דיון
שם ועדה: מועצת העיר 21 תל אביב יפו
תאריך ישיבה: 28.12.2020
פרוטוקול ועדת הקצאת מקרקעין מסי 12/20
ישיבת מועצת העיר תל אביב יפו - 34
יוזם: חולדאי רון
קטגוריה: ועדות
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: נושא לדיון

תקציר

מר בדראן:

אדוני יו"ר המועצה, כבוד ראש העירייה, חברי וחברותי- חברי מועצת העיר.

אני רוצה להתייחס לסעיף 2 בפרוטוקול ועדת הקצאת מקרקעין שעוסק בשינוי בהקצאת שטחים ביפו לתנועה הרפורמית לשם הקמת מכינה קדם צבאית.

אני אפתח בכמה פרטים למי שלא בקי בנושא. לפני כעשור, בערך בשנת 2009 הוחלט בעירייה להקצות לתנועה הרפורמית שטח ביפו לשם הקמת מכינה קדם צבאית , בלב שכונת עג'מי, ברחוב שבטי ישראל 58 ביפו, במקום בו עומד עד היום מבנה לשימור. מטרת המכינה לפי הפרוטוקול, ואני מצטט: "להכשיר בני נוער טרם גיוסם לצה"ל ולבנות עבורם את הבסיס להוות את דור המנהיגות היהודי- ליברלי הבא של החברה הישראלית", סוף ציטוט.

תושבות ותושבי יפו ואני ביניהם התנגדנו לתכנית הזאת בתוקף. ראשית, כי מדובר בתכנית מיליטריסטית שבעייתית באופן מיוחד כאשר היא ממוקמת בלב שכונת מגורים בעלת אוכלוסייה ערבית גדולה ביפו. שנית, כי יש ביפו מחסור בשטחי ציבור, ובפרט כאלה של העירייה, שיאפשרו לה לספק את השירותים החברתיים הנדרשים. ושלישית, מאחר שבמגרש עמד, כאמור, מבנה לשימור. המבנה שניצב שם הוקם ככל הנראה בשנות ה-40 של המאה העשרים בתור בית מגורים פלסטיני. לאחר שנת 1948 המבנה הופקע ושימש לשיכון יהודים ביפו. המבנה שקיים היום, שהוא חלק מהמבנה שהוקם אז, הוכרז בשנת 1993 כמבנה לשימור ויש לו ערך היסטורי רב- בייחוד עבור יפו ושכונת עג'מי.

ההתנגדות לתכנית הגיעה לשיאה בקדנציה הקודמת של מועצת העירייה, בשנת 2016, וכללה גם הפגנה- בה אני השתתפתי ונאמתי, ביחד עם ידידי חבר המועצה דכאן, עבד אבו שחאדה.

כעת מציעה העירייה לשנות את ההקצאה, כך שבמקום שטח זה יוקצה לתנועה הרפורמית שטח אחר, שנמצא בצמוד למכללה האקדמית תל-אביב יפו, ברחוב עזה פינת רבנו ירוחם, עליו היא תבנה את המכינה הקדם צבאית המדוברת. מבנה זה ממוקם משהו כמו 1,000 מטרים מהמיקום המקורי, ולמרות שהוא נמצא מבחינה טכנית מחוץ לשכונת עג'מי, הוא נמצא בסמיכות משמעותית אליה.

כדי לקבל תמונה של סדר גודל העניין, השטח החדש הוא בגודל של כ-1,200 מ"ר, 200,1 מ"ר. המבנה שיבנו צפוי להיות בגודל של 4 קומות ולכלול כ-2,150 מ"ר של שטח בנוי. המכינה תשמש כ-120 תלמידים. התנועה הרפורמית תקבל זכויות בנייה ושימוש במגרש לכ-25 שנה. 25 שנה. אז ככה. אחרי שמניתי את כל אלה אני רוצה להבהיר נקודה. בראש ובראשונה אני רוצה לברך. אני רוצה לברך על כך שבצעד יוצא דופן הנהלת העירייה בחרה במקרה הזה להתחשב במחאתם

של התושבים ביפו ואף לציין בפרוטוקול הישיבה את ההתנגדות של תושבי ותושבות השכונה לתכנית בתור אחת מהסיבות המרכזיות לזניחת המבנה הישן, ועל כך תבורך. החלטה זו מראה לתושבות ותושבי העיר כי במאבק עקבי ממושך ובלחץ שהופעל - הן מתוך מסדרונות העירייה והן מחוץ להם, ניתן להשיג הישגים משמעותיים. יחד עם זאת, מסתמן כי גם המגרש החדש סובל מהבעיות יסודיות של מלטיריזציה של יפו והוא נמצא, גם הוא, באותו אזור.

אמשיך ללמוד את הנושא ולבחון את התאמת המגרש החדש שנבחר, אך בשלב זה נראה כי השינוי, על אף היותו מבורך, אינו עונה על בסיס ההתנגדות לתכנית, ולפיכך אנו חברי סיעת "אנחנו העיר" חברי נימנע בהצבעה הזאת.

תודה.

החלטה: פרוטוקול ועדת הקצאת מקרקעין מסי 12/20 - מ א ו ש ר.

המועצה החליטה ברוב של 21 קול ,לאשר את פרוטוקול ועדת הקצאת מקרקעין מס' 12/2020 מתאריך 15/12/2020.
0 נגד
4 חסר
פנקס ארד איתי,לוברט נפתלי,ויצמן סיגל,דביר שלי
6 נמנע
21
בעד
אושר