דיון
שם ועדה: מועצת העיר 21 תל אביב יפו
תאריך ישיבה: 17.02.2020
מתקני חצר ומשחק לבעלי צרכים מיוחדים במרחב הקהילתי בעיר יפו
ישיבת מועצת העיר תל אביב יפו - 22
יוזם: דמאיו-שרעבי גל
קטגוריה: איכות הסביבה
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: נושא לסדר יום של חבר מועצה

תקציר

מר שרעבי:

מכובדי ראש העירייה רון חולדאי.

יו״ר המועצה, חברי מועצה נכבדים.

אני רוצה לדבר היום על נושא רגיש וקרוב לליבי, אנשים וילדים עם מוגבלויות.

על פי נתוני דו״ח החברה למתנ״סים שפורסם בתחילת החודש בחדשות 12 נמצא נתון מדאיג, 90% מההורים לא רוצים שילדים עם צרכים מיוחדים ילמדו יחד עם הילדים שלהם באותה מסגרת חינוכית, לא בגן, לא בבית הספר וגם לא בחוגים אחר הצהרים. כשההורים נשאלו מה יעשו אם באירוע כלשהו יתקלו באדם עם מוגבלות הם ענו כך: אחד מתוך 5 הורים אמר כי יעזוב את האירוע במקרה כזה. אחד מתוך 5 הורים אמר שינסה להתרחק מאדם עם מוגבלות כדי לוודא שהילד שלו חס וחלילה לא ייפגש עם אותו אדם. ו-17% מההורים ציינו שלא ירגישו בנוח ליד אדם עם מוגבלות אך לא יעשו דבר בנדון. לצערי, זו תמונת המציאות החברתית כיום במדינת ישראל. העיר תל-אביב יפו כעיר המובילה בשוויון חברתי ובשירותים השונים הניתנים לאנשים עם מוגבלויות צריכה לקחת את הנושא צעד קדימה ולהציב אותו במרחב הציבורי. ככל שנשלב יותר אנשים וילדים עם צרכים מיוחדים, ומוגבלויות במרחב הציבורי נוריד את חומות הבושה והניכור. זאת, על ידי יצירת אינטראקציה במרחב של כלל האוכלוסייה. לא רק שנקל על חיי הילדים והאנשים עם מוגבלויות אלא גם נוביל לשינוי חברתי.

על מנת שזה יקרה צריך להתאים את המרחב הציבורי עבור האנשים עם מוגבלויות, כמו שעיריית תל-אביב יפו עשתה וממשיכה לעשות ומובילה את הנושא במשך השנים.

אני מבקש להציע מספר אופציות לטובת שילוב אנשים עם מוגבלויות במרחב הציבורי.

אני מודיע כי בכוונתי לכנס את וועדת מרחבי הקהילה והמרכזים הקהילתיים בשיתוף ועדת טבע עירוני בראשותו של חברי-סגן ראש העירייה ראובן לדיאנסקי -האמון על תחום שפ״ע ועוד

נושאים רבים, על מנת לבחון הוספה של מתקנים עבור ילדים עם מוגבלויות בכל הפארקים ופינות המשחק במרחבים הציבוריים. כאמור, כיום בעיר תל-אביב יפו קיימים בחלק מהפארקים ופינות המשחק מתקנים לילדים עם מוגבלויות.

אך אני מבקש לכנס את הוועדה על מנת לקדם הצבת מתקנים,

אלו בכל פינות המשחק הקיימות בעיר תל-אביב יפו, זאת על מנת לתת שוויון שירותים לכלל האוכלוסייה והגברת האינטראקציה בין ילדים עם מוגבלויות לבין האוכלוסייה הכללית.

כמו כן, נדון בוועדת מרחבי קהילה ומרכזים קהילתיים כיצד ניתן לשלב יותר ילדים עם מוגבלויות בפעילות הקהילתית.

דבר נוסף: אני מבקש לכנס את וועדת תחבורה בראשותה של סגנית ראש העירייה מיטל להבי - לדון באופציה לשלב במסגרת התחבורה השיתופית קורקינטים עם שלושה גלגלים לישיבה, המיועדים לאנשים עם מוגבלות. כלי תחבורה זה מיועד לאנשים שאין ביכולתם ללכת יותר מ-50 מ׳ ואינם יכולים ליהנות מטיול ברחובותיה היפים של עירנו תל-אביב יפו.

אני מבקש לבחון האם ניתן לחייב את חברות הקורקינט השיתופי להציב, כחלק מהשירות, קורקינטים המיועדים לאנשים עם מוגבלויות. מדובר בקלנועית קלה המאפשרת ניידות למתקשים בהליכה, במהירות נמוכה ואפשרות להתניידות על המדרכה. אתם יכולים לראות דוגמא בדפים המחולקים. זו הזדמנות לאפשר גם לאנשים עם מוגבלות,

לקחת חלק במהפכה בתחבורה בעיר תל-אביב יפו וגם לתת לאוכלוסייה זו ביטוי במרחב

הציבורי.

אין לי ספק שפעילויות אלה לשילוב אנשים עם מוגבלויות במרחב הציבורי יתרמו לשבירת חומת הבושה והניכור , ויחד, אני מאמין, נצליח להוביל שינוי חברתי.

אבקש את אישור המועצה להעביר את מסקנות הוועדה לדיון בישיבת הנהלת העירייה.

שלמה, זה גם לגמלאים, גם לך קשה ללכת 50 מ׳.

מר שפירא -היו״ר:

חברים, אנחנו מעבירים את זה למה? להנהלת העירייה, ועדת הנהלה, פה אחד, אני לא שומע אחרת.

החלטה: ההצעה לסדר מועברת לוועדת הנהלה, לאחר שתידון בוועדת מרכזים ומרחבים קהילתיים בשיתוף הוועדה לבעלי חיים וטבע עירוני.

 
0 נמנע
0 נגד
0 בעד
7
חסר
פורז אברהם,לוברט נפתלי,ויצמן סיגל,וולוך נתן,גורן חיים,בנישו ויצמן יניב,אבו שחאדה עבד
אושר