דיון
שם ועדה: מועצת העיר 21 תל אביב יפו
תאריך ישיבה: 02.01.2020
שוויון מגדרי
ישיבת מועצת העיר תל אביב יפו - 21
יוזם: ברנד פרנק ציפי
קטגוריה: קידום מעמד האישה
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: נושא לסדר יום של חבר מועצה

תקציר

גב׳ ברנד פרנק:

טוב.

ראש העירייה, מנכ״ל העירייה, יו״ר המועצה ליאור, חברי למועצה, תושבים , ערב טוב לכולם.

אני רוצה פה להעלות נושא שאנחנו העלנו לפני כחודש בערך, רק מאז לא הייתה מועצה, במסגרת כנס עיר שווה והרשות לחוסן עירוני-הרשות החדשה שלנו.

 

יש בעידן של היום הרבה מאוד שיח סביב שוק התעסוקה, הוא מתאפיין בהרבה מאוד תזזיתיות ובחלופה מתמדת של כוח אדם. עובדים שלא באמת מבינים את המשמעות של המונח מוסר עבודה או המונח של מקום העבודה כבית שני, ועוד שלל תכונות או סופרלטיבים שמעמידים את המעסיקים בפני שורה של אתגרים.

עכשיו, אני גם רוצה שתדמיינו לרגע שאתם בעלי עסק מצליח ונמצאים בתהליך של חיפוש אחר עובד או עובדת. תחשבו שמגיע אליכם לראיון עבודה מועמד או מועמדת מנוסה או מנוסה ביותר, עם מוסר עבודה גבוה, אדם איכותי, שיכול להתחייב אליכם לטווח ארוך. על פניו זה נשמע עובד החלומות של כל מעסיק. עכשיו תוסיפו לו או לה מאפיין נוסף- המועמד או המועמדת שלנו הם בני 55. אני לא יודעת מה אתכם, אך אני הייתי ישר מחתימה אותו על חוזה העסקה, ליאור-אין לי מושג מה אתך.

אבל המציאות שאנחנו חיים בה שונה בהרבה מהגישה הזאת. שוק העבודה בישראל לא מפאר היום לא ניסיון ולא וותק. שוק העבודה בישראל ממדר בני 50 ומעלה, והיום להיות אדם מבוגר בישראל מהווה חסרון גדול ואינו מוצדק בפני מעסיקים שאינם יודעים לממש את הפוטנציאל העצום בהעסקה של פלח מהאוכלוסייה הזו.

נתוני שירות התעסוקה מראים שאנשים בגילאים האלו שולחים בממוצע 26 קורות חיים למשרות שונות, ומתוכם מוזמנים לשני ראיונות עבודה בלבד. וגם כשהם מוצאים עבודה השכר שלהם נמוך בכ-15% מהשכר הקודם שלהם. 29% מהמובטלים בישראל הם בני 50 ומעלה. מדובר על אוכלוסייה איכותית, אקדמאים, עם ניסיון. 47% מהמובטלים בגילאים הללו היו בתפקידים ניהוליים בעבודתם האחרונה. בנוסף לכך, לכ-60% מהמובטלים שעברו את גיל 50 לוקח למעלה מחצי שנה לחפש היום עבודה בשוק, ויתרה מכך, 30% מחפשים במשך למעלה משנה. כדי שתבינו את ההשוואה, אצל צעירים זמן ממוצע לחיפוש עבודה עומד על כ-3 חודשים, מחצית מהזמן הזה. המידור זה מוביל לכך שההון האנושי הנפלא הזה מתייאש משוק העבודה.47% מעידים על עצמם שהתייאשו ונפלטו אל מחוץ למעגל העבודה. זה נתונים קשים מאוד, שמציבים מראה ענקית לחברה שלנו כולה. אפליה על רקע של גיל זו תופעה מכוערת ושגויה לחלוטין.

מר גלעדי:

קריאה

גב׳ ברנד פרנק:

תדבר אתי אחר כך.

אגב, זאת תופעה,

מר שפירא- היו״ר:

ארנון, לא להפריע.

גב׳ ברנד פרנק:

זו תופעה שאינה עולה בקנה אחד עם העלייה בתוחלת החיים וההתפתחויות הטכנולוגיות או המדעיות שאנחנו עדים אליהן, זו תופעה שדנה אנשים רבים שרוצים ויכולים לעבוד ולחוש חלק ממערכת, עם תחושת שייכות וערך, לשנים ארוכות מאוד, אנשים שנדונים לשנים ארוכות מאוד של חיפוש, של תסכול, של העדר משמעות, ורבים אפילו לעוני-אפרופו העלייה בתוחלת החיים. אז לפני כחודש הוועדה לשוויון מגדרי יחד עם הרשות לחוסן עירוני- אנחנו קיימנו כאן את כנס עיר שווה, ואנחנו בחרנו שנושא הדגל השנה יתמקד בשוויון בשוק התעסוקה. היה כנס מוצלח, ואנחנו דנו בהיבטים הנרחבים של שוויון בדגש על מגדר ועל גילנות. אני רואה בנו כעירייה- בעלי אחריות ומחויבות עצומה להוות מודל לחיקוי-גם למגזר הפרטי, ולהוביל שינויים מלמטה- שיצופו ויהפכו את העיר שלנו וערים נוספות שילכו בעקבותינו- לטובות יותר, לחברתיות יותר ולשוויוניות הרבה יותר.

לאור כל זאת אנחנו קיבלנו אז כהחלטה ראשונית את הגיבוי המלא ממנכ״ל העירייה, ממנחם לייבה, לעשות צעד עירוני חשוב- לפיו בכל מכרז עירוני שבו מועמדים מובילים יקבלו ניקוד זהה על כישוריהם, ייבחר לבסוף האדם המבוגר יותר. אני רואה בכך אמירה חשובה בנושא ואני רואה בכך צעד ראשון. יחד עם זאת עלינו לפעול לפתוח ולעודד העסקת עובדים מעל גיל 50 ולהוביל עבודת מטה עירונית גם, שתשפיע גם על המגזרים החוץ עירוניים וגם עלינו פנימה. עלינו לקדם יוזמות שיסייעו להם לקבל משרות ולשנות את המיתוג הלכאורה שלילי של העסקת עובד מבוגר משום שזו טעות מהשורש- שנוגדת בעצם את ההיגיון.

אני רוצה שהנושא הזה יעלה לדיון בוועדת הנהלה. אני מבקשת, מנכ״ל העירייה, שתתקיים עבודת מטה בנושא, כפי שדיברנו, עם האגף למשאבי אנוש. אבי פרץ- אתה היית שותף לכנס. אני חושבת שיש פה עבודה לעשות ואנחנו יכולים לקדם את כל הנושא של גילנות ולשמש כמגדלור וכמובילי דרך בכל מה שקורה גם בעירייה שלנו וגם בעיר בכלל. ואני מבקשת מחברי כאן במועצה לקבל הכרה רשמית והבנה שלכם והסכמה למהלך הזה. אני חושבת שבסופו של יום גיל זה משהו שמשותף לכולנו. כל אחד ואחת מאתנו עוברים את מסעות החיים כי זה הטבע, זה טבע האדם. אז אני מאמינה שאתם יכולים להתחבר לנושא הזה מנקודת מבט אישית, אם זה דרך קרוב משפחה, אם דרך חבר, ואולי אפילו דרך מקרה ששמעתם עליו בעקיפין. תצביעו ותתמכו בקידום העשייה למען שוק תעסוקה שוויוני בעיר שלנו.

אז תודה רבה.

החלטה: ההצעה לסדר מועברת לוועדת הנהלה.

 
0 נמנע
0 נגד
0 בעד
3
חסר
לוברט נפתלי,חיים משה,בדראן אמיר
אושר