דיון
שם ועדה: מועצת העיר 21 תל אביב יפו
תאריך ישיבה: 18.05.2020
תחבורה ביום שאחרי הקורונה
ישיבת מועצת העיר תל אביב יפו - 25
יוזם: להבי מיטל
קטגוריה: תחבורה וחניה
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: נושא לסדר יום של חבר מועצה

תקציר

גב׳ להבי:

OK

אז אני קודם כל רוצה להתחיל את הדיונים על הפטירה של זהבה שטיינברג- עובדת עירייה ממינהל כספים, היא גם הייתה מנהלת הלשכה שלי בעבר, והיא נהרגה בתאונת דרכים קטלנית ממש בסמוך לבניין העירייה, בשבוע שעבר, היא נדרסה על ידי אוטובוס שלא נתן לה זכות קדימה באור ירוק במעבר חצייה. אז ביום ראשון האחרון בבוקר הייתי יחד עם הרשות הלאומית לתאונות דרכים, ביחד עם המשטרה ואנשי העירייה במקום כדי לתחקר את התלונה הקטלנית הזאת. אני עושה את זה בזמן האחרון, נכנסת לתחקור של תאונות קטלניות כדי להסיק מסקנות. ובאמת שולחת השתתפות מעומק הלב, אני בטוחה של כל עובדי העירייה ושל כל צמרת העירייה, ושל ראש העיר ושלי כמובן, למשפחה שלה. וזהו.

ואם כבר אני בהקדמות, אז אני עוד הקדמה קטנה.

אני גם מבקשת להודות לראש העיר על ההירתמות לסייע לבעלי עסקים בעיר. אני חושבת שכל המתן פטורים מאגרות שילוט, להצבת שולחנות וכסאות, הקדמת תשלומים לספקים, מתן הרשות להפעיל עסק, את העסק מחוץ לבית העסק, על המדרכה- כמו שעשו עם הספרים, וכל המגמות שאנחנו רואים עכשיו הן מגמות ברוכות שנועדו לעזור לבעלי עסקים ולרוכלים בשוק לעבור את התקופה של המשבר הזה, וכל הכבוד וצריך להמשיך ולעשות זאת.

ועכשיו לנושא שעליו התכוונתי והכנתי את עצמי לדבר, וזה על מה שקורה בעקבות משבר הקורונה. עברנו בחודשים האחרונים משבר עולמי בעקבות התפרצות המגפה, ויש לו השלכות על העיר שלנו. המציאות החדשה מחייבת אותנו לחשב מסלול מחדש בהרבה מאוד תחומים ולהתמודד עם הנזקים שיישארו אתנו עוד הרבה זמן, ובאמת אני מאמינה שגם משבר הוא הזדמנות, והזדמנות לפריצת דרך.

אני רוצה לומר שגם בתחום התחבורה המשבר מאוד השפיע עלינו, משבר הקורונה, לחיוב וגם לשלילה. אז בזמן שכל הציבור ישב בסגר בבית הואצו עבודות תשתית- שהיה לוקח זמן לעשות אותם בימים כתיקונם. אנחנו רואים את פרויקט חשמול הרכבת שהוא טס, הם הגיעו עד לתחנת האוניברסיטה כחודשיים לפני הזמן המתוכנן ,ובכלל סיימו -6 חודשים את החשמול עד לסבידור מוקדם מהמתוכנן.

הרכבת הקלה האיצה עבודות ב-20 צמתים שהייתה אמורה להיכנס אליהם רק בעתיד.

וחברת נתיבי איילון האיצה וקידמה את ביצוע פרויקט הנתיבים המהירים על נתיבי איילון- להוספת נתיב בכל צד של האיילון לטובת תחבורה ציבורית.

וגם יש האצה של פרויקט ה״אופנדן", 7 שבילים חדשים מערים שכנות לנו-שעומדים, עומדים להגיע, השבילים האלה עומדים להגיע עד אלינו לעיר, ולייצר איזושהי רציפות עירונית בין ערי גוש דן.

מנגד, זה הדברים הטובים שקרו, יש הרבה ציפייה שלי ושל מומחי תחבורה כי החזרה מלאה לשיגרה תוביל גם משברים. למשל אנחנו נראה עלייה בגודש התנועה בעיר ושינויים בדפוסי ההתניידות. ראשית, הקורונה קודם כל מחזירה אנשים לרכב הפרטי מחשש לשימוש בתחבורה הציבורית בגלל ההיגיינה והצרכים לשמור מרחק, מה שעלול להגדיל משמעותית את הפקקים בכניסה לעיר, יחד עם הקבלת הקיבולת שיש לנו בכניסה לעיר וביחד לעיר. אנחנו נראה גם שינוי בפיצול הנסיעות, כל מיני הרגלים חדשים של אנשים שעובדים מהבית ושינוי בהרגלי הנסיעות, וצפויים לראות גם גידול בשימוש בדו גלגלי כחלופה, מה שנראה לי מאוד מבורך ומה שאנחנו צריכים מאוד לעודד. אנחנו נראה גם גודש על המדרכות ואנחנו כבר רואים את זה, מפני שכל כללי הבידוק בכניסה לבתי עסק מטילים את חובת ההמתנה בכניסה לבית העסק על הקונים- במדרכה. והשינויים האלה משפיעים מאוד והם בעצם מאיצים אותנו לבצע עבודה שהשקענו בה בשנים האחרונות הרבה עבודה. אנחנו מחויבים לשינוי פיצול הנסיעות בעיר, לתת עדיפות להולכי רגל, וזה מציב אתגר לא פשוט שמחייב היערכות מחדש וקידום תכניות מגירה שקיימות אצלנו באופן שונה- מהר יותר, זול יותר ובר שינוי, רברסיאלי.

לפני שאני אומרת את כל הדברים אני רק אומרת עוד שתל-אביב כמו תל-אביב יכולה, צריכה להיות המגדלור והמצפן לעשייה שתהפוך את המשבר להזדמנות חיובית. היו לי על זה שיחות גם עם מחזיקי תיקים בערים אחרות. אנחנו, גם בניתוח של האיומים, של ההזדמנויות, של האתגרים- נמצאים לפני כולם, ובאמת אנחנו, כמו בערים הגדולות בעולם- מוכנים לצאת לסדרה של יישום של פרויקטים עירוניים תחבורתיים, חלקם גם באמצעים טקטיים, בדומה למה שנעשה

בערים אחרות בעולם. ממש בשעות האחרונות כולכם בטח נתקלתם בפרסום של העירייה ליישום של 13 מקטעי מדרחובים ברחבי העיר, תכנית שאושרה לביצוע על ידי ראש העירייה. זה פרויקט גדול שהובלתי ביחד עם אנשי המקצוע, ושמבטא- הלכה למעשה- את השינוי בחלוקה של המרחב הציבורי, יותר שטח להולכי הרגל.

בנוסף, אגף התנועה ביחד עם הרשות לתחבורה וחניה בראשותי מקדם בימים אלה תכנון של 3 שבילי אופניים טקטיים שעומדים לצאת מהר לביצוע מהיר, באמצעות פח צבע, סימון באדניות ובקונוסים, מחסומים, שיספקו לרוכבים מרחב גדול ובטוח יותר לרכיבה. זה יעודד יותר את....

החלטה: הצעת הגב׳ להבי לסדר- התקבלה פה אחד ומועבר לדיון במסגרת וועדת תחבורה.
0 נמנע
0 נגד
2 חסר
קשת שולה,גלעדי ארנון
28
בעד
אושר