דיון
שם ועדה: וועדה לאיכות הסביבה 21
תאריך ישיבה: 29.04.2019
חודש קיימות
ישיבת ועדת איכות הסביבה תל אביב - 1
יוזם: לדיאנסקי ראובן
קטגוריה: איכות הסביבה
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: דווח ועדכון

תקציר

גבי עינת גן סגל:

יש רצף ויש עוד נושאים נוספים שאיתן ימשיך איתם.

אתם רואים כאן את הנושא של חודש הקיימות. חודש הקיימות היה עכשיו לאחרונה בחודש מרץ ועשיתי פה איזו שהיא רשימה מאד חלקית של האירועים הגדולים שקידמנו. חג פורים זימן לנו הרבה אירועים של חידוש תחפושות ויצירת כל מיני אביזרים שקשורים לזה ושימוש חוזר. היו הקרנות חגיגיות של סרטים. אירועים של קפה תיקונים - זו יוזמה שאנחנו קידמנו אותה בחודש הקיימות, אנחנו מקיימים אותה לאורך כל השנה, שבה ליקטנו חבורה של אנשים בעלי יכולת, מתנדבים, שיוצרים את האירועים, אנשים באים, מביאים עזרים לתיקון, מביאים נושאים שונים, וזה מאד מאד מוצלח. אנחנו עושים את כל הדברים האלה בשיתוף פעולה מאד גדול עם המרכזים הקהילתיים. אנחנו נותנים את התמיכה לאירוע, אבל המרכזים הקהילתיים מובילים את זה. אני חושבת שזה סימן לשיתופי פעולה מאד ברוכים פה בעירייה.

היה לנו עם שרונה מרקט שיתוף פעולה מאד יפה של שווקי אוכל וסדנאות של מזון. היה ערב הוקרה לפעילים. מצעד האקלים שהיה מאד גדול השנה והביא, 5,000 לדעתי דיברו שם, או 3,000, סדר גודל. גם כן, היינו חלק מההובלה, עם החברה להגנת הטבע, מגמה ירוקה כמובן, היה מאד מוצלח.

אני רוצה להגיד באופן כללי על הקיימות, שבעצם מה שאנחנו עושים פה זה לחבוש את המשקפיים על כל הנושאים. והנושאים שאני מקדמת דרך הרכזים שלי, זה בעצם באמת לתת את המשקפיים לאנשים ואת הפעולות שלהם ביום יום, שיסתכלו עליהם בצורה סביבתית.

אז שכונות מקיימות, שזה אחד מפרויקטי הדגל שלנו, יש לנו השנה כבר 8-9 שכונות, תלוי איך סופרים. בכל שכונה כזו יש לנו רכז או רכזת מקומית, שהיא בעצם פועלת במרכז הקהילתי, אבל היא השגרירה שלנו בשטח. היא מקבלת מאיתנו את התמיכה המקצועית, אבל היא חלק מהמרכז הקהילתי. וזה היופי, שדרך המרכז הקהילתי היא מגיעה לקהילה המקומית ובעצם רותמת, תומכת בפרויקטים שהתושבים מובילים. זו אחת היוזמות באמת היותר חדשניות שהתחלנו לפני שנתיים בסך הכול והיום כבר יש לנו צוות של 8 רכזים כאלה ואנחנו ממש רואים את השינויים.

מר איתן בן עמי:

היופי בפרויקט הזה, שאנחנו לא באים לתושבים להגיד להם מה צריך, אלא מלמדים אותם מה זה קיימות, חושפים להם את כל התחומים, חלק שהראית וחלק שעדיין לא חשפנו, ואז הם לומדים על היכולות העירוניות בקטע הזה, כדי לא לחלום דברים שהם לא, מה יחידות עירוניות שונות עושות? ואז הם מחליטים בתוך השכונה במה לטפל. מה נראה להם שזה הדברים שהם יכולים לטפל בהם, ואז אנחנו תומכים בהם. נגיד בשפירא, רצו בכלל לשפץ את מסילת ישרים, שזה הרחוב הראשי, ולשנות לו את האופי שיהיה יותר מקיים, שאנשים יילכו, שיהיה שם יותר ירוק ויותר צל וכו׳, אז הבאנו את אדריכל העיר ועוד כל מיני אנשים ועכשיו יש תכנון חדש לכל הרחוב. אז על ספקטרום מאד רחב של עשייה.

גבי טגית דדון צור:

אני רוצה להבין, הרכזים הם למעשה עובדי מתנ״ס?

גבי עינת גן סגל:

היופי שזו העסקה או עבודה משולבת. זאת אומרת, אנחנו שותפים, אנחנו חצי חצי בעצם, אם לדבר על צורת ההעסקה, זה חצי חצי. חצי הרשות לאיכות הסביבה וחצי המתנ״ס. ומפה אנחנו יכולים לתת את התכנים המקצועיים, המתנ״ס.

מר איתן בן עמי:

הוא עובד שלהם, אנחנו ספקי התוכן.

גבי עיגת גפן סגל:

והמרכז הקהילתי בעצם שם הם נמצאים. שיתופי הפעולה האלה הם לא רק טכניים, הם עם ערך מאד גדול בשטח עצמו. וכמו שהוא אמר, התושבים עצמם בעצם מובילים את מה שהם רוצים להוביל בשכונה, וזה היופי.

ואם לדבר עוד על תושבים, היו לנו גם קול קורא שקיבלנו מהמשרד להגנת הסביבה, איזה שהוא תקציב מאד יפה, והוצאנו בעצם את הקול קורא לתושבים וחזרו אלינו קבוצות תושבים, עם פרויקטים. נבחרו 8 קבוצות. זה במסגרת קול קורא של המשרד להגנת הסביבה, איזו שהיא תוכנית שנתית שאנחנו מדי שנה מקבלים תקציב לטובתה. העירייה גם כמובן נותנת matching לעניין. אנחנו כתבנו את ה-קול קורא, הפצנו אותו לתושבים, ובהתאם לקול קורא, שהגדיר בדיוק איזה סוג של פרויקטים, איזה סוג של תמיכה אנחנו נותנים, מה גודל הקבוצה, כמה זמן היא פועלת, היו ממש קריטריונים. הקמנו ועדה, גם, היתה נציגה של המשרד להגנת הסביבה, היו נציגי תושבים, נציגים מיחידות עירוניות.

מר משה חיים:

ועדי שכונות כאלה?

גבי עינת גן סגל:

לא. היתה ועדה עירונית שבחרה, מקצועית בעצם, שבחרה את הפרויקטים. הקבוצות באו, הציגו בפנינו. זה

משהו שאני מאמינה שאנחנו גם נמשיך בשנים הבאות.

מר איתן בן עמי:

היו 8 קבוצות, כל קבוצה קיבלה 20,000 שקל.

גבי עינת גן סגל:

20,000 שקל, שעכשיו לאורך השנה הם הולכים להוציא, שוב, על הפרויקט שהם הגדירו והם רוצים להוביל.

מר משה חיים:

שהם בעצם חושבים שהכי חשוב מבחינת איכות סביבה.

גבי עינת גן סגל:

כן, בנושאים שונים. יש שם תחומים של מטבע ועד חינוך סביבתי. הקמה למשל איזו שהיא ספריה בבית ספר, הולכים להקים ספריה לשימוש חוזר, של חפצים שונים. כל מיני רעיונות.

הנושא של מובילות ירוקה זה היכולת שלנו להוביל שינויים לתוך בתי הספר וגני הילדים, בעצם במערכת החינוך. יש לנו ב-54 בתי ספר יסודיים את התוכנית של מובילות ירוקה. יש צוות של מדריכות שמגיעות לבתי הספר. זה משהו שהוא כבר באמת, משהו כמו 20 או 25 שנה לפחות אנחנו מובילים בבתי הספר. החידוש השנה זה הכניסה גם לבתי ספר של החינוך המיוחד וגם לבתי ספר של החינוך העל יסודי, שזאת עבודה שפחות היתה בשנים האחרונות והשנה כבר 5 בתי ספר בחינוך המיוחד שאנחנו פועלים בהם. ובעל יסודי, גם, יותר מ-10. בעל יסודי אני עוד אציין שיש את התוכנית, מי שיודע, בכיתה י׳ יש להם מחויבות אישית. ואנחנו עכשיו יוצרים את הקשר בין העמותות וארגונים בעיר לבין תלמידים שרוצים לעשות מחויבות אישית.
0 נמנע
0 נגד
0 בעד
2
חסר
נורי- שקד מאיה,להבי מיטל
דוח ועדכון