דיון
שם ועדה: מועצת העיר 21 תל אביב יפו
תאריך ישיבה: 14.01.2019
התמודדות עם תופעת Airbnb
ישיבת מועצת העיר תל אביב - 3
יוזם: נורי- שקד מאיה
קטגוריה: ארנונה ומיסים
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: נושא לסדר יום של חבר מועצה

תקציר

גב׳ נורי:

ראש העירייה, יו״ר המועצה הנבחר - בהצלחה, חברי המועצה ואורחים, שלום לכולם.

אז כאמור, אני באמת רוצה לדבר על התמודדות עם תופעת ה-םוו8 AIR.

אחת התופעות הבולטות והמדוברות בתחום הכלכלה העירונית היא תופעת הדירות המושכרות לתיירים. בכל העולם משגשגים אתרי אינטרנט המאפשרים לתיירים לישון בדירות מגורים של תושבים מקומיים. גם לתל אביב יפו הגיע הטרנד העולמי והעיר שלנו היא היום בין הערים המובילות בעולם בתחום. לתופעה זו יש היבטים חיוביים רבים.

ראשית ומעל הכול, היא מאפשרת לתיירים ללון בזול. בנוסף, היא מספקת צורך של מטיילים רבים לחוות את העיר כמו המקומיים ועם המקומיים. למעשה, מטיילים רבים היום מעדיפים ללון בדירות מגורים, גם אם הן יקרות יותר מחדרי מלון.

ואולם, לצד היתרונות הגלומים בתופעה, היא מציבה אתגרים לא פשוטים. היות ובמדינת ישראל אין רגולציה בנושא, הרי שמדובר בכלכלה שחורה, המתקיימת ללא פיקוח וללא מיסוי, כפועל יוצא של האטרקטיביות. האטרקטיביות בהשכרת דירות לתיירים גבוהה מאד ודירות מגורים רבות בעיר הפכו בשנים האחרונות למלון לכל דבר ועניין. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מצביעים על כך שאלפי דירות מגורים בעיר, בעיקר באזורי הביקוש כמו הצפון הישן ולב העיר, כלל אינן מושכרות לישראלים אלא רק לתיירים. זו התפתחות דרמטית שדוחקת אלפי תושבים אל מחוץ לעיר ובמקביל משפיעה על עליית מחירי השכירות. גם עבור מי שמצליח להישאר בדירתו השכורה, התופעה הזו מציבה קשיים. תושבים רבים המתגוררים בבניינים שבהם תופעת ההשכרה

לתיירים פורחת, מדווחים על ירידה באיכות החיים ובתחושת הקהילתיות. הם חשים כי הבניין שלהם הפך למלון והשכנים שאותם פעם הכירו הם כיום תיירים מזדמנים.

כמי שמייצגת את הצעירים במועצה, אני מאמינה שהעירייה אינה יכולה להמשיך ולתת לתופעה הזו לפרוח ללא כל התערבות מצידנו. ועל אף שמדובר בנושא לאומי, הרי שהשפעתו על תל אביב יפו גדולה ומתפקידנו לנסות ולהתמודד עם האתגרים שהיא מציבה.

אני מבקשת להציע כי העירייה תפעל ליצירת קטגוריה חדשה בארנונה ולגבות מחיר גבוה במיוחד ממי שהפך את דירת המגורים שלו לחדר אירוח קבוע. אין הכוונה למשכירים מזדמנים שבעת חופשה או חג משכירים את הדירה בהעדרם, אלא במי שמקיים עסק של ממש ובכך פוגע במלאי הדירות בעיר ובשוכרים הישראלים. אני מאמינה כי אם נגבה ארנונה גבוהה מדירות שהפכו בפועל לעסקי לינה, הרי שהכדאיות הכלכלית של ההשכרה תפחת באופן משמעותי ובסופו של דבר אלפי דירות יחזרו לשוק השכירות הרגיל.

אני רוצה להגיד תודה לאיתן שוורץ, מנכ״ל עיר עולם ותיירות, על כל העזרה וקידום הנושא. ואני מבקשת להעביר את הדיון לוועדת הנהלה לקראת הדיון בצו הארנונה.
0 נמנע
0 נגד
2 חסר
חיים משה,אקרמן אייל
31
בעד
עבר לטיפול ועדה