דיון
שם ועדה: מועצת העיר 21 תל אביב יפו
תאריך ישיבה: 17.02.2020
חיזוק יכולות חברתיות בקרב הדור הצעיר במסגרת הקהילה
ישיבת מועצת העיר תל אביב יפו - 22
יוזם: דמאיו-שרעבי גל
קטגוריה: קידום מעמד הנוער
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: נושא לסדר יום של חבר מועצה

תקציר

אדוני ראש העירייה, יו״ר המועצה, חברי מועצה נכבדים.

לאחרונה פורסם הדוח השנתי של המועצה לשלום הילד.

ממנו, אם יש לך נושא להעלות ציפי, אז תעלי, אבל אם אני מעלה נושא, לא, זה בסדר, מותר לך, הכל טוב.

גב׳ ברנד פרנק:

אני שמחה להקשיב לך.

מר שרעבי:

הכל בסדר.

טוב.

ממנו עולה כי 50% מהילדים עד גיל 12 מקבלים סמארטפון ראשון בגיל 12. 95% מהילדים ובני הנוער מגיל 13 עד 17 מתקשרים באמצעות אפליקציות חברתיות. ויתרה מכך עולה כי 43% מההורים אינם מגבילים את זמן המסך של ילדיהם. לנתונים הללו תוסיפו את דו״ח עלם שבו עולה כי שליש מבני הנוער והצעירים מתקשים ליצור קשרים חברתיים וחשים בודדים, ועל פי הדוח זהו גורם ישיר לשעות הרבות בהן ילדי ישראל מבלים מול המסכים-במדיה וברשתות החברתיות.

על פי המחקרים שנעשו בתחום המציאות היום היא כזאת. בני הנוער במדינת ישראל מובילים את הדירוג הבינלאומי בצפייה בטלוויזיה ובשימוש במחשב. אנתרופולוגים מומחים לילדים ונוער מדווחים שאחד המאפיינים בעולם של הדור הצעיר הוא בדידות.

במציאות הטכנולוגית של המאה ה-21 איבדנו את מושגי השכונה של פעם, כך שכיום יש ילד בתוך חדר עם מחשב או אייפון או אייפד ביד.

על פי המומחים התכונות המשפיעות ביותר על ההגשמה והאושר הם קשרים בין אישים. סקר בינלאומי שפורסם בחדשות 12 מצא שמדינת ישראל נמצאת במקום הראשון בעולם בהתמכרות לסמארטפון. על פי סקר של מכון ״שריד״ שפורסם בגלובס, כבר בגיל 8 כ-75% מילדי ישראל מחזיקים בסמאטרפון. כמו כן בישראל ילדים מקבלים סמאטרפון כבר מגיל 5-6 ומשתמשים בו למעלה מ-5 שעות ביום.

אם אנחנו מדברים על גילאי 14-15 נוסקים המספרים לכ-97% נערים ונערות בעלי סמארטפון. מחקרים מוכיחים שלא רק החשיבה ההגיונית שלנו נפגעת כשהטלפון שלנו בסביבה, גם כישורים חברתיים ויחסים חברתיים נפגעים. ההרגל לשוחח בדרך אלקטרונית פוגע ביכולת שלנו לייצר ולבנות שיחה פיזית, ואם נוצרות שיחות פיזיות הן נוטות להיות רדודות ובלתי מספקות.

מתוקף המציאות והחשיבות הרבה שאני מייחס לעניין, אני בוחר להוביל ולקדם את הנושא בעיר תל-אביב יפו דרך הגורמים הנוגעים באוכלוסיות הרלבנטיות.

מר ספיר:

אופירה, תעזבי את הסמארטפון.

אני אמרתי לאופירה לעזוב את הסמארטפון כאשר אתה מדבר.

מר שרעבי:

זאת בהמשך למינהל החינוך, שכבר החל לפעול לקידום תכנים המפתחים את היכולות ליצירת יחסים בין אישיים, אני אודיע על כינוסה של וועדת מרכזי קהילה ומרחבים קהילתיים על מנת לדון במורכבות ובהשפעות הטכנולוגיות על דור ה- Z ולבנות תכנית מקיפה לטובת כלל הפעילות הקהילתית לאחר שעות בית הספר, ובחינוך הבלתי פורמאלי, הקשורות לילדים ולבני הנוער ובהן: תנועות הנוער, מרכזי נוער, פעילות חוגית. המטרה היא להטמיע שיטת עבודה ותכנים אשר יפתחו אצל הדור הצעיר את הכלים ליצירת קשרים חברתיים, קשרים בין אישיים, הגברת האינטראקציות החברתיות ובניית יכולות חברתיות-כחלק מתכנית הקהילתית השנתית. כך שגם ברמת ההתנהלות, לדוגמא מניעת שימוש בסמארטפון בזמן הפעילות של תנועות הנוער השונות וגם ברמת התוכן- בניית חוג יעודי לחיזוק קשרים בין אישיים-שכלל פעילותו עוסקת באינטראקציה חברתית.

כמו כן, לאחר עבודתה של הוועדה , מסקנותיה יועברו לדיון בישיבת הנהלת העירייה.

תודה.

החלטה: ההצעה לסדר מועברת לוועדה משותפת של מרכזים ומרחבים קהילתיים, בשיתוף ועדה לקידום מעמד הנוער.

מסקנות הוועדה יועברו להנהלה.
0 נמנע
0 נגד
0 בעד
7
חסר
פורז אברהם,לוברט נפתלי,ויצמן סיגל,וולוך נתן,גורן חיים,בנישו ויצמן יניב,אבו שחאדה עבד
אושר