דיון
שם ועדה: וועדה לאיכות הסביבה 21
תאריך ישיבה: 23.12.2019
תכנון סביבתי
ישיבת ועדת איכות הסביבה תל אביב - 4
יוזם: לדיאנסקי ראובן
קטגוריה: איכות הסביבה
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: דווח ועדכון

תקציר

גב' מירי אידלסון - ממונה תכנון סביבתי:

אנחנו נסקור בפניכם את הנושאים, את התהליכים.

לתכנון סביבתי של הועדה לאיכות סביבה.

הרשות לאיכות הסביבה במסגרת התכנון הסביבתי מלווה את תוכניות בנין עיר והיתרי בניה, כאשר חלק בכפוף לנושאים הרגולטורים וחלק הם פרופר נושאים תכנוניים.

קיימות טבע עירוני ובעלי חיים זה לא רק אנחנו ויש לנו שותפים גם בצוותי התכנון וגם בהדרכה לעיר, במיוחד בנושאים של מיקרו אקלים, צל, התחממות העירונית, והם גם עוסקים בתח ועמ ים והאלה,הכך:ש אנחנו נלא ממש לבד בתחום הזה. אכן יש לנו שותפים פעילים.

הנושאים שמהווים את עמוד השדרה של התכנון הסביבתי ואנחנו נתחיל מהנושאים הרגולטורים, באים לידי ביטוי גם בהנחיות הסביבתיות לתכנון וגם במסמכים הסביבתיים שמלווים תוכניות/תב״עות.

האקוסטיקה - היא גם חלק מהרגולטוריקה והיא עוסקת ברעש תחבורה, במערכות מיכניות, במבני ציבור.

על כל מהם אנחנו נותנים התייחסות במסגרת התוכנית.

איכות אוויר - תלוי איפה שהתכנון מתרחש, אולם אם זה לאורך צירים ראשיים, ליד מקורות פליטה, אנחנו מבקשים הרצת מודל פיזור מזהמים מתחבורה על מנת לדעת מה האפשרויות לתכנון - באיזה גובה אפשר לעשות שימושים רגישים, האם אפשר לעשות שימושים רגישים באיזורים האלה. יש שימושים שמוגדרים כשימושים לא רגישים שהם תעסוקה, מסחר, שאותם אפשר למקם בכל מקום, לעומת השימושים הרגישים של מגורים, מבני שימור, מבני ציבור, שאז יש להם העדפה על המקומות שהם פחות מושפעים.

בנוסף אנחנו מתייחסים גם לרמת הבניין, פירי נידוף למסחר, חניונים, גנרטורים איפה שמציבים.

אסבסט - במסגרת עבודות ההריסה אנחנו מבקשים שיבוצע סקר אסבסט על ידי סוקר אסבסט מוסמך כדי לדעת איזה חלקים מהמבנה שעומד להריסה, יש בהם אסבסט ואז הפינוי של האסבסט נעשה עוד לפני ההריסה הכוללת ומועבר על ידי קבלן אסבסט מוסמך לאתר מאושר על ידי המשרד להגנת הסביבה.

מר איתן בן-עמי - מנהל הרשות לאיכות סביבה וקיימות: אגב, זה נראה נושא פשוט, אבל כשקבלן בא לבנין לא תמיד ו הוא יודע אאיך הנראה, היאוסבסט כיוון שיש לו כל מיני מופעים, כמו הצינור או דברים אחריםי,י נחא,ז1לצערמו ,ובמקרה! ־בוחן היה בית ליסין, כשהם באו לפרק ועצרו להם את ההריסה באמצע. בסך הכל מדובר על ביצוע סקר אסבסט שזה עניין של אלפים בודדים, אם לא פחות מזה, על מנת לבצע את הסקר ולדעת בדיוק מה יש וכמובן לעשות את זה כמו שצריך. זה משהו שנכנס ב-2019 כחובה.

גבי מירי אידלסון - ממונה תכנון סביבתי:

בבית לסין זה היה משהו שלא נראה, אבל היה את מתחם גולף שהיו שם גגות מלאים של אסבסט, שהקבלן החליט להורידם על דעת עצמו בכך שהם עשו את מה שצריך, למרות שכבר היה להם היתר פירוק והכל, הם החליטו על דעת עצמם לפרק את זה.

אמשיך -

קרינה - אנחנו מבקשים חיזוי קרינה גם למבנים העתידיים וגם לסביבה הקיימת מסביב לתוכנית המוצעת. אנחנו מבקשים חיזוי קרינה לאלמנטים קיימים /מתוכננים בתחום התוכנית, כמו קווי מתח, חדרי שנאים, אנטנות וגם בסביבה שמקיפה את המתחם החדש שעומד להיבנות כדי לדעת מה ההשפעה ואם יש בכלל. במידה שרואים שיש, צריך ליצור את המיגונים המתאימים על מנת שאפשר יהיה לאפשר את הפעילויות באיזור.

...

גבי מירי אידלסון - ממונה תכנון סביבתי:

מיקרו אקלים - מאחר שהיום הבנייה ברובה היא בניה גבוהה, ובבניינים שהם מעל 20 קומות נדרש דו״ח מיקרו אקלים של הצללות ומתון רוחות בבניה גבוהה על מנת לדעת מה תהיה ההשפעה של הצל על הסביבה הקרובה של הבינוי או השפעה של רוחות, שלמעשה הבניין משנה את כיווני הרוחות. זה גם חלק מהנספחים הסביבתיים.

מר דניאל וגר:

16- 15 קומות זה גדול?

גב' מירי אידלסון - ממונה תכנון סביבתי:

תמ״א 5 מבקשת 15 קומות. תוכנית המתאר של תל אביב מגדירה את זה כ-20 קומות.

כעקרון, אנחנו גם נוטים לבקש את זה ב-15 קומות, אולם כעקרון תוכנית המתאר מדברת על 20 קומות ומעלה.

זיהום קרקע:

תל אביב סובלת משני מקורות ראשיים של זיהום קרקע:

מתחמים של תעש ברחבי העיר.
רצועת החרושת לאורך כל העיר, דהיינו כל האיזור מזרחית ומערבית לאיילון.

במסגרת תוכנית בינוי ערים הדרישה להיכנס לוועדה היא לעשות סקר היסטורי, שהוא סקר שימושים שהיו בעבר במתחם, שלפיו דוגמים את הנקודות שבהם יש חשד לזיהום קרקע או לזיהום של גזי קרקע. מי שבודק את הסקר ההיסטורי ונותן לו את האישור לצאת לדרך זה המשרד להגנת הסביבה. בשלב הבא שאנחנו רואים את זה הוא השלב של היתרי בניה, כשאז הם באים ומגיעים עם הדיגומים של גזי קרקע, מכיוון שבפועל אי אפשר ל,עשות א ת הדיגומים כל זמן שהמבנים קיימים. הדרישה היא לעשות אית ו זהגאחעריוני־ריסהייובלי הריסה של הרצפות על מנת שאם יהיה מצב של גשמים, כאשר אכן יש שם זיהום קרקע, לא תהיה בעיה של הסעה של מזהמים או גזי קרקע מהאתר עצמו לאיזורים שבסביבה.

הידרולוגיה וניהול נגר:

אנחנו למדנו במשך שנים, שגם בגלל הנושא של זיהום קרקע יש בעיה של החדרת נגר לתחומים שבהם יש את זיהום הקרקע, שכן הוא גורם להסעה של הזיהום. כתוצאה מהדו״ח של הדיגומים מחליטים אם אפשר/אי אפשר להחדיר נגר, שזה באחריות של רשות המים. למעשה, מה שקורה בפועל היום שעיקר הנגר מגיע למרחב הציבורי - למדרכות ולכבישים והבינו שאי אפשר להמשיך עם זה והמטרה היום היא לנסות ולטפל בנגר העילי על ידי החדרה, השהייה או כל פתרון שיהיה מקובל על ידי רשום המים.

הנחיות למניעת מטרדי רעש ואיכות אוויר (אבק) בעבודות ההריסה והבניה:

זה סעיף שהיועצים הסביבתיים צריכים להנחות את היזמים על מנת לאפשר לסביבה להמשיך את החיים שלה כמו שהיו, פחות או יותר, כי אין מצב של אפס זיהום, אבל יש הנחיות גם בנושא רמות הרעש, איך לטפל באבק על ידי הרטבה, מניעה של כיסוי של המשאיות.

הנושאים הבאים הם נושאים שהם יותר תכנוניים ופחות נושאים שהם רגולטוריים והם מעין קווים מנחים לתכנון ששכונה הוא איזור חדש. יובהר שזה תכנון תחבורה שתומך ומכוון להפחתת זיהום אוויר. הכוונה היא יותר קביעת רשת רחובות ודרכים שנותן עדיפות להולכי רגל, לרוכבי אופניים, לתחבורה ציבורית, כאשר בחלק הכי תחתון היום אנחנו רואים את התחבורה הפרטית והמגמה היא לצמצם אותה כמה שיותר והתכנון הנכון יכול להביא לזה.

שלד ירוק -

השלד הירוק הוא מערך שתומך הולכי רגל ורוכבי אופניים ייעלתךדיע רחובות, י שדרות, שבילי אופניים. מעברים, מקטעים שיוצרים את הקישוריות הנכונה וגורמים לוותר על הרכב.

...

גב' מירי אידלסון - ממונה תכנון סביבתי:

לא בתחום הזה.

יש פיתוח של מגוון שצ"פים הכולל: גנים, כיכרות, רחבות עירוניים, פארקים, שבילים, טיילות, מקומות מרכזיים שיהיו נקודת פעילות עבור התושבים במרחב שלהם.

ניצול תת-הקרקע:

אנחנו רגילים היום שכל קומות המרתפים מיועדים לחניה. המגמה היום הולכת ומשתנה. המטרה בעיקר באיזורי תעסוקה להפוך את תת הקרקע לאיזורים של אחסון, תעסוקה, מרכזים לוגיסטיים. תקן החניה הולך ויורד וזו המטרה כמגמה.

גבי מירי אידלסון - ממונה תכנון סביבתי:

למעשה, מה שקורה בפועל בתחום הזה, שהיום יותר ויותר ..  האזורים ההופכים להיות משורתים על ידי תחבורה ציבורית והדרך להפחית את הכניסה, של רכבים פרטיים היא לא לאפשר את החניה של רכבים פרטיים אלא להפוך אותה למקום של פעילות אחרת.

הפחתת אי החום העירוני על ידי כלי תכנון:

מדובר בשימוש בצמחייה שמסייעת להפחתת הטמפרטורה ותורמת לתחושת נוחות במרחב הציבורי. שמירה וניצול של זרימת הרוח לאיוורור המרחב העירוני, שמירה על זכויות שמש, הפחתת בינוי עם זכוכית, שזה אחד הדברים שהיום נכנסים לנושא של התכנון.

חזית חמישית:

שימוש מושכל ומתוכנן בגגות המבנים לשימושים שונים. כמו למשל גג בנין העירייה שמיועד לזה, וכן אפשר להפוך גגות של מבנה משרדים לגינות ציבוריות ולעשות בהם שימושים אחרים כדי לנצל את השטח לזה.

טיפול בחומרי חפירה ומילוי:

נושא הבינוי ובמיוחד הנושא של החפירה אנחנו יכולים להפוך את זה ממטרד למשאב, לקחת את החומרים האלה ולנצל אותם בהתייחסות למשאב, ניצול חוזר כחומרי מילוי, שימוש לאגרגטים ומצעים.

שימוש רב תכליתי במבנה ציבור:

שימוש משטחים אלו במשך שעות רבות יותר במהלך היממה, דהיינו מבנה הציבור יכולים לשמש מעבר לשעות המיועדות להם על ידי שימוש בשטחים לשעות רבות יותר במהלך היממה, כמו בנין העירייה, בתי ספר וכדו'.

גב' מירי אידלסון - ממונה תכנון סביבתי:

מאחר שיש לפעמים נושאים כמו זיהום קרקע, שהם צריכים לדעת מה צריך לעשות אתו, טרם התכנון הראשוני ועל מנת לדעת מה ההשקעה שנדרשת מבחינתם בפרויקט עצמו מבחינת הנושאים האלה, כמו גם פירי נידוף, שדורשים מהם שטחים והם חייבים להיערך מבעוד מועד לענין זיהום בשכבות הקרקע, כדי שהזיהום לא יחזור לדירות עצמן ולפיכך זה חלק מתהליך שהם צריכים לעשות במסגרת התכנון כדי לבוא עם זה. זה התהליך ואין ספק שזו עבודה מאד סיזיפית שצריך להפנים ולהטמיע.

אדגיש שהיוזמה הראשונית לתכנית, לפני פורום תכנון כתיבת הוראות התכנית, שזה הפורום שבו הם מקבלים את האישור לתוכנית, הם מגיעים אלינו על מנת לדעת מה נדרש, כאשר בשלב זה אנחנו מזהים ומגדירים מה נדרש. ישנם מספר מסמכים שהם צריכים להגיע אליהם וזה קשור לסדר גודל של התוכנית כמו למשל:

תסקיר השפעה על הסביבה, שזה בתחום סמכותו של המשרד להגנת הסביבה ואיננו מתעסקים עם התסקירים אלא שאנחנו מקבלים אותם כעיון, כעין נוספת לנושא, אבל המשרד להגנת הסביבה הוא זה שאחראי על התסקיר השפעה לסביבה. מדובר בדרך כלל בתוכניות שהן מאד גדולות, כמו שדה דב, תוכנית 3700, שיש להם השפעה מאד גדולה על כל המרחב הסביבתי.
מסמך/דו"ח סביבתי - או שיש בתב״ע הבטחת תנאי איכות סביבה בהוראות התוכנית עצמם.
הבטחת היבטי איכות סביבה בהוראות התכנית - אחרי שאנחנו מחליטים יש ישיבות נוספות מול היועץ הסביבתי כדי לפרט מה אנחנו דורשים במסגרת התוכנית הספציפית שאנחנו רוצים שיופיע במסמך הסביבתי ואחר-כך שיטמיעו את זה בהוראות התוכנית.
ישיבות נוספות מול היועץ הסביבתי - יש פורום תכנון של מהנדס העיר.

בנוסף:

ישנו פורום תכנון של מהנדס העיר.
בשלב זה הדרישות ידועות גם ליזם וגם ליועץ הסביבתי שלו.
במידה ולא היה ייעוץ מקדים - אנחנו נותנים את ההנחייה להכנת המסמך הסביבתי במסגרת פורום מהנדס העיר.
בשלב זה היועצים הסביבתיים מכינים את המסמך, את הדוח הסביבתי ואנחנו מקבלים אותו לבדיקה.
אנחנו בודקים מה התקבל לעומת מה שנדרש.
אנחנו שולחים את זה להשלמות הדרישות על פי צורךה
בודקים את המסמך הסביבתי הסופי. הבדיקה נעשית מול התוכנית, כדי לראות מה הוטמע במסגרת הוראות התוכנית, התשריטים וכל מה שנדרש, כמו גם מסמך הבינוי.
השלב הבא שהתוכנית עוברת לדיון בוועדה המקומית עם המסמך הסביבתי. כעקרון, תוכנית תל-אביב 5000 אומרת שיש אפשרות לפטור ממסמך סביבתי, כשלמעשה הועדה המקומית היא שצריכה לאשר את הפטור.

תכנית בעלת השפעה סביבתית מוגדרת בתכנית המתאר תא/5000 סעיף 4.4.1. התוכנית מגדירה מהן תוכניות שהן בעלות השפעות סביבתיות:

תוכנית הקובעת דרך מהירה, דרך פרברית מהירה, דרך עורקית רב עירונית, דרך עורקית עירונית, או מחלף מוצעים או מרחיבה דרך או מחלף כאמור באופן המגדיל משמעותית את נפח התנועה.

לכל התוכניות האלה נדרש מסמך סביבתי בקנה מידה כזה או אחר.

- תכנית הקובעת בינוי במגרש הגובל בזכות הדרך של דרך פרברית מהירה, דרך עורקית רב עירונית, דרך עורקית עירונית, או דרך שהיא חלק ממחלף.

תוכנית הקובעת שימושים רגישים לרעש בסמוך לזכות הדרך של דרך פרברית מהירה, דרך עורקית רב עירונית, דרך עורקית עירונית או דרך שהיא חלק ממחלף.
תכנית הקובעת שימושים מעורבים של מגורים מצד אחד, ותעסוקה ו/או מסחר ו/או מלונאות מצד שני.
תכנית הקובעת שימושים של מסחר 2 כמו בתי קולנוע, מועדונים, אולמות שמחה או מאפשרת קיום אירועים תחת כיפת השמים, כאשר פה יש סוג של התנגשות בין המגורים לבין הפונקציות האלה מבחינת המטרדים שעשויים להיות.
תכנית הנמצאת בתוך תחומי רעש מטוסים שנקבעו בתכנית קודמת, כמו תוכנית תמ"א 4.2 שמגדירה את כל הנושא של שדה דב, כשהיום זה למעשה לא רלבנטי אבל עדין התוכנית הסטטוטורית הקובעת את הבינוי שם.
תכנית המאפשרת שימוש בחומרים מסוכנים בתחומה או תכנית שהמרחק בין גבולה לבין גבול של ייעוד, אשר מאפשר בתחומו שימוש בחויפ^־יםיימסוכנים, אינו "עולה ייעל 50 מי.
תכנית המאפשרת בינוי של 20 קומות ומעלה - זו התוכנית שמבקשת את דוח הצללות ומיתון רוחות.
תכנית הכוללת בתחומה קרקעות ו/או מי תהום מזוהמים או החשודים כמזוהמים עפ״י חוות דעת הרשות לאיכות הסביבה ו/או רשות המים ו/או המשרד להגנת הסביבה, או קרקעות המסומנות כמזוהמות או חשודות כמזוהמות עפ״י תשריט המתווה לטיפול בקרקעות מזוהמות וגזי קרקע והנחיות השרד להגנת הסביבה.
תכנית הנמצאת בתחום אזורי היעוד: ים, חוף ים, עורף החוף.
0 נמנע
0 נגד
0 בעד
3
חסר
נורי- שקד מאיה,חיים משה,להבי מיטל
דוח ועדכון