דיון
שם ועדה: מועצת העיר 21 תל אביב יפו
תאריך ישיבה: 14.09.2020
התחנה מרכזית- מפגע אורבני ופיגוע אקולוגי:
ישיבת מועצת העיר תל אביב יפו - 31
יוזם: גלעדי ארנון
קטגוריה: רשות כללי
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: נושא לסדר יום של חבר מועצה

תקציר

מר גלעדי:

אדוני ראש העיר, חברי וחברות המועצה.

אני מעלה להצעה לסדר את הנושא של התחנה המרכזית החדשה, אני אפרט בדיוק למה וכמה. במהלך ההכנות שערכתי לטובת ההצעה לסדר קראתי מחקרים, פרוטוקולים, דוחות, תכניות שונות הקשורות לתחנה המרכזית, אבל גם נתקלתי בפרוטוקול של ישיבת מועצת העיר מאפריל 2011, ההצעה לסדר אשר הוגשה על ידי לפני כעשור, על התחנה המרכזית, ואני מצטט מתוך ההצעה לסדר:

התחנה המרכזית החדשה, ואני לא מדבר על הישנה, אני מדבר על החדשה, היא מפגע, היא מפגע קשה, היא לא רק מפגע קשה כלפי העיר תל-אביב יפו אלא במיוחד לדרום תל-אביב, לשכונות הדרום. התחנה המרכזית גורמת לזיהום אוויר קשה באזור גוש דן, ועל פי סקרים שנערכו אז על ידי החברה להגנה הטבע ועל ידי גם המשרד להגנת הסביבה, הראו באופן משמעותי שיש שם בעיה של זיהום אוויר.

כמעט עבר, כמעט חלף עשור: התפאורה היא אותו תפאורה, הזיהום הוא אותו זיהום, המפגע הוא אותו מפגע, המסתננים הם אותו מסתננים, רק התרבו. השכונות הנכשלות הן אותו שכונות, רק נכפיל את הכל פי 10.

לא שמעתי מה אמרת אדוני ראש העיר?

מר גלעדי:

כל המצוקות האלה רק הלכו והתעצמו בשנים האחרונות.

כמי שעוסק בנושא שנים רבות אני מבין את המורכבות. הנושא של התחנה המרכזית הוא לא דבר פשוט, הוא דבר מורכב, הוא דבר בעייתי. אני לא מאשים אף אחד. בפועל מדובר על תחנה של מבנה ששייך לאדם פרטי, ליזם פרטי. הרגולציה היא מורכבת, מסובכת. הפינג פונג בין משרדי הממשלה השונים, משרד איכות הסביבה, משרד התחבורה, משרד האוצר, רק זורקים מאחד לשני את הנושא של הפתרון שצריך להיות בו. דה פקטו המקום ממשיך להוות מפגע.

בתכנית המתאר שלנו אנחנו קבענו נקודה של מסוף תחבורה נוסף בצומת חולון, ואחד בנושא של ארלוזורוב, מתוך כוונה וראיה שלמעשה התחנה המרכזית היא לא שייכת למקום כפי שהיא נמצאת שם היום, והיא אמורה לעבור לפחות ברובה לאזור האחר.

אם כך היה חשוב לי מאוד להעלות את הנושא לסדר היום , היום ולהדהד את המפגעים העיקריים הנובעים מאי פינוי התחנה המרכזית:

ראשית, מפגע סביבתי חמור, זיהום אוויר ורעש, ופגיעה בבריאות התושבים. על סמך נתוני זיהום האוויר המגיעים מתחנת הניטור של התחנה המרכזית לתושבי ותושבות השכונות הסמוכות לתחנה יש 22.55% סיכוי לתמותה מוקדמת בעקבות התחלואה. את זה לא אני אמרתי, את זה אומרים ממחקרים. זאת מעבר לנזקים הבריאותיים הקשים, החל מהחמרה וגרימת מחלות כגון אסטמה, דלקות בדרכי הנשימה, מחלות לב, סרטן ועד תמותה בגילאים שונים.

שנית: מפגע אורבני ותחבורתי:

כ-000,3 נסיעות יוצאות ביום מהתחנה המרכזית בתל-אביב לכל הארץ. לשם השוואה, מהכרמלית יוצאים בערך 1,770, מ"רדינג"- 1,300, מסבידור- 1,400, טרמינלים פשוטים , קטנים, פתוחים לאוויר הצח ולא מפלצתיים בגובה של 7 קומות מבטון. אני חושב, אני חושב , כפי שאני זוכר, זה התחנה השנייה הגדולה בעולם אחרי מקסיקו....

 

החלטה: ההצעה לסדר היום מועברת להנהלה.
0 נמנע
0 נגד
5 חסר
רייפ מוטי,זבולון אלחנן,דביר שלי,בדראן אמיר,אבו שחאדה עבד
23
בעד
אושר