דיון
שם ועדה: מועצת העיר 21 תל אביב יפו
תאריך ישיבה: 11.11.2019
ילדים ונוער בסיכון בעיר תל-אביב יפו
ישיבת מועצת העיר תל אביב יפו - 17
יוזם: גלעדי ארנון
קטגוריה: שירותים חברתיים
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: נושא לסדר יום של חבר מועצה

תקציר

מר גלעדי:

ערב טוב לכולם, אדוני ראש העיר, אדוני יו״ר המועצה, חברי חברי המועצה.

אני מבקש היום להעלות לסדר היום נושא שקרוב מאוד לליבי, ונושא שגם אני אחראי עליו במסגרת הטיפול היומיומי, הוא הנושא של טיפול במשפחות ונוער בסיכון.

ההצעה לסדר תעסוק במפעל ההזנה של אכפ״ת, המחלקה לקידום נוער בסיכון.

אכפ״ת מטפלת בילדים ובני נוער הנמצאים במצבי סיכון וניתוק אישי וחברתי, מצוקה, נשירה ממערכות החינוך הפורמליות, מצב כלכלי קשה, ניצול מיני, בריחה מהבית, הריון בגיל העשרה, ועוד דברים נוספים.

אלו בעצם התבחינים הראשיים המובילים את הילדים והנוער לטיפול באכפ״ת.

באכפ״ת בשנת 2017 טופלו כ-450 ילדים ובני נוער בסיכון, וקיבלו מענה על ידי העובדים מהמחלקה- אשר מלווים את בני הנוער ומסייעים להם להשתלב מחדש במסלולי החיים הנורמטיביים בתחומי השכלה, הכשרה מקצועית, העשרה ועוד.

המחלקה מפעילה מספר מסגרות לקידום ילדים ונוער מכתה א׳ ועד כתה יב: פנימיות, מועדוניות משפחתיות, מועדוניות "מאמץ" למתבגרים ומרכזי יום-קידום נוער. פרויקט היל״ה- תכנית השכלה המיועדת לבני נוער נושרים מגיל 15 עד גיל 18.

פעילויות אלו בשטח מביאות להצלחה ולהישגים רבים מאוד.

בנוסף, אכפ״ת מפעילה שני מיזמים עסקיים לבני הנוער הנושרים, הנושרים בצורה מוחלטת-שאין סיכוי שהם חוזרים חזרה למסגרת הלימודית הרגילה.

מסגרות אלה ומיזמים אלו מספקים חוויה והצלחה בתחומי העבודה והלימודים ומקנים כישורי חיים ומשמשים מסגרת להשתייכות ולהעצמה של בני הנוער.

כמו כן, אכפ״ת מפעילה מערך קציני ביקור סדיר, מה שנקרא קב״סים, אשר מטפלים בילדים ובבני הנוער מגיל 15 עד גיל 18, שאינם מבקרים באופן סדיר במסגרות הלימודים-או באופן אישי או על ידי המשפחות שלהם. הקב״סים מעורבים בהפעלת תכניות מניעה והפעלת חונכים.

כמו כן, הנערים במסגרות טיפול אכפ״ת מקבלים ליווי במהלך כל היום וגם בלילה. במהלך היום והערב פועלים כ-10 מרכזי קידום נוער- אשר פרוסים בעיקר במזרח העיר ובדרומה וביפו.

במסגרת רכזי החינוך יוצרים קשר אישי עם בני הנוער ומלווים אותם, מסייעים להם ומקיימים מפגשים אישיים, פעילות חברתית, פעילות למניעת אלימות ובמיוחד הכנה לגיוס לצה״ל.

במהלך הלילה פועלים מדריכי הנוער אשר מאתרים בני נוער מנותקים בגינות ובמקומות כאלו ואחרים- שנמצאים בסיכון גבוה. המדריכים מגיעים למקומות ההתכנסות של בני הנוער ופועלים בשכונות ברחבי העיר. את הפעילות הזאת בקדנציה הקודמת הובילה ויזמה סגנית ראש העיר היום-אופירה. מה את מחייכת? מגיע לך על כך יישר כוח, אני חושב שזו פעילות ראויה ונכונה. למרכזי הנוער מגיעים נוער ממשפחות הנמצאות בהישרדות משפחתית, במצב סוציו אקונומי קשה ונמוך מאוד, הזקוקות לסיוע בתחומים והתארגנות עם הילדים, כולל הלבשה, ולצערנו הרב- במיוחד במיוחד נושא ההזנה.

חברים, אני רוצה לשים דגש על נושא של מרכזי ההזנה. לא מעט מהנערים מגיעים לפעילות במועדון כאשר הם לא אכלו במהלך כל היום. ולצורך כך אני חושב שיש צורך מיוחד לשים דגש על נושא שילדים יהיו ללא רעב, ילדים אשר יקבלו מזון בצורה מוסדרת. עד היום הנושא היה וולנטארי. היה בחור בשם יאיר לוי - שהיה עובד עירייה באיזה חצי משרה או משהו כזה, שיזם יחד עם סוחרי שוק הכרמל ופעילי שוק הכרמל את מפעל ההזנה. הוא היה אוסף אוכל ומזון ומביא אותם למסגרות של אכפ״ת. מי שהיו פעילים מאוד בנושאים האלו- אחד מהם זה גיסי, רפי מזרחי, שהוא יו״ר ועד הסוחרים בשוק הכרמל. אלי מלכה, נחשון סינוואני, שמעון פדלון, ועוד אחרים- שממש ממש תרמו מסחורתם לצורך הנושא של העברת אוכל לבני הנוער במועדוני אכפ״ת.

 

היה גם אדם מסוים בשם דני משעני שהפעיל סופרמרקט בכפר שלם , והיה כל יום מכין אוכל- סנדביצ׳ים, כריכים לילדים במועדונים בכפר שלם ובמזרח העיר.

כמו כן היו הרבה מאוד פעילויות נוספות של אנשים שהתנדבו וסייעו- או מכספם, או מהנושא של פעילותם העסקית במקומות כאלה ואחרים- לצורך הנושא של מפעל ההזנה.

אני חושב שהגיע הזמן שעיריית תל-אביב תיקח על עצמה את הנושא של מפעל ההזנה. זה לא עוד איזשהו פרויקט שיש בו צורך, זה פרויקט שיש בו חובה מוסרית שלנו לעשות אותו.

לכן אני מציע שהנושא יעבור לוועדת כספים לצורך הנושא של דיון, תקצוב ואישור הנושא הזה. אני רוצה להודות גם לחברת המועצה ויצמן- שעזרה וסייעה בנושאים כאלו ואחרים בנושא של נוער. ותודה לכל אלו, ואני מבקש להעביר את זה לוועדת כספים.

תודה רבה.

מר שפירא - היו״ר:

תודה רבה למר ארנון גלעדי.

אני גם חושב שהפעם אנחנו פה אחד, כן. נראה לי? כן. אנחנו פה אחד מחליטים להעביר את זה לוועדת כספים.

ארנון תודה רבה על הנושא.

החלטה: הנושא מועבר לוועדת כספים.
0 נמנע
0 נגד
0 בעד
4
חסר
בנישו ויצמן יניב,אלקבץ רועי,לדיאנסקי ראובן,ספיר דורון
אושר