוא ראש העירייה ויגיד לנו שהיה דיון על הנושא בבית המשפט, ובית המשפט פסק לטובת המשך הפרויקט בצורתו הנוכחית. אני מניח גם שיגיד שיש בקרוב דיון בבית משפט ושהנהלת העירייה תנהג לפי פסיקתו של בית המשפט. אז אני אגיד לכם, אפשר לייתר את הדיון המשפטי. לא ראוי מצב בו התקשורת בין העירייה לבין התושבים והקהילה נעשית דרך בתי משפט. אין סיבה להיתמם. במידה והנהלת העירייה תחליט לרדת מהעץ, להפסיק את הפרויקט בצורתו הנוכחית ותודיע לבית המשפט שהיא מושכת את התנגדותה, תיפתר מיד הסוגיה המשפטית.

חברי חברי המועצה, בזה אני מסיים. כפי שציינתי, בשבוע שעבר בית המשפט הורה על הפסקת העבודות בשטח. המשך הדיון בבית המשפט קרב ובא. הדיון קבוע ל-22.7.2020. אני קורא לכם, בואו נשתמש בהזדמנות הזאת כדי לעשות שינוי כיוון, כדי להקשיב לקולות העולים מן התושבים ומן הקהילה ביפו. הרי לצורך כך נבחרנו.



אני מציע לקיים דיון דחוף על הנושא בהמשך הישיבה הנוכחית, על מנת להחליט להפסיק את הפרויקט בצורתו הנוכחית, להטיל על אגף הנכסים לאתר שטחים חלופיים להקמת הגגון, ולהביא חלופות אלה בפני המועצה לאישור- על מנת להמשיך את הפרויקט החשוב במקום הנכון לו.

תודה.
0 חסר
1 נמנע
4 בעד
24
נגד
ירד מסדר היום