דיון
שם ועדה: וועדה לאיכות הסביבה 21
תאריך ישיבה: 30.07.2019
חינוך והסברה
ישיבת ועדת איכות הסביבה תל אביב - 2
יוזם: לדיאנסקי ראובן
קטגוריה: איכות הסביבה
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: דווח ועדכון

תקציר

מר איתן בן עמי - מנהל הרשות לאיכות הסביבה וקיימות:

הרעיון הוא של חיבור, שלא היה עד לפני כשנתיים, כשלא הייתה ממש הסברה לנושא של המחזור.אנחנו הלכנו יותר רחוק וקוראים לזה ׳אפס הטמנה׳ - שזה החל מפעולות של לצמצם צריכה. לדוגמה, בבית פרנקפורט לפני יומיים היה יריד של החלפת בגדים, כאשר אנשים באים עם הבגדים שלהם וכל אחד שם את מרכולתו ובוחרים בגדים מכולם. זאת על מנת לצמצם את הצריכה, כולל מיחדוש.
העירייה יצרה משרה חדשה שגב׳ אור ביגר נכנסה אליה, וכך בשיתוף פעולה מצוין עם ארז נוצר מערך גם של הסברה וגם של תפעול אחר לגמרי. השיא שלו היה בארוויזיון כשהצלחנו לעשות ארוע, שהרצנו פיילוט באירוע הכי מסובך, הכי גדול, הכי משמעותי שהיה בתל-אביב להפרדת פסולת. למעשה, כל הקטע שעשינו הצליח מאד, בעיקר

כשראינו מה קרה בחלק אחר שפחות הצלחנו בו. מכל מקום, למדנו איך להפעיל את המערך הזה באירועים גדולים. אור תציג בהמשך לגבי מחזור, מחדוש וכדו׳.

גבי אור ביגר - מנהלת תחום אפס פסולת:

אני אפתח דווקא במה שאיתן פתח לגבי האירוויזיון שהיו בו כ-600 אלף איש לאורך השבוע ביחד עם הציבור ששיתף אתנו פעולה וזה היה אירוע המוני ראשון בסדר גודל רחב, שבו מנענו הטמנה של 17 טון פסולת, שזה בערך ממוצע של מה שתושב ישראל עושה ב-24 שנים.

אציג בפניכם סרטון על מה שקורה בחינוך והסדרה בשוטף;

* * *מוצג סרטון* **

שלום, אני אורי מבית ספר ׳גבריאלי הכרמל׳ בתל אביב. זו החללית של חברת מ.א.י של מחזור אלקטרוניקה, שקבלנו בכיתה לפני כחודש ובניתי אותה בבית. מאז אני ממחזר אלקטרוניקה: כמו בטריות, טלפונים וכדו׳. ראו את התיבה וכמה מחזרתי עד היום. מחר בבוקר אני מתכוון להביא אותה לבית ספר על מנת שישלחו את זה למחזור אלקטרוניקה.

גבי אור ביגר - מנהלת תחום אפס פסולת:

היינו קצת מוצפים בנתונים, אני בעיקר אראה תמונות ואסביר בגדול פעולות שאנחנו עושים. הצגתי בפניכם את הדוגמה של הילד, שהיא הדוגמה הכי חמודה ולכן פתחתי בסרטון זה. זו פעילות שהרצנו השנה בלמעלה מ-20 בתי ספר בעיר.
אנחנו נכנסנו חזק מאד בנושא של פסולת אלקטרונית. 2% מהפסולת שלנו הם בערך 70% מהגורם המזהם בפסולת.
פעילות המשך הייתה ׳לא פוסחים על אף סוללה׳. בעצם זה היה מערך שיעור שהתלמידים העבירו בבית הספר ואחר כך אספו בבניין את הסוללות. פתחנו גם עוד 23 מוקדים ויש היום 46 מוקדים עירוניים לאיסוף של פסולת אלקטרונית - פסולת סוללות.
יש קמפיין שאגף התברואה יצא עמו, שאני מניחה שראיתם בין אם בפייסבוק ובין אם בעיר, לכבוד עונת מעברי הדירה. מי שנכנס לאתר העירייה יכול לראות את כל המידע המעודכן, גם פסולת אלקטרונית, גם של ימי פינוי וגם קרטונים וכן הכנסנו עוד טיפים שלנו בנושא של שימוש חוזר, כמו למשל ׳אתם לא היחידים שעוברים דירה׳ ושווה לפרסם ברשת החברתית שעוד מישהו ישתמש. כך אנחנו מונעים מהפסולת להגיע לרחוב וגם מצילים שימוש נוסף.
כנ״ל עם פסולת אלקטרונית שהמלצנו לפרסם. וגם שיכירו שאם קונים מוצר חדש, המשווק מחוייב לקחת מאתנו וכן אם זה משהו ישן שווה לפרסם ׳באגורה׳, כשם שאומרים שהזבל שלנו הוא הזהב של האחר.
בהמשך לפעילות של פסולת אלקטרונית, אנחנו מתכננים לעלות בשילוט ביחד עם תאגיד מים על כל הנושא של פסולת אלקטרונית, שכן בספטמבר , לפני החגים, אנשים קונים מוצרים חשמליים וזה הכיוון שלנו.
כמה פעילויות בנושא של פסולת אריזות ולפניכם דוגמאות: הצגות שיש לגני ילדים ולכיתות נמוכות, סדנאות של ׳תעשיידע׳ בבתי ספר יסודיים, פעילות יצירה שאנחנו מפעילים של שימוש חוזר ובעיקר להעלות שוב את המודעות הזאת, גם באירועים קהילתיים וגם בגני ילדים.
התחלנו השנה לראשונה בפעילות הקשישים, שאיך שהוא מצליחים לדבר לתכנים של מחזור עם שירה בציבור. אני הייתי סקפטית אבל דווקא אמרו לי שהקשישים ׳עפו׳ על זה.
ארז דיבר על כך שכמעט הכפלנו את מספר משקי הבית בעיר עם פח כתום. פעילות כזאת מלווה באחת משתי פעילויות של הסברה או כמו שקוראים לזה ׳הפצה רוויה׳, כמו במגדל של איכילוב, שתולים על הבתים שקית רב פעמית לנוחות. הרעיון שאם לא נתחיל את המחזור בבית, הרי שרובנו לא נעשה את זה. חשוב שיהיה לנו את המקום הנוח להפריד עם עלון הסבר, או פעילות שאני אישית מעדיפה מ - D2D , שבה ממש עוברים חבריה צעירים ומבקשים לרגע להסביר ומנסים לרתום את המשפחה.

השנה אנחנו מתכננים בשכונות שפרסנו בעבר ואי אז הייתה הסברה, אנחנו מתכננים לחדש את המגע עם התושבים ולעשות עוד פעם לכל הפחות הפצה רוויה.

אומר קצת במספרים משנה שעברה שהיו:

^ 80 הצגות בגני הילדים, 120 הצגות בבתי ספר, 50 סדנאות ו-15 ימי שיא בבתי ספר, 20 פעילויות בשיתוף מרכזים קהילתיים, הסברה מסוג D2D ' הפצה רוויה ו- 34 אלף משקי בית של פריסה חדשה.

זה היה בגדול, בקווים כלליים, הגם שהייתי שמחה להרחיב עוד, אבל צמצמתי בשל קוצר הזמן.

 
0 נמנע
0 נגד
0 בעד
3
חסר
להבי מיטל,נורי- שקד מאיה,חיים משה
דוח ועדכון