דיון
שם ועדה: מועצת העיר 21 תל אביב יפו
תאריך ישיבה: 30.12.2019
תכנית חומש לשכונות בהם מתגוררים אוכלוסיות מהקהילה הזרה
ישיבת מועצת העיר תל אביב יפו - 19
יוזם: דמאיו-שרעבי גל
קטגוריה: רווחה
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: נושא לסדר יום של חבר מועצה

תקציר

מכובדי ראש העירייה, יו״ר המועצה, חברי מועצה נכבדים.

אני רוצה לדבר היום על סוגיה שהיא קרובה לליבי והיא בהחלט בין הסוגיות המורכבות ביותר שאתן מתמודדת עיריית תל-אביב יפו, אם לא המורכבת ביותר: איכות חיי המייסדים הוותיקים והתושבים בשכונות המעורבות עם הקהילה הזרה בדרום העיר תל-אביב יפו.

העירייה פעלה במשך שנים בסוגיה, אך אני מבקש להעלות את הנושא על סדר היום מכיוון שהזמן הנוכחי הוא הקריטי ביותר, בכל השנים בהן התקיימה הסוגיה, משתי סיבות:

כיום אין שום אופק מדיני לפתרון הריכוזיות של האוכלוסייה הזרה בדרום העיר, בעקבות שיתוק המערכת הפוליטית הארצית.

אוכלוסיות נוספות של זרים מגיעות לשכונות, גיאורגים ועוד, וכתוצאה מכך ישנה הידרדרות בביטחון התושבים בשכונות.

לפני שאני מביע את הצעתי בנושא אני רוצה לציין שעיריית תל-אביב יפו עושה בשנים האחרונות מאמצים רבים בהתמודדות עם מורכבות הקהילה הזרה לצד אוזלת ידה של ממשלת ישראל בנושא, שכן מדובר בנושא הדורש פתרון בסדר לאומי. אכן, אין לי ספק שמדובר בבעיה נדרשת לפתרון לאומי, אך לצערנו רובה המוחלט של הקהילה הזרה התיישבה בעיר תל-אביב יפו, ואם נהיה יותר נקודתיים-התיישבה בשכונות התקווה, שפירא, ונווה שאנן, אשר להן בלבד מורכבות וקשיים הקיימים עוד לפני הגעת האוכלוסייה הזרה, מה שהפך את כל הטיפול באוכלוסייה זו לאתגר שלא הכרנו לפני כן.

בשורה התחתונה, הם כאן, וכלל הבעיות הנלוות לכך מצויות תחת המרחב המוניציפאלי של עירנו, כך שהאחריות בסופו של יום היא עלינו. במשך השנים טיפלנו בנושא על ידי השקעת תקציבים רבים עבור תושבי השכונות בתחום החינוך, הפעילויות, האירועים הקהילתיים, הפיתוח העירוני, התשתיות ועוד, והכל על מנת לחזק את התושבים מול האתגרים הרבים. הקמנו את מסיל״ה כמנהלת ייעודית המטפלת בצרכים של הקהילה הזרה, מתוך אמונה שההידרדרות של הקהילה הזאת לא תשפיע ישירות על פגיעה בתושבים המקומיים. אני מבין, מסכים ושותף למתודולוגיה

יש צורך במתן עזרה לתושבים הזרים על מנת למנוע הידרדרות במרחב הציבורי, אשר בסופו של יום ישפיע על חיי התושבים. אך אני באמת חושב שהיום אנחנו נמצאים בנקודה קריטית, ולכן אני רוצה להציע שלטובת העניין תתכנס ועדת היגוי עליונה בראשותו של המנכ״ל- מר מנחם לייבה, שתקים צוות בראשותו של המשנה למנכ״ל יחד עם הגורמים הרלבנטיים- המינהל לשרותים חברתיים, סל״ע, מינהל החינוך, מינהל קהילה, תרבות וספורט, תכנון ובנייה, נציגות תושבים. הוועדה תעסוק במצוקות של האוכלוסיות בשכונות דרום העיר ודרום מזרח העיר. הצוות יעבוד במתכונת מלמטה למעלה, ירד לשטח, יבצע מחקר, יבחן סטטיסטיקות, ביניהן את נושא ההגירה השלילית .מתוך ניתוח של הנתונים יבין את צרכי התושבים לעומק, ובהתאם לכך יבחן פתרונות רלבנטיים לבעיות השונות של התושבים בעקבות השינויים שעוברת השכונה.

חברים, השכונות זקוקות לנו. אני כבר אומר לכם שההנהגה המקומית נמצאת בנקודה שהיא מרימה ידיים. אני ראיתי לפני מספר חודשים כמה חברי מועצה זועקים בתקשורת ובכל מקום אפשרי-כשרצו לגרש שני ילדים מהפיליפינים. אני מייחל שאותם חברי מועצה גם יזעקו וידברו בכל כלי התקשורת על מנת לתת פתרונות ראויים לתושבים הוותיקים בשכונות, בשכונותיה הדרומיות של העיר תל-אביב יפו, שהם הנפגעים העיקריים מהמציאות המשתנה בדרום העיר. תזכרו תמיד- עניי עירך קודמים לכל. אנחנו צריכים לעשות הכל על מנת לשמור על הצביון והייחוד של השכונות הנפלאות שלנו, השכונות של העיר העברית הראשונה- העיר תל-אביב יפו. לסיכום, אני מבקש כי בתום עבודתה של וועדת ההיגוי בראשות מנכ״ל העירייה יובאו מסקנות הוועדה לעדכון ודיון בישיבת הנהלת העירייה.

תודה רבה לכם.
0 נמנע
0 נגד
0 בעד
3
חסר
לוברט נפתלי,זבולון אלחנן,בנישו ויצמן יניב