דיון
שם ועדה: ועדה לשימור אתרים למרחב התכנון תל אביב – יפו 21
תאריך ישיבה: 08.09.2019
רחוב דה - פיג׳וטו
ישיבת ועדת שימור תל אביב יפו - 3
יוזם: ספיר דורון
קטגוריה:
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: נושא לדיון

תקציר

מתכננת רבקה פרחי ואדר׳ נדיה חמילנצקי הציגו את הפרויקט: מדיניות מרחב המסילה נמצאת לקראת דיון בוועדה המקומית. מרחב המסילה מוגדר כשטח לתכנון בעתיד לפי תכנית 1200. במסגרת המדיניות נקבעים תחומים ועקרונות לתכנון חדש לפי תכנית המתאר, ותחומים בהם תתאפשר הוצאת היתרי בנייה על פי עקרונות שמוגדרים במדיניות (זאת לפי סעיף 14 לתכנית 1200). במסגרת המדיניות אותר רחוב דה-פיג׳וטו כרחוב המסחרי הראשון בת״א שנבנה ברובו בגובה של קומה אחת, ייחודי באופיו, בקנה המידה שלו, בצורת הבינוי והשימושים בו, המשכי לרחובות המאפיינים את שכונת פלורנטין שדרומית לו. הרחוב אינו רחב ובנוי בקווי בניין קדמיים וצדדיים 0, לאורכו קומות קרקע מסחריות עם גלריות ומאפיינים מקומיים, ומעל קומת מגורים עם רצף מרפסות בעלות מאפיינים זהים לכל אורך הרחוב, סה״כ גובה הדופן הקיימת - שתי קומות.

המדיניות מציעה לאפשר הוצאת היתרי בנייה לאורך הרחוב לפי תכניות שבתוקף תוך שמירה או שחזור חזיתות המבנים, על פי העקרונות הבאים:

1 . המבנים הקיימים ברחוב יקבעו לשימור מרקמי כחלק מרשימת השימור העירונית, עפ״י התוספת הרביעית לחוק (רשימת כתובות מצורפת).

יותר מימוש זכויות בניה עפ״י תכניות בתוקף (במקום חלה תכנית 44), וזאת עד לגובה מרבי של 3 קומות וקומת גג חלקית.
חזיתות המבנים הקיימים יישמרו או ישוחזרו.
היתרי הבנייה יתואמו עם מח׳ השימור תוך מתן דגש על שימור/שחזור החזיתות ותיאום עקרונות עיצוב תוספות הבנייה, בכלל זה התייחסות לנסיגות, שפה תכנונית, קווי בניין, פרטים אדריכליים, פרופורציות, חומרי גמר וכד׳. כתובות: רח׳ דה-פיג׳וטו 1-19,21,23 (גוש 6295, חלקות 113,114,53,84-94,72-79,81,67)

דיון:

רבקה פרחי: לפי תכנית 1200 לא ניתן לקדם היתרי בניה, היום אנחנו ״בשלים לשחרר״ את תב״ע 44 הקודמת ל - 1200 ולקדם היתרים לפי 44 באופן שקומת קרקע תהיה מסחרית והיתר למגורים, סה״כ 3 קומות וקומה חלקית ההקלטה הופסקה לבקשת היועמ״ש לצורך התייעצות:

ירמי הופמן: ממליץ לקדם את המדיניות למרחב המסילה, ממליץ לקבוע את המבנים ברחוב לשימור מרקמי כחלק מרשימת השימור העירונית תוך גמישות שתאפשר הריסה ושחזור.

תמר טוכלר: מדובר ברחוב ייחודי בו התקיים שוק מרכזי עד שנות ה - 50. שחזור הוא אקט לא שימורי. מבקשת לבחון את המקום כמכלול הכולל את בית הדואר באלנבי ורק לאחר מכן לקבוע הנחיות שימוריות.

דורון ספיר: תומך בהצעה לקדם מדיניות למרחב המסילה ולקדם את המבנים ברחוב לשימור מרקמי כחלק מרשימת השימור העירונית, בשלב זה מבקש לקדם עבודה יסודית שתכלול המלצות מפורטות בנוגע לשימור/ שחזור המבנים כולל: נפחי בניה מוצעים, חומרי גמר וכו׳, מבקש להביא את הנושא לדיון נוסף בוועדת השימור. אורלי אראל: מבקשת שמה״ע, אודי כרמלי יהיה נוכח בדיון הבא.

ליאור שפירא: מסב את תשומת לב הוועדה לכך שהמקום סובל היום מהזנחה וקיימים בו עסקים שליליים, לצורך התחדשותו יש ליצור תמריצי בניה משמעותיים.

אורלי אראל: תמריצי בניה משמעותיים אינם הכלי הבלעדי בזכותו ניתן ליצור התחדשות, לאור היות הרחוב בעל אופי, חזק ואורבני ובהסתמך על דוגמאות נוספות של מתחמים שבהתערבות עדינה ותהליכית וע״י מיגור תופעות שליליות, תוספת של פעילויות קהילתיות ושיקום המרחב הציבורי קדמו התחדשות עירונית ומקומות שאנשים אוהבים לחיות בהם כדוגמת: נווה צדק, פלורנטין וכו׳.

אסף הראל: רחוב אלנבי נמצא בשלב שינויים מהותיים לקראת הפיכתו לרחוב מטופל שימשוך אליו אוכלוסייה חזקה, בהתאם לכך ממליץ על שימור המקום בהתאם לפרופורציות המקומיות, להשאיר אותו ללא תוספת קומות נוספות מעבר לקיימות. רבקה פרחי: תוספת של קומה וחצי מתבססת על תכנית 44 .

אברהם פורז: ניסיון במקומות אחרים בעולם מלמד שלצורך החייאת מקומות חלשים יש צורך בתמריצים, תוספת של קומה וחצי היא סבירה והכרחית.

אורלי אראל: תומכת באישור קידום מדיניות למרחב המסילה ומעדכנת שמה״ע, אודי כרמלי, שנעדר מהישיבה, תומך בחלופה של תוספת בניה במתחם.

הדס גולדברשט: רחוב דה פיג׳וטו הוא דוגמא ייחודית לרחוב היסטורי שנותר כולו אותנטי.

סוכם:

חברי וועדת השימור ממליצים לקדם את המדיניות שהוצגה ולהציג בפני חברי הוועדה באחת מישיבותיה הבאות מסמך מפורט יותר הנוגע לנושאים שעלו לדיון בישיבה: שימור/שיחזור/תוספות בניה וכו׳ ובמקביל לקיים סיור במקום.
0 נמנע
0 נגד
0 בעד
1
חסר
אושר