דיון
שם ועדה: ועדה לשימור אתרים למרחב התכנון תל אביב – יפו 21
תאריך ישיבה: 07.06.2020
חבר הלאומים
ישיבת ועדת שימור תל אביב יפו - 2002
יוזם: ספיר דורון
קטגוריה: תכנון ובנייה
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: נושא לדיון

תקציר

מתחם חבר הלאומים נמצא ממזרח לשדרות ירושלים ומדרום לדרך בן צבי, שהייתה הדרך ההיסטורית

לירושלים. משך שנים רבות היה האזור הזה חלק ממרחב הפרדסים של יפו. שטח התכנית התחיל לעבור תהליכי עיור בסוף שנות ה- 20, והיה ככל הנראה המתחם הראשון באזור שעבר תהליכים אלו. המרקם הקיים היום מדגים את תפישות התכנון העירוני ביפו בתקופת המנדט ובעשורים הראשונים לאחר האיחוד של יפו עם תל-אביב ויש בו עדויות להתפתחות הסגנון האדריכלי ביפו בשנות ה- 30 וה-40 .

על המתחם מקודמת תוכנית חדשה ע"י רמ"י ועיריית תל-אביב-יפו. מטרת תוכנית חבר הלאומים היא להקים שכונת מגורים חדשה בסמוך למכללת תל-אביב. התכנית המוצעת מכוונת לשמור על מרכיבים בעלי ערך ולהפוך אותם לחלק אינטגרלי מפיתוח המתחם. מוצעים שני מוקדים היסטוריים במתחם. מוקד אחד יכלול את בית הבאר ברחוב שרירא גאון 26, את שני המבנים הבינלאומיים הנצבים בפינת הרחובות חבר הלאומים והיינריך היינה ואת המרחב שמשתרע ביניהם. מוקד זה ישמש כשער כניסה וככיכר עירונית. המוקד השני יכלול שני מבנים בסגנון בינלאומי מוקדם שנותרו מן המרקם העירוני המקורי של צפון המתחם.

אדר' נעם פרחי ממשרד פרחי צפריר ואדר' השימור מיכל פירסטון הציגו את התכנית, התייחסו ל 4 חללי משנה, כולל חלוקה עקרונית לגובהם: המבנים הבמוכים להיינריך הינה מתוכננים לגובה של עד 12 קומות, ואלו שבלב המתחם עד 8 קומות, ולסיום הציגו את המבנים המיועדים לשימור.

:

דורון ספיר: האם התכנית כוללת מבנים המיועדים להריסה ?

אסף הראל: איזה מהמבנים יומלץ להריסה? מבקשת לראות סקר תיעוד מתחמי על המתחם.

רינת מילוא: הסקר לקראת אישור, מלבד המבנים שהוחלט לשמרם לא קיימים במתחם מבנים נוספים בעלי ערך. מיכל פירסטון: המתחם כולו לא הגיע לכדי בשלות, התחולל בו הרס גדול, חשוב להמקד בניסיון לשמור זכרון. שירי לנצר: האם במתחם בית באר המוכרזת לשימור מתוקף תכנית אחרת?

סוכם:

חברי וועדת השימור ממליצים לאשר את התכנית. סקר התיעוד המתחמי ותיקי התיעוד המלאים של כל אחד מהמבנים המיועדים לשימור יועברו לאסף הראל ותמר טוכלר.
0 נמנע
0 נגד
0 בעד
1
חסר
אושר