דיון
שם ועדה: מועצת העיר 21 תל אביב יפו
תאריך ישיבה: 02.01.2020
עתיד העסקים בעיר המתפתחת":
ישיבת מועצת העיר תל אביב יפו - 21
יוזם: יוחנן וולק אופירה
קטגוריה: עסקים
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: נושא לסדר יום של חבר מועצה

תקציר

גב׳ יוחנן וולק:

כבוד ראש העיר, יו״ר המועצה, חברותי וחברי למועצת העיר.

בנייתה של הרכבת הקלה מציבה אותנו בפני עידן חדש בתחבורה הציבורית בתל-אביב יפו ובמטרופולין כולו. כידוע לנו, לצד האופק המבטיח עבודות הרק״ל מצריכות שינויים משמעותיים ולעתים כואבים במבנה הרחובות ובתוואי התנועה בעיר. הללו משליכים לא רק על חייהם של תושבי העיר אלא גם על מאות בעלי עסקים. אין זה סוד כי סגירתן של שד׳ ירושלים וסגירתו של צומת מעריב לכלי רכב במסגרת העבודות על הקו האדום הכניסו עסקים רבים למצוקה וחוסר וודאות כלכלית. על פי נתוני נת״ע, מתוך כ-400 עסקים בשדרות ירושלים כמעט רבע מהם סגורים כעת, ונותרה עוד כשנה עד תום העבודות על הקו האדום.

נוסף על כך, לפי הצפי הנוכחי, באפריל הקרוב יחלו עבודות הקו הסגול באזור אלנבי, ובסוף 2020 יחלו עבודות הקו הירוק באבן גבירול. בעוד שהתנועה באבן גבירול צפויה להישמר פחות או יותר כסדרה תוך הורדת נתיב תנועה בכל כיוון, השלכות העבודות,

נתן, אני מפריעה לכם? כי זה ממש מפריע לי, וזה פעם ראשונה שלי, אז תודה.

מר מסלאווי:

ראשונה?

גב׳ יוחנן וולק: כן.

מר שפירא- היו״ר: הלאה, בבקשה.

גב׳ יוחנן וולק:

.OK

השלכות העבודות ברחוב אלנבי יהיו משמעותיות יותר, עד לכדי אפשרות צמצום התנועה ברחוב לנתיב יחיד, וזאת כאשר העבודות על שני הקווים צפויות להסתיים ב-2026. מדובר, עם כן, בקילומטרים רבים של תוואי רכבת שבצמוד אליו עסקים רבים שסופגים ויספגו פגיעה כלכלית.

חשיבותם של העסקים הקטנים והבינוניים לתל-אביב יפו היא אדירה. הם חלק !DNA-nr הייחודי של העיר שמושך לכאן עוד ועוד משפחות צעירות, סטודנטים ותיירים, ותורם לאיכות החיים הגבוהה שתושבי העיר רגילים אליה. לפיכך , מוטלת עלינו החובה לבחון כיצד ניתן להפחית עד כמה שאפשר מהקשיים עמם מתמודדים בעלי העסקים. עד כה בחנו מספר דרכי פעולה: בצעד חסר תקדים ולראשונה בישראל, המדינה ועיריית תל-אביב יפו הקימו עם תחילת העבודות קרן סיוע לעסקים. קרן זו מתוקצבת ב-10 מיליון שח׳, כאשר מחצית מהסכום מגיעה מהמדינה והמחצית השנייה מהעירייה. אולם עד כה , פחות מ-1/5 מכספי הקרן הועברו ל-21 עסקים בלבד, שכן התנאים לקבלת הכספים מגבילים למדי. הם ניתנים רק לעסקים הגובלים בגדרות העבודה של התחנות התת קרקעיות. בנוסף, עליהם להראות כי עבודות הרק״ל הביאו אותם להוצאות חריגות, למשל הקמת שירות משלוחים או שינוי חזית עסק.

רעיון נוסף - של הפחתת הארנונה לעסקים על תוואי הרכבת נבחן גם הוא, אך הנושא מצריך חקיקה מתאימה של המדינה, שכן על פי החוק העירייה אינה מוסמכת לוותר על תשלומי ארנונה ואגרות אחרות. עם זאת, מרגע תחילת העבודות ועד היום ביצעה העירייה מספר פעולות יזומות - הכוללות מפגשים שוטפים ומינוי איש קשר עירוני לריכוז וטיפול בפניות, קיום ארועים המוניים בסמוך למתחם העבודות, מתן הקלות בהיתרים לעסקים ופרסום מבצעים בבתי העסק בצרופת הארנונה. כמו כן, כל אגפי התפעול של העירייה הונחו להעניק תשומת לב מיוחדת למתחמי העבודות. כל תלונה שמתקבלת מטופלת בעדיפות עליונה- גם בתחום האחזקה השוטפת כמו נקיון, וגם בטיפול תקלות תשתית.

כלי נוסף לתמיכה בעסקים הוא שיתוף פעולה עם חברת COLU. בפרויקט שהחל בסוף ספטמבר עודדנו את הציבור באמצעות קמפיין עירוני לרכוש בעסקים לאורך שד׳ ירושלים- דרך אפליקציית מטבע מקומי- יפו תל-אביבי. עבור רכישה מעל סכום מסוים ניתן החזר, CASH BACK בגובה של 30% מסכום הרכישה. עם ההחזר, שמומן על ידי העירייה וקרן תל-אביב לפיתוח, יכלו הקונים לרכוש בבתי עסק נוספים ברחבי העיר- מה שמינף את הפיתוח הכלכלי העירוני אף יותר. תוצאות PILOT-n היו מוצלחות, במהלך 6 שבועות ובעזרת השקעה של חצי מיליון שח׳ בוצעו רכישות בסכום כולל של 2 מיליון שח׳. מדובר בסכום חסר תקדים שהוזרם למחזור המכירות של העסקים ביפו. שביעות רצון הסוחרים הייתה גבוהה מאוד. הם דיווחו על הגעתם של לקוחות חדשים רבים, אשר אינם מתגוררים בהכרח באזור, ועלייה משמעותית בהיקף המכירות. זו גם הסיבה שהחלטנו להמשיך את הפרויקט, גם אם במתכונת מעט מצומצמת יותר. נכון, הפרויקט אינו בר קיימא ללא METCHING ממשלתי, ונכון שהוא גם אינו יכול למנוע כליל סגירתם של עסקים-עכשיו או בעתיד, אבל החשוב מכל הוא שלמדנו בעזרתו כי על אף קשיי התנועה ניתן להמשיך ולרכוש בשדרה. הראנו לסוחרים כי אנו עובדים אתם ובשבילם, והוכחנו לעצמנו שכאשר חושבים מחוץ לקופסה מגיעים להישגים, ומי אם לא עיריית תל-אביב יפו, עובדיה ונבחריה ידועה ככזו.

לאור כל זאת אבקש להמשיך את דיוני המטה בנושא בשיתוף כל הגורמים הרלבנטיים לפיתוח עסקים, במסגרת וועדת ההנהלה.

תודה.

 

החלטה: ההצעה לסדר מועברת לוועדת ההנהלה.
0 נמנע
0 נגד
0 בעד
3
חסר
לוברט נפתלי,חיים משה,בדראן אמיר
אושר