דיון
שם ועדה: מועצת העיר 21 תל אביב יפו
תאריך ישיבה: 20.07.2020
שינוי במדיניות הדיור העירונית לאור משבר הקורונה
ישיבת מועצת העיר תל אביב יפו - 28
יוזם: קשת שולה
קטגוריה: נכסים
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: נושא לסדר יום של חבר מועצה

תקציר

שולה בבקשה, דברי.

גב' קשת:

כבוד יו"ר המועצה, אדוני ראש העירייה, חברות וחברים:

הקורונה החלה כמשבר בריאותי שהופך מידי יום לאתגר חברתי וכלכלי.

סוף המשבר לא נראה באופק ומחייב אותנו כבר כעת לחשיבה מחודשת על הדרך בה אנו פועלות ופועלים. מתחייבת בדיקת הנחות היסוד שלנו בכל תחומי החיים- חינוך, כלכלה, תעסוקה, קהילה וחברה.

מטרת הצעתי לסדר היום היא לקיים דיון פנימי ועקרוני בנושא התכנון העירוני בעידן הקורונה, ולקדם תהליכי עבודה והחלטות אופרטיביות שיעזרו לעיר שלנו לצאת מהמשבר.

את תחילת הדיון אבקש לפתוח בצורך לתקן את תכנית המתאר תא/5000. הקורונה ולמעשה גם הנחיות מינהל התכנון מאלצות אותנו לקיים דיון. במידה רבה הקורונה הפכה את תא/5000 ללא רלבנטית. עד שלא יימצא חיסון למחלה תהיה זו סכנת נפשות לנסוע במערכות הסעת ההמונים שעליה מתבססת תכנית המתאר. כל עוד הקורונה כאן החשש לנשום אוויר בחלל סגור עם עוד מאות בני אדם ישאיר את מגדלי המשרדים שוממים. גם אחרי שיימצא פתרון רפואי-אנשים יחשבו פעמיים אם להיכנס לתיאטרון או למסעדה, אם לעבוד מהמשרד או מהבית, וישקלו אם מה שנכון להם בריאותית וכלכלית הוא בעצם להישאר בבית.

נודה על האמת, תא/5000 הייתה בעייתית גם לפני הקורונה. היא דחקה אוכלוסיות מוחלשות וצעירות וצעירים מהעיר, אפשרה למגדלים לצוץ במהירות בזמן שבנייה שפויה למגורים או מעונות יום לגיל הרך הזדחלה מאחור. היא יצרה מע"ר מטרופוליני שהפך לחוסם עורקים ולחומה פיזית בלב העיר, נכשלה בהגנה על השטחים הירוקים, והעמידה בסכנה את החופים שלנו. תא/5000 מבטאת מדיניות אנכרוניסטית המבססת את הכלכלה העירונית על הפרדת יעודי קרקע, תוך שהיא מתעדפת משרדים, דירות יוקרה ובתי מלון בתהליך שאינו בר קיימא.

אין לי את כל התשובות ליום של אחרי הקורונה, אבל אני כן יודעת איך אני רוצה לראות את העיר הזו. צריך לחשוב ברזולוציות נמוכות ולהסיק מהן מסקנות גדולות- איך מפסיקים לגרוע 500 עצים מהמאזן העירוני כל שנה, איך מבטאים את המחיר האמיתי של מגדלי הזכוכית על הסביבה שלנו. איך התכנון מבטיח שמסעדות יפעלו גם כשהרחוב נסגר לטובת עבודות תשתית. איך מנגישים מופעי תרבות באופן שווה לכל נפש. איך נוודא שמוסדות החינוך ימוקמו בקרבת הבית, יאפשר לצעירות וצעירים מהפריפריה החברתית לשגשג ולחיות כאן. בעיקר אני רוצה שהעיר הזאת תישאר מקום לאנשים ולדורות הבאים ולא תתנהג כמו חברת נדל"ן שמחפשת רק את שורת הרווח השנתי.

חייבות וחייבים לשנות את כיוון הספינה ולעבור מתכנון מוטה תאגידים לתכנון מוטה אנשים, ובעיקר להאיץ בניית מגורים בדיור המשלב דירות בהישג יד ודיור ציבורי. רק כך נוכל לאפשר לתושבינו רווחה שתאפשר להם לחזור ולצרוך מזון, שירותים, תרבות ופנאי בעיר.....

.....

גבי קשת:

לכן אני מבקשת שנחליט היום:

מועצת העיר תנחה את מהנדס העיר להציג בפניה את עדכון תא/5000, כשבמרכז התכנית המעודכנת תהיה הגדלת היצע הדיור הציבורי והדיור בהישג יד. הדיון יתקיים תוך חודשיים בוועדת התכנון.
מועצת העיר תנחה את ועדת המשנה לתכנון ובנייה לשנות את סדרי העדיפויות בקידום פרויקטים. יש לתעדף מימוש פתרונות דיור בהישג יד, ביחוד כאלה שכבר אושרו, דיור ציבורי ובניית מוסדות המשרתים את הקהילה המקומית. לא תתאפשר יותר הסבת דירות למלונאות.

 

החלטה: ההצעה הוסרה מסדר היום.
0 נמנע
1 חסר
גלעדי ארנון
4 בעד
25
נגד
ירד מסדר היום