דיון
שם ועדה: מועצת העיר 21 תל אביב יפו
תאריך ישיבה: 14.09.2020
כיתוב מגדרי בבתי הספר
ישיבת מועצת העיר תל אביב יפו - 30
יוזם: יוחנן וולק אופירה
קטגוריה: קידום מעמד האישה
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: נושא לסדר יום של חבר מועצה

תקציר

גב' יוחנן וולק:

כבוד ראש העירייה, יו"ר המועצה, חברותי וחברי למועצת העיר.

אני רוצה להעלות נושא לסדר היום שאולי נראה מעט טריוויאלי, אך הוא טומן בחובו משמעות עמוקה וחשובה, שמדגישה את ערכי השוויון והליברליזם של תל-אביב יפו.

תל-אביב יפו תמיד הובילה במאבק לשוויון ולחברה פתוחה וליברלית, עוד מימי הקמתה. גם היום היא מובילה מאבקים חברתיים ופורצת דרך בהתייחסויות למאבקים שונים בחברה הישראלית, מזכויות הקהילה הגאה, ועד למשפחות יחידניות, ובימים הללו- במאבק לשוויון מגדרי. במאבק הזה היו לא מעט פריצות דרך לנשים במהלך המאה ה-20, החל מהזכות להצביע ועד לכניסה לתפקידים בצבא שלא היו פתוחים בפניהן בעבר, כגון טייסות קרב, לוחמות שריון, חובלות ועוד. אפילו אני עצמי רואה במינוי שלי כאשה ראשונה המשמשת מ"מ ראש עיריית תל-אביב יפו כפריצת דרך קטנה.

למרות שאנחנו רואים כל הזמן התקדמות בחזית זו אני חשה שאנו נמצאים בעיצומה של תקופה שבמבט לאחור תיראה כאבן דרך משמעותית ואולי אפילו מכרעת במאבק אמיתי לשוויון בין המינים.

כיום אנו נמצאים במקום אחר ולשמחתי מובן יותר. תקופה זו מתאפיינת בצמיחתם של תהליכים חדשים, מוסכמות ותפיסות חדשות, שלא תמיד יש לנו את הכלים הנכונים כדי לבטאן, ולא תמיד מכילה השפה את הביטויים המתאימים לתקופה זאת.

לצערי, השפה העברית הינה שפה פטריארכלית, בה במקרים רבים הנשים מודרות מהשיח. הפנייה הנפוצה היא בלשון זכר בעברית, והשוני בין כינויי הזכר והנקבה יוצרים מתח ופער בין מגדרי המשפיע גם על תודעתנו, פער שבגללו נשים רבות מרגישות לא אחת שהן פשוט לא נוכחות ולא נספרות כחלק מהשיח.

כמענה לנושא זה נוצר לאחרונה פונט בעברית רב מגדרית, שעיצבה מיכל שומר. גופן הנותן ביטוי שוויוני לפנייה לשני המינים כאחד, מכיל את שניהם ואת הטווח הרחב שביניהם ואינו מדיר אף אדם. השימוש היפה ביותר בו, כפי שראיתי מתנוסס בבתי ספר בערים שונות, היה בכיתוב- ברוכים/ברוכות הבאות, המקדם את פני הנכנסות והנכנסים לבית הספר ויוצר עבורם אווירה חמה, מחבקת ומכילה.

מציגה תמונה

אני מציעה שכיתוב כזה יופיע בכל בית ספר בעיר. מערכת החינוך, ובמיוחד בתי הספר היא גורם החיברות השני אחרי המשפחה, ולכן יש לה חשיבות מכרעת בעיצוב תפיסת העולם המגדרית של ילדות וילדים. אנחנו חייבים להציג בפני דור העתיד שלנו תמונת עולם מאוזנת ושוויונית, מסבירת פנים לכל המגדרים ומשדרת מסר ברור של הכלה וקבלה.

אני מבקשת להתקין שילוט דומה בכל בתי הספר בעיר, לא בגלל שזה יפה או מתוחכם, אלא דווקא בגלל השאלה שזה מעלה, בגלל השיח והדיון שהכיתוב יעורר אודות המשמעות ונקודות המבט שלנו כלפי מגדר. אני מאמינה שכל מי שיראה את הכיתוב הזה, בטח בפעמים הראשונות, יעצור לשנייה כדי להבין מה הוא קורא, כדי לחשוב על המסר העומד מאחורי הכתב והכיתוב, כדי להפנים את הערך שהמסר הזה מייצג. כיתוב כזה יחד עם שיחה ודיון בכתות, אגב החשיפה שלו, יכול להיות אבן דרך נוספת בהטמעה של ערכי השוויון והחופש בקרב ילדי העיר, ערכים שתל- אביב יפו שלנו ברוכה בהם.

הכתובת על הקיר תהיה כתובת שוויונית, ערכית ומזמינה.

אני מאמינה שהכיתוב הזה יהפוך את המרחב הציבורי והחינוכי שלנו למכיל יותר, יאפשר לנו להביט על החללים החינוכיים ללא עדשה מגדרית, ויאפשר לילדות ולילדים להרגיש בבית במרחב בית הספר. זה ישדר מסר חזק של אחדות וקבלה, וידגיש את המאחד בינינו ולא את המפריד, תוך תרומה לבנייתה ועיצובה של מערכת חינוך ערכית, הומנית ואנושית יותר.

זוהי הצהרה ערכית שעלותה נמוכה והאפקטיביות שלה רבה. בתי הספר יוכלו ללוות את חשיפת השילוט בשיחות בכל הכתות, שיותאמו לכל שכבת גיל ורמת שיח. אני סבורה שהדיון בין...

התלמידים לבין עצמם והגברת המודעות לשוויון המגדרי כבר בגילאים הצעירים יותר יקדם אותנו לעבר חברה שוויונית , יחזק את יסודותיה הערכיים של החברה שלנו, ויתרום תרומה רבה לצמצום הפערים המגדריים באמצעות מערכת החינוך שלנו.

לצד השילוט, אני מציעה להציב תמונות של נשים וגברים פורצי דרך ולשלב בשיח בכתות את סיפורי ההצלחה שלהם.

אני מבקשת להעביר לדיון בוועדת החינוך.

החלטה: ההצעה לסדר היום- ה ת ק ב ל ה.

ההצעה לסדר הועברה לוועדת החינוך.

 
0 נמנע
0 נגד
5 חסר
רייפ מוטי,זבולון אלחנן,דביר שלי,בדראן אמיר,אבו שחאדה עבד
26
בעד
אושר