דיון
שם ועדה: ועדה לשימור אתרים למרחב התכנון תל אביב – יפו 21
תאריך ישיבה: 15.07.2019
הדואר המרכזי ההגנה 137
ישיבת ועדת שימור תל אביב יפו - 2
יוזם: ספיר דורון
קטגוריה: נכסים
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: נושא לדיון

תקציר

׳בניין הדואר׳ תוכנן ע״י אדרי מרדכי שושני ונבנה בסוף שנות ה- 60' , מאז ועד היום שימש הבניין כבית המיון המרכזי של דואר ישראל, בחודשים הקרובים מתכנן דואר ישראל להעביר את פעילותו למרכז החדש שהוקם במודיעין ובניין הדואר נמכר )ע״פ הפרסומים) ליזם ישראל לוי. ביוני 2019 הוגשה בקשה לתיק מידע לצורך הריסת המבנה.

מבנה הדואר מהווה דוגמא איכותית ומייצגת לסגנון הבנייה הברוטליסטי, המזוהה כאדריכלות ישראלית, צברית, המגלמת את התרבות המקומית של התקופה.״ המבנה המונומנטלי מתנשא לגובה של כ- 42 מ׳ וכולל עשרות אלפי מטרים בנויים.

יש לציין שעד לרגע זה לא נעשתה פנייה כלשהי מטעם הרוכש לקידום או תאום תכנית בניין עיר חדשה על השטח המדובר, כך שההריסה אינה חלק מתהליך פיתוח מתואם כלשהו.

הבניין ממוקם על מגרש בייעוד ׳מגרש לבניין בעל אופי ציבורי׳ מכח תכנית 2336 )מתן תוקף 1988), באזור ייעוד ׳מוסדות ציבור עירוניים׳ בתכנית המתאר ובייעוד ׳מוסדות ציבור עירוניים, כלל עירוניים ומטרופולינים׳ לפי תמ״מ 5. ראוי לציין את עמדת מנכ״ל העירייה לגבי חשיבותו הציבורית של המגרש כפי שבאה לידי ביטוי בפנייה למנכ״ל דואר ישראל בחודש ינואר 2019 )מצורף).

לאור האמור לעיל נערכה פנייה למח׳ השימור העירונית לקבלת הערכה מקצועית בנוגע לערכיו של המבנה.

בנוסף, יש לבחון את הנחיית סעיף 4.1 )ז) 2 בתכנית תא/מק/צ׳ שחלה בין היתר על ייעוד ׳בנין בעל אופי ציבורי׳: "במבנים ומוסדות ציבור בעלי ערך אדריכלי או היסטורי שלא הוכרזו לשימור בתכנית, הועדה תתיר תוספות בנייה מכח תכנית זו אם שוכנעה שתוספת הבנייה לא תפגע בערכי השימור של המבנה׳

דיון:

אורלי אראל - בעקבות פניות של בעלי המבנה נענית לבקשה להוריד מסדר היום ומציעה לקיים איתו פגישה בהקדם. חשוב לציין שמדובר במגרש חום, עוד לפני שהמבנה יצא למכרז, נאמר שהמבנה בעל חשיבות רבה, ואגף תכנון העיר לא יקדם תכנית שתשנה יעוד מציבורי למגורים, בנוסף חשוב לציין מבדיקה שבצענו ניתן למצות את מלוא הזכויות עפ״י "צ" ללא הריסת המקור.

אסף הראל - מבקש לעדכן הורדת נושא מסדר היום אם מבקשים לקדם דברים.

סוכם: להסיר את הנושא מסדר היום בשלב זה.
0 נמנע
0 נגד
0 בעד
1
חסר
ירד מסדר היום