מדיניות אכיפת חנייה
ישיבת מועצת העיר תל אביב יפו - 15
יוזם: להבי מיטל
קטגוריה: תחבורה וחניה
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: נושא לסדר יום של חבר מועצה
תקציר
גב׳ להבי:
אחר צהרים, ערב טוב, מכובדי, ראש העיר, חברי המועצה.
בדומה לערים מתקדמות בעולם, תל אביב יפו נמצאת בדרך לשינוי תחבורתי שבסופו הנוכחות של הרכב הפרטי תהיה הרבה יותר מצומצמת. כמות כלי הרכב גדלה מידי שנה ב-130,000 רכבים, מתוכם כ-6,500 מגיעים לתל-אביב. עומסי התנועה והגודש בדרכים רק מחמירים מיום ליום, בתוך העיר, בכניסות ובכלל כבישי המטרופולין והארץ.
מזה כ-5 שנים לפחות שאנו מצהירים על היפוך הפירמידה בדרכים- הולכי הרגל בראשם וזכותם על המדרכות, כמו גם לרחובות בטוחים.
אדוני היו״ר.
מר שפירא- היו״ר:
כן, סליחה.
גב׳ להבי:
תודה רבה.
אחריהם הדו גלגליים, ובשאיפה להגיע לפיצול של 25 מהנסועה בכלים זעירים. לאחריהם התחבורה הציבורית, השיתופית וכל אמצעי התחבורה ברי הקיימא לפני הרכב. להצהרות האלה יש ביטוי במציאות. ניתנת קדימות לעבודות תשתית שמטרתן להקים כאן מערכת הסעת המונים, נסללים שבילי אופניים בכל שכונות העיר, מורחבים נתיבי התחבורה הציבורית והעירייה משקיעה משאבים בתכנון ויישום אמצעי התניידות ברי קיימא יותר מאי פעם.
במקביל, העיר ללא הפסקה מצטופפת, תמ״א 38, הרחבות דיור, התחדשות עירונית, מגדלי מגורים לצד מסחר ותעשייה, כל זה מוסיף אנשים למרחב הציבורי והעומס שנוצר, במיוחד על מדרכות העיר, והפגיעה בבטיחות הולכי הרגל הפכו למציאות בלתי נסבלת.
על פי נתוני אגף הפיקוח יש עלייה מתמשכת בכמות התלונות אודות חנייה, המהווה הפרעה ו/או סכנה לציבור. רק בשנה האחרונה חלה עלייה של למעלה מ-50% בכמות התלונות, מה שחייב שינוי במדיניות האכיפה והפיקוח על החנייה בכדי לתת מענה למהפך של הפירמידה בהתאמה לסדר היום העירוני, ששם כאמור את הולכי הרגל בראש סדר העדיפות, במיוחד במדרכה.
משום כך אושרה הצעת אגף הפיקוח בישיבת הנהלת העיר לתגבור האכיפה במטרה להחזיר את הסדר למרחב הציבורי על ידי פינויו מרכבים שחונים באדום לבן, שלא כחוק. מאז חודש אוגוסט, לאחר תקופה של התראה, הגביר הפיקוח העירוני את האכיפה על עבירות החנייה ברחובות השכונות ברובעים 3, 5,4 ו-6, וזאת לאורך כל שעות היממה, ובהמשך האכיפה תורחב לכל שכונות העיר.
אז לפני שלא נוכל לזוז בעיר התחלנו בשורה של צעדים לא נוחים אבל חיוניים כמו אוויר לנשימה- להמשך התפקוד התקין של העיר ולטובת פינוי המדרכות.
ההצעה שלי מבקשת לפעול ליישום האכיפה תוך הפחתת הפגיעה בתושבים שעדיין נזקקים לשימוש ברכב, כמוני, כמוכם, לייצר גם פתרונות לטווחים קצרים ובינוניים ובמקביל לקדם מדיניות עירונית מולטידיספלינרית לחנייה.
אז אני אתחיל מהטווחים הקצרים:
אדום לבן זה הסמן לחנייה שהיתה אסורה ושהינה אסורה. שום דבר לא קרה, לא התחדש, זה החוק. בעקבות המחאה הורה ראש העיר לפיקוח להבחין בין חנייה על המדרכה באדום לבן שחוסמת מעבר להולכי רגל ואסורה בכל שעות היממה, לבין חנייה באדום לבן על מיסעה ברחוב מרובה נתיבים, תוך שהדבר מאט את נסיעת הרכבים בלילות אך משאיר את המדרכות להולכי הרגל. זה השלב הראשון. יחד עם זאת, צריך גם לזכור שסימון רחובות באדום לבן או בכחול לבן בוצע בחלקו לפני שנים, וממשיך להתבצע, אולם לאור השגות שמגיעות אלינו, למשל לגבי אישור לחנות על מדרכה בכחול לבן, הציגו לי כמה רחובות שבהם מותר לחנות בכחול לבן על מדרכה צרה, לעומת איסור לחנות על המדרכה באדום לבן ברחובות שהמדרכות שלהם רחבה, יש מקום לבחון ולערוך שינויים, לעשות איזה סיור לפי פרמטר של רוחב מדרכה פנויה באופן שיסדיר את ההיצע וישרת את המדדים שקבענו, את ההנחיות ואת הכל.
יש רחובות שכונתיים, הצעה שנייה, שבהם יש מחסור מובהק של חנייה. לבחון הקצאה של חנייה משני הצדדים בלילה רק לתושבים עם תווי חנייה אזוריים, ובמהלך היום לתת אפשרות לחנייה גם לתושבי חוץ.
רעיון נוסף: פתיחת חניוני עירייה בשעות הערב והלילה לחניית תושבים. עיריית תל-אביב יפו מחזיקה ברשותה מספר חניונים המשמשים אותה ואת עובדיה בשעות היום. אלה עומדים ריקים ונעולים בשעות הערב, דוגמת חניון מינהל ההנדסה, - מופיע בהרבה פוסטים, חניון בלומפילד. פתיחתם של חניונים אלה תהווה פתרון ראוי לעשרות דיירי הרחובות הסמוכים בשעות הלילה, במתכונת של החניון העירוני מתחת לככר שפתוח בשעות הלילה לטובת תושבי האזור.
מר שפירא- היו״ר:
כן.
מיטל תודה רבה.
פה אחד.
זה נרשם פה אחד שהחלטנו להעביר את זה לוועדת תחבורה? כן. תודה.
....