דיון
שם ועדה: מועצת העיר 21 תל אביב יפו
תאריך ישיבה: 11.11.2019
נפרדים מכלי הפלסטיק החד פעמיים
ישיבת מועצת העיר תל אביב יפו - 17
יוזם: ברנד פרנק ציפי
קטגוריה: איכות הסביבה
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: נושא לסדר יום של חבר מועצה

תקציר

גב׳ ברנד פרנק:

ההצעה שאני מניחה בפניכם היום מדברת על אישור, על בקשה, אני אבקש מכם לאשר את המהלך הראשון שאני עובדת עליו כבר זמן-במטרה להפוך את העיר תל-אביב יפו למובילה בהוצאת כלי הפלסטיק החד פעמיים משגרת היום שלנו בעיר.

כמו תחומים רבים אחרים שאנחנו מובילים ואנחנו חלוצים מבין הרשויות במדינה, הנושא הסביבתי והבריאותי הולם את הערכים ואת האני מאמין של העיר שלנו.

על הפרק- המהלך שלנו להוציא את כלי הפלסטיק החד פעמיים מגני הילדים ומארוחות הצהרים של ילדי כתות א' עד ג׳ בבתי הספר.

אני קיבלתי תגובות מהורים-, תושבים ומארגונים סביבתיים-שהתרגשו כשהם שמעו שאנחנו מתכוונים לנסות ולהוביל מהלך כזה. היו דיונים בהובלת מינהל החינוך- שלקח את ההובלה והבין את חשיבות הנושא. הגענו להסכמות שאיתם אנחנו יכולים להיות גאים להניף את הדגל הסביבתי. אך נשאלת השאלה, מה מעבר למשמעות.

מה? תכף נפיל עליה.

מה מעבר למשמעות הסביבתית, מה נותן לנו מהלך כזה בגני הילדים.

אז אני רוצה לספר לכם, בטח חלק מכם מכירים את הקמפיין שהחל בשנות ה-60, קמפיין של רשות הטבע והגנים שזיהו חשש להכחדת פרחי הבר. אתם זוכרים, כמעט לא נותרו אירוסים, כלניות, צבעונים, היו הרבה פרחים בסכנת הכחדה משום שאנשים היו קוטפים אותם. את הסיסמא - אסור לקטוף את פרחי הבר אתם זוכרים? מכירים? הסיסמא הזאת נולדה. למה אני מספרת את זה. אני מספרת את זה כי פרחי הבר זה היה בעצם הוכחה לקמפיין מוצלח מאוד- שיצא מהתובנה שמערכת החינוך, שבה המורים, הגננות, הילדים, יש להם את הכוח להוביל שינוי ארוך טווח. איך מובילים את השינוי הזה? כאמור, דרך הילדים, דרך סוכני השינוי שלנו. אנחנו בעצם לוקחים את המהלך הזה של הוצאת כלי הפלסטיק החד פעמיים מגני הילדים , והופכים את הילדים לסוכני השינוי שלנו. אם בעבר הגננות היו הולכות עם הילדים לקטוף פרחים, המהלך הזה שבו שתלו פרחים וחינכו את הילדים שצריך לשמור על הטבע, לצד חקיקה שאוסרת גם קטיפת פרחי בר- הובילה לצמיחה אדירה ולשינוי מקצה לקצה בכל הנושא הזה.

אז למעשה אנחנו הופכים אותם, כמו שאמרתי, את הילדים שלנו- לסוכני השינוי שלנו. הם מתחנכים על ערכים מסוימים וסופגים התנהלות מסוימת מגיל צעיר. הם מאמצים את הכלים שהם נחשפים אליהם ומשרישים אותם לדורות הבאים. זו הדרך לחולל שינוי וזו הדרך לחולל מהפכה.

במסגרת המהלך הזה שאנחנו מתכוונים לאשר בגנים ובצהרונים אני צריכה אתכם פה היום אתנו, ואנחנו מוציאים לדרך בימים אלה, כמובן לאחר אישור וועדת כספים, אנחנו מתכוונים להכניס עשרות מדיחי כלים לתוך הגן ולהציב כלים רב פעמיים לשימוש הגננות והסייעות. הרעיון בהכנסת מדיח הכלים הוא- לסייע לצוות הגן בפעולת השטיפה, לא להפיל הכל על הצוות אלא גם להיות שותפים למהלך הזה. זה נעשה לאחר דיאלוג עם אנשי הצוות.

כחלק מהמהלך אנחנו נעניק לתלמידי בתי הספר כלים וקופסאות רב פעמיות-שיוכלו לעשות בהם שימוש חוזר. לבתי הספר אין לנו אפשרות להכניס מדיחים או פינות שטיפה, וכערך הילדים צריכים להשתתף בנקיון.

לפני שבוע אני ביקרתי באשכול הגנים בבן יהודה. ביחד עם מנהלת האשכול אנחנו ראינו כמה כלים חד פעמיים שמזהמים את הסביבה נאספים מידי יום ונזרקים לפחים. רק באשכול בן יהודה יש 9 כתות גן. אנחנו ספרנו- יש 1,500 פריטים חד פעמיים שנכנסים כל יום לאשכול ויוצאים מיד לאחר ארוחת הצהרים, בשעה 14.30, ב-22 שקיות זבל החוצה לתוך 3 צפרדעים. אז זה המצב שם וזו בדיוק הסיבה שאנחנו מתערבים. ספרנו גם את הפריטים לחודש, 30,000 פריטים חד פעמיים יש שם בחודש. זה היה , האמת, זה היה מדהים לראות את זה, מי שירצה אחר כך להתעמק- יש לי גם תמונות.

אז תחשבו על זה שיש לנו 17,812 ילדים שהולכים לגנים בעיר ועושים שימוש בכ-100,000 כלי פלסטיק ביום, כמליון כלי פלסטיק חד פעמיים בשנה, וזה מספרים, האמת, שלא מתקבלים על הדעת. אז דווקא עכשיו- כשהמודעות לנושאים הסביבתיים גוברת, אני מתכוונת להוביל מהלכים נרחבים בגני הילדים שלנו-שישפיעו על החינוך שלנו, על חיי היום-יום של התושבים שלנו, שיחלחלו לשעות אחר הצהרים ובחינוך הלא פורמלי, אנחנו נוביל קו להוצאת כלי הפלסטיק החד פעמיים משגרת החיים וכולי תקווה שתתמכו ותהיו חלק מהמהפכה הזאת.

כל אחד מאתנו כמובן יכול לפעול כבר במשרדים שלנו כאן, אנחנו יכולים לשמש דוגמא. בכל משרד, לשכה, או מטבחון יש כלים חד פעמיים , אפילו פה על השולחן, אנחנו יכולים להוציא אותם. זו החלטה שלנו, אנחנו יכולים לאסוף את הפסולת בחופים שלנו, במוסדות התרבות, במשרדי העבודה, אנחנו יכולים להפוך את העיר שלנו לעיר ירוקה יותר, ואני חושבת שבהצעה הזאת אנחנו בעצם עושים יריית פתיחה משמעותית.

הילדים שלנו, כאמור, הם סוכני השינוי, והם אלה שינחילו ויפיצו את השינוי מבסיסו.

אז מלבד האשכול בבן יהודה אני יכולה לספר לכם גם שביקרתי באשכול הגנים בבבלי, אשכול הגנים שבעצם-דרך יוזמות מקומיות- היו החלוצים שהובילו את המהפכה הזאת, ואפשר כבר לראות את ההשפעות החיוביות שלה. בגנים בבבלי יש כבר מדיחי כלים, הילדים אוכלים רק בכלים רב פעמיים וזה עובד בצורה נהדרת ואפשר לומר שזו הצלחה. הגננת והסייעת, היה חשוב לשוחח עם הסייעות שם, סיפרו עד כמה זה נוח ולא מצריך בכלל מאמץ, ברגע שיש מדיח וכלים. באותה נשימה גם ראינו את הילדים נוטלים חלק בפעילות השטיפה.

אז כמו שאמרתי קודם, זו הדרך לעשות מהפכה ולשמור על הכדור. אסור לקטוף את פרחי הבר- אתם זוכרים? אסור לעשות שימוש בכלים חד פעמיים, בפלסטיקים שאנחנו זורקים.

אז שמחתי לראות בגן בבבלי איך הילדים שמים את הכלים במדיח ולומדים על הערך הסביבתי בשימוש בכלים שהם אוכלים. צפיתי בכל שלב ושלב, זה נוח, מהיר, מפחית פסולת ולא מזהם.

גם הבוקר אגב, בעירוני א', ילדים קצת יותר גדולים, הגיעו סבא וסבתא, הילדים עצמם כבר הביאו להם את הפלסטיקים הרב פעמיים לשימוש-כשבקשו לשתות, ככוסות.

אנחנו צריכים להוציא את הפלסטיקים מהפארקים, ממסיבות ימי ההולדת של אחר הצהרים ומחופי הרחצה. התפקיד שלנו כעירייה, ופה אני פונה לכולנו ואליכם-זה לתת את הרוח הגבית. אנחנו מקשיבים לרוח הזמן, אנחנו מקשיבים לתושבים, וביחד אתם אנחנו לוקחים אחריות על העתיד שלנו.

אז אנחנו כעירייה צריכים להיות המובילים בנושא הזה, וכפי שראינו- רק כשהתחילה לחלחל שמועה שאנחנו מתכוונים לאשר אותה פה היום, שאנחנו מתכוונים לעשות את השינוי הזה בגני הילדים , זה פעל כמו אפקט דומינו בשאר הארץ. שמעתם רשויות אחרות שמצטרפות, ומאז הפך השיח להיות לשיח משמעותי-שאנחנו למעשה- עיריית תל-אביב מובילה.

אז בתקופה האחרונה אני מקיימת סדרה של פגישות עם ארגונים שפנו בעקבות המהפכה בגנים, עם הורים שמובילים את הנושא בעיר, ואנחנו נמצאים בתהליך לבניית תכנית סדורה להוצאת

הפלסטיק החד פעמי מחיי היומיום, בשיתוף פעולה עם המשפחות הצעירות בעיר, תכנית למען ההורים-הילדים ובכלל, ולמען תושבי העיר. יש לנו כאמור אחריות גדולה כעירייה לפעול יד ביד עם המשפחות, לסייע בהסברה, וביחד נוכל לשנות את פני העיר. אנחנו ניקח את הערכים הסביבתיים והקהילתיים ברצינות ונוביל שינוי שישפיע על המדינה כולה. על המדינה כולה. אני מצפה לקבל מכם חברי את תמיכתכם ולזכות לשיתוף פעולה מלא.

אז אני מבקשת לקבל את התמיכה להכנסת מדיחי הכלים לגני הילדים, להכנסת ערכות רב פעמיות לבתי הספר, לצהרונים, לכתות א-עד ג׳, ואני מבקשת להעביר את הדיון,

מר שפירא - היו״ר:

ששש, חברים.

גב׳ ברנד פרנק:

להיקף המעורבות העירונית שלנו, החינוכית והעירונית שלנו- לוועדת הנהלה.

תודה רבה.

החלטה: הנושא מועבר לוועדת הנהלה.

 
0 נמנע
0 נגד
0 בעד
4
חסר
בנישו ויצמן יניב,אלקבץ רועי,לדיאנסקי ראובן,ספיר דורון
אושר