דיון
שם ועדה: מועצת העיר 21 תל אביב יפו
תאריך ישיבה: 26.04.2020
תכניות העבודה של וועדות המועצה הרלבנטיות בהתמודדות עם משבר הקורונה - דיווח למועצה של יושבות ראש הוועדות על הדיונים שקיימו בנושא
ישיבת מועצת העיר תל אביב יפו - 24
יוזם: קשת שולה
קטגוריה: רשות כללי
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: נושא לסדר יום של חבר מועצה

תקציר

גב׳ קשת:

אדוני יושב הראש, כבוד ראש העירייה , חברות וחברי המועצה.

בתקופת משבר בכלל והמשבר שאנחנו חוות בתקופה האחרונה מתחייב שינוי בתכניות העבודה העירוניות כמעט בכל התחומים. שינויים אלה מתחייבים נוכח הירידה הצפויה בהכנסות העירייה למשל, בגבייה של ארנונה עסקית במצב של מיתון, בפרט למול אפשרות ממשית של קריסת עסקים רבים בעיר.

אבל מדובר בשינויים עמוקים גם בהוצאה. זה בולט בעיקר בתכניות העבודה בתחום החינוך, בתחום הרווחה, בתחום התרבות, הסיוע לקשישים, זה נוגע למעשה כמעט לכל תחומי פעילויות העירייה.

במצב עניינים שכזה וכשאנחנו מביטות ומביטים בהשראה על הדיון המתקיים בימים אלה על החשיבות הגדולה של הפיקוח הפרלמנטרי של וועדות הכנסת על פעולות הממשלה, ההצעה שלי לסדר היום שאני מבקשת לנמק בפניכם ובפניכן אותה הינה- העמקת החשיבות שיש לוועדות המועצה ככלי דמוקרטי ראשון במעלה לקביעת תכנית העבודה העירונית.

לא סתם מוקמות כמעט כל וועדות החובה של המועצה עם ההנחיה החוזרת כחוט השני בכל אחד מהגדרות הוועדות השונות בפקודות העיריות, ואני מצטטת למשל מסעיף ועדת החינוך: המועצה תבחר וועדת חינוך שתפקידה ליזום ולתכנן פעילות בתחומים הנוגעים לחינוך. הוועדה תגיש לאישור המועצה את תכניותיה ותעקוב אחר ביצוע התכניות המאושרות.

כך גם לגבי הוועדה למאבק בנגע הסמים המסוכנים, הוועדה למיגור אלימות, הוועדה לאיכות הסביבה, הוועדה לבטיחות בדרכים. בכל הוועדות האלה נדרשות הוועדות להתכנס לפחות אחת ל-3 חודשים, ליזום ולתכנן פעילות ואחר כך להביאן לאישור המועצה.

לצערנו, חלק גדול מוועדות החובה לא מתכנסות כנדרש. זה נכון גם לגבי רוב רובן של הוועדות, כמובן למעט אלה הנחוצות לאישורים של העברות כספים או נכסים.

ראשי הוועדות לא מביאות את תוצרי הדיונים בוועדות לאישור המועצה, לא יוזמות- לא תכניות עבודה, לא דוחות מעקב אחר הפעולות שננקטו. אם מתקיימים דיונים כאלה הם אינם משלימים את מלאכתם ומסתפקים בהיותן מסגרת שבה משוחחים נבחרות ונבחרי הציבור עם הפקידות והפקידים הבכירים, דבר שהוא כמובן חשוב ביותר, ודיינו היה אם הוועדות היו מתכנסות בתדירות הקבועה להן.

תכניות עבודה שנקבעות בממשלה ללא פיקוח פרלמנטרי בשיתוק וועדות הכנסת הן בעיה בדמוקרטיה. ואני בכוונה משתמשת במונחים האלה שהיו מרכזיים בדיון על שלטון החוק מתחילת משבר הקורונה, למרות ההבדלים העצומים שבין הפרדת הרשויות בממשלה ובכנסת לבין הפרדת הרשויות שבין ראש העירייה והמועצה. אבל יש עקרון אחד שנכון לגבי שניהם:

 

דמוקרטיה חייבת להפקיד את סמכות קביעת פעולות הרשות בידי נבחרות ונבחרי הציבור כשליחיו של הציבור.

וועדות המועצה השונות, חובה ורשות כאחד, במועצת העיר תל-אביב יפו, אינן פועלות לתכלית הזאת. כולנו מקבלים מידי יום את סיכום ישיבות פורום המנכ״ל, נוהג שאני מקווה שיימשך גם לאחר משבר הקורונה. אבל היכן נקבעים הדברים האלה? היכן ייקבע במה לקצץ, על מה נתעקש למצוא משאבים כדי להשאיר. עזבו היכן נקבע, היכן זה נדון?

בדיווח האחרון שמסר ראש העירייה דובר באפשרות של קיצוץ משאבים עירוניים בשירותים חברתיים שהעירייה לא מחויבת להם בחוק. מה המשמעות של הדבר בתחום החינוך? בתחום הרווחה? בתחום האוכלוסייה הוותיקה? האם ועדת ההנהלה התכנסה והחליטה? האם וועדות המועצה הרלבנטיות עשו מאמץ לעדכן את תכנית העבודה שבאחריותן? ריבוי הקולות שיכול להתאפשר בדיוני הוועדות גם יביא לנו ואותנו לפחות טעויות. שמיעת דעות מגוונות המתאפשרת בדיוני הוועדות גם מביאה להחלטות טובות יותר, מבוססות יותר, עם פחות טעויות.

ביקשתי בכותרת ההצעה לסדר שיושבות ויושבי ראש הוועדות ידווחו לנו על הדיונים שקיימו הוועדות בהתמודדות עם משבר הקורונה, ועם השינויים הנובעים ממנו בתכניות העבודה. אני מקווה שתקבלו את האפשרות הזאת ככלי שבו תהיו שותפות ושותפים לחיזוק הדמוקרטיה של המועצה גם בזמן משבר וגם בימים שכתיקונם.

חשוב לעשות שימוש בזכות הדיבור המובטחת בתקנון המועצה, לדווח בשם הוועדה בראשה אנחנו, אתן עומדות. קיימו דיונים על תכניות העבודה והביאו אותן לאישורנו. ההסכמים הקואליציוניים של כולכם כוללים חובה להצביע בעד הצעות הוועדות השונות. הם אגב, לא כוללים חובה להצביע נגד ההצעות שלי. רק להעלות הצעות לסדר אתם צריכים לתאם עם ראש העירייה.

בהמשך , בסדר היום, מקימים וועדת צעירים. אני כמובן בעד כמה שיותר וועדות. ריבוי וועדות הוא גם ריבוי של קולות מגוונים של הקהילות הרבות בעיר. אבל מצער לראות כי למרות שיש כבר וועדה לקידום הנוער מקימים וועדת צעירים, ועוד אין לנו וועדה לענייני גימלאים ואזרחים וותיקים, כפי שהובטח בהסכם הקואליציוני שחתמו סיעת הגמלאים וסיעת ראש העירייה. אני לפעמים מנסה להבין את סדרי העדיפויות האלה ומקווה שמדובר פשוט בטעות ובחוסר מחשבה. אני מציעה לכן שתקבלו את דעתי כך שיתווסף לסדר היום של ישיבה זאת- דיווח של יושבות ויושבי ראש היועדות שהתכנסו, ולדיווח על מועד כינוסן של אלה שלא התכנסו כבר זמן רב. אני רוצה לברך על התגובה המהירה של אגף המחשוב לאתגר ניהול הישיבות באמצעות ה- ZOOM, ועכשיו יותר מתמיד זה מידיכם.

תודה רבה.

מר רון חולדאי-ראש העירייה:

כבוד יו״ר המועצה, חברי מועצה נכבדים.

שולה צודקת. רק שכל מה שהיא אומרת ייעשה ונעשה.

אני רוצה להזכיר לכולם שהחולה הראשון בקורונה היה פחות מחודשיים מהיום, וכל מה שעסקנו בחודשיים האחרונים היה במציאות שבה קצב ההחלטות שהונחת עלינו, קצב הדברים שהיינו צריכים להתמודד אתם אפילו לא איפשר את הנושא שנקרא התכנסות, מה גם שאי אפשר היה להתכנס, מה גם שעד שהפכנו למומחים בנושא ZOOM-n - גם זה לקח לנו די הרבה זמן, ולכן ההתכנסות של ישיבות הוועדות עדיין לא התקיים.

אני חושב שהוועדות באמת צריכות להמשיך להתקיים, הן עכשיו תצטרכנה, לאור המציאות החדשה, לשבת. הן תצטרכנה לשבת על סמך נתונים שאנחנו כרגע עדיין בשלב איסופם, שעדיין אפילו ברגע זה לא נמצאים בידינו. כל מה שעשתה עיריית תל-אביב עד רגע זה היה שלב בלימה, היה לעצור הוצאות בכלל כדי שכשנדון במה כן להוציא ובסדרי העדיפויות על מה להוציא יעמדו לרשותנו המשאבים בסדרי עדיפויות חדשים לאור המציאות החדשה של הקורונה. אז יצטרכו לשבת בישיבות על התקציב ועל סדרי העדיפויות החדשים, ואז יובאו הנתונים החדשים, ואז, כשכולנו נהיה במצב של קצת בהירות גדולה יותר, תהיה משמעות לישיבה ביחד, כדי להביא לידי כך שהתקציב יבטא סדרי עדיפויות של כלל הרצונות , המאוויים והאינטרסים של כלל חברי המועצה, שכידוע לכם הם לא בדיוק זהים.

ולכן, באופן עקרוני העניין צודק, העיתוי קצת מוקדם מידי- לגבי השאלה מה נעשה, איזה ישיבות. לא היינו צריכים לעשות ישיבה של וועדת חינוך, כי וועדת חינוך לא נדרשה לעסוק בנושא החינוך היות ובסופו של דבר מערכת החינוך הושבתה. יש לנו בעיה בכלל שעדיין אין לנו נתונים מספיקים כדי בכלל להכריע איך להחזיר את מערכת החינוך, שכאן מותר אולי לי להגיד הערה פרטית. אני

חושב שהמשימה של מערכת החינוך עד 1.9 איננה לחנך. המשימה צריכה להתחלף מהמשימה חינוך למשימה לטפל בילדים עד 1.9 כדי לאפשר להורים לעבוד, להחזיר את המשק לעבודה. אבל לא ארחיב בנושא כרגע כי אנחנו עוסקים בנושא הזה כל יום , ונתונים משתנים וההוראות משתנות.

ולכן, אני חושב ששולה צודקת באופן כללי, אבל אני מציע להוריד את ההצעה מסדר היום.

תודה.
0 נמנע
3 בעד
4 חסר
לוברט נפתלי,בנישו ויצמן יניב,בדראן אמיר,אקרמן אייל
24
נגד
ירד מסדר היום