דיון
שם ועדה: מועצת העיר 21 תל אביב יפו
תאריך ישיבה: 14.09.2020
להיות אזרח וותיק תושב תל-אביב יפו:
ישיבת מועצת העיר תל אביב יפו - 31
יוזם: וולוך נתן
קטגוריה: שירותים חברתיים
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: נושא לסדר יום של חבר מועצה

תקציר

מר וולוך:

אדוני ראש העירייה, יו"ר המועצה, חברות וחברים. ההצעה לסדר אותה אני מעלה בנושא האזרחים הוותיקים, אשר רבים קוראים להם קשישים

וזקנים, מתייחסת הן לתקופת מגפת הקורונה והן להיבט רחב יותר של טיפול בוותיקים בכל ימות השנה. אני מודע לכך שמועצת העיר שלנו מורכבת ברובה מחברים צעירים. רק שלושה חברי מועצה הם בגיל 65 ומעלה, בעוד מחצית חברי המועצה הם בגילאים עד 50 שנה. אני מציין זאת כיוון שבטבע הדברים נושאים ציבוריים אחרים -יש להם עדיפות אצל לא מעט חברים. עם זאת, יש למרביתכם, כך אני מקווה, הורים בוגרים, ולאחדים מכם גם סבתא וסבא. כל אחת ואחד מאתנו מגיע פעם לגיל זקנה, בע"ה, כי האלטרנטיבה פחות טובה.

שמחתי להיווכח כי בפנייה של חברתנו חן אריאלי להתנדב לטלפן לקשישים בתקופת הסגר הקודם וגם הסגר השני-היתה היענות יפה של חברי מועצה. האזרחים הוותיקים הם שכבת הגיל החלשה והפגיעה ביותר בחברה והם ראויים להתייחסות וטיפול ייחודי ורחב. ביטויים ידועים על זקנים הם: והדרת פני זקן, מפני שיבה תקום, אל תשליכיני לעת זקנה, תפארת בחורים כוחם והדר זקנים שיבה. עוד משפטים עם מסר הם: הזדקנות היא כנראה הדרך היחידה שנותרה כדי לזכות בחיים ארוכים. הטרגדיה של החיים היא שאנחנו נהיים זקנים מהר מידי וחכמים מאוחר מידי. ועוד משפט על זקנים המעורר חיוך: קודם כל אתה שוכח שמות, אחר כך שוכח מספרים, אז אתה שוכח לסגור את הרוכסן, לבסוף אתה שוכח לפתוח אותו.

בתנ"ך נזכרים זקני העם במעמד מכובד. גם בסין-ככל שאדם זקן יותר הוא מכובד יותר. בתל-אביב יפו גרים כ-70,000 תושבים וותיקים. הציבור הוא הטרוגני, דורש לעתים רבות התייחסות פרטנית לאוכלוסיות שונות ולאזורי מגורים שונים.

בגישה אישית. אני מכהן כראש תחום הוותיקים זה 22 שנה. שימשתי עוד קודם לכן כנבחר- כראש מינהל החינוך, כראש אגפי תרבות קהילה, נוער וספורט וכראש מינהל הרווחה. ממרום גילי אני מאמין כי רכשתי את הידע ואת הנסיון כדי להיות אובייקטיבי בהצגת דברים ובנקיטת מסקנות.

ראש העירייה מגלה אמפטיה ורגישות לנושא הקשישים. במשך 19 שנים אנו מקיימים ברציפות את שבוע הגימלאי בעיר, בברכתו ובהשתתפותו. הנהלת העירייה אישרה כניסה חופשית בקדנציה הקודמת- לרכב של וותיקים לנמל תל-אביב בימות השבוע. בכל שנה מתקיימים סדרי פסח במספר מוקדים, ובחגים אחרים ארוחות חג לבודדים לנזקקים. אושרה פתיחת מרכזי יום לוותיקים בשבתות, והרשימה עוד ארוכה.

מנכ"ל העירייה שותף לנו בתכניות רבות. אני מתפעל בכל פעם על בקיאותו בכל הפרטים של הנעשה בכל יחידה עירונית, כולל בנושא הוותיקים. רק לפני מספר ימים קיימנו שתי ישיבות ZOOM נוספות, והפעם על הצעת תכנית סיוע להפגת הבדידות. יש רשימות פרויקטים עם משרדי ממשלה ועם אשל-ג'וינט המתבצעים בטיפולו. רק בשבועיים האחרונים גויסו בהנחיית המנכ"ל בין 150ל-200 עובדי עירייה, כדי לטלפן לרבבות גימלאי העיר ולשאול לשלומם....

...

החלטה: ההצעה לסדר מועברת לוועדת רווחה.
1 נגד
2 נמנע
5 חסר
רייפ מוטי,זבולון אלחנן,דביר שלי,בדראן אמיר,אבו שחאדה עבד
21
בעד
אושר