דיון
שם ועדה: מועצת העיר 21 תל אביב יפו
תאריך ישיבה: 10.08.2020
"תכנית עיריית תל-אביב יפו להתמודדות עם משבר האקלים, היערכות אקלים":
ישיבת מועצת העיר תל אביב יפו - 29
יוזם: לדיאנסקי ראובן
קטגוריה: איכות הסביבה
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: נושא לסדר יום של חבר מועצה

תקציר

מר לדיאנסקי:

טוב, האמת שנחמד לחזור לכאן. מכבד את העיר ומכבד אותנו, ואני אשמח שאנחנו נחזור לכאן כבית מועצת העיר הקבוע.

אדוני ראש העיר, יו"ר המועצה, חברי וחברותי למועצת העיר.

אם אתם רוצים להבין את הנזק שייגרם משינוי אקלים- הביטו על 19-COVID, ופרסו את הכאב לאורך תקופת ארוכה הרבה יותר. משבר עולמי זעזע את העולם, הוא גרם למספר טראגי של מקרי מוות, גרם לאנשים לפחד לעזוב את הבית והוביל לקשיים כלכליים שלא נראו זה דורות רבים. ההשפעות שלו מורגשות בכל העולם, כמובן שאני מדבר על הקורונה, אבל בעוד כמה עשורים אותו תיאור יתאים למשבר עולמי אחר- שינוי אקלים. ועד כמה שהמגפה נוראה, שינוי אקלים יכול להיות גרוע יותר.

את הדברים הללו לא אני אומר, אלא מייסד מייקרוסופט-ביל גייטס , במסגרת מאמר שפרסם לפני מספר ימים באתר האינטרנט שלו, שכותרתו 19-COVID זה נורא, שינויי האקלים עשויים להיות גרועים יותר.

משבר האקלים הוא אחד האתגרים המרכזיים שעלינו בעיריית תל-אביב יפו לעסוק בהם בשנים הקרובות. השלכותיו נוגעות לחיים של כולנו והן משפיעות במיוחד על הסביבה, הבריאות, הכלכלה, המרחב הציבורי , אוכלוסיות מבוגרות ומוחלשות, ובעיקר על הדורות הבאים. יותר ויותר ערים גדולות וחזקות ברחבי העולם כבר לא ממתינות לעשייה מצד ממשלות בכל הקשור להתמודדות החשובה עם משבר האקלים אלא מחליטות לפעול בעצמן. כך קורה גם אצלנו בתל- אביב יפו. בתום עבודה מקצועית ומאומצת שערכה למעלה משנה, בהובלת הרשות לאיכות הסביבה וקיימות, גובשה תכנית הולסיטית, מקצועית ורצינית ביותר. אני גאה על כך שאנחנו העיר הראשונה בישראל ובמזרח התיכון חברים, שמגבשת תכנית פעולה להיערכות לשינוי האקלים, ובכך אנחנו מצטרפים לערים גדולות ומרכזיות בעולם כמו פריז, ניו-יורק, ומלבורן, שעשו זאת לפנינו. כוחה וייחודה של התכנית הוא בכך שהיא מציבה בפני היחידות העירוניות השונות יעדים קונקרטיים לביצוע ומרכיביה ישולבו בתכניות העבודה של עיריית תל-אביב. הדרך הנכונה ליישום התכנית מתחילה במחויבות של כל אחת ואחד מאתנו לנושא, החל מראש העיר ואנחנו נבחרי הציבור, עבור דרך מנכ"ל העירייה, המנהלים הבכירים, מנהלי האגפים והיחידות וכלל עובדי העירייה. כל אחת ואחד בתפקידו יכול לגרום לשינוי. וכמובן, בשיתוף הציבור והסקטור העסקי- שגם אותם אנחנו נגייס בהמשך.

תכנית הפעולה שלנו להיערכות לשינוי האקלים מחולקת לשני חלקים: 1. קירור העיר- אופן ההתמודדות עם תופעת ההתחממות. 2. ניהול המים- אופן ההתמודדות עם סערות, שיטפונות והתייבשות. עקרונות הפעולה של התכנית מכוונים למעבר שלנו מעיר שמבוססת על דלקים מזהמים לעיר מקיימת, בריאה וירוקה - המותאמת להתמודדות עם הסביבה המשתנה. גישת הקיימות מציעה התנהלות שמטפחת משאבים מקומיים, מתבססת על שיתופיות, על שמירת הטבע ומייצרת מוכנות אקלימית מותאמת ומשופרת.

שינויי האקלים יביאו אתם אירועי חום קיצוניים בתדירות גבוהה הרבה יותר ולמשך פרקי זמן ארוכים יותר. שנת 2019 היתה השנה החמה ביותר שנמדדה , וחודש יוני באותה שנה היה החודש החם ביותר. כל התחזיות שעוסקות בשינוי האקלים מוכיחות שהמרחב העירוני בתל-אביב יפו מתחמם בצורה ניכרת, וכולנו, כולנו חשים זאת על בשרנו. התחזיות מצביעות על התארכות הקיץ והתקצרות החורף, ובתרחיש קיצוני ישררו בישראל תנאיי קיץ ברוב חודשי השנה. מאז שנות ה- 80 התחממה תל-אביב יפו בכמעט 20 צלסיוס ולפי ההערכה- בשנת 2050 מספר הימים בהם הטמפרטורה תעלה על 330 בצל יהיה , במקרה הטוב 55 ימים, ולפי הערכות קיצוניות יגיעו ל-97 ימים בשנה, שזה למעלה מ-3 חודשים. כתוצאה מכך המרחב הציבורי עתיד להשתנות.

ההתחממות במרחב העירוני והמחסור בצל יביא לכך שאנשים ילכו פחות ברגל ויהיו תלויים יותר ברכבים, עסקים קטנים שנמצאים ברחוב יאבדו חלק מהלקוחות שלהם ויאלצו להיסגר. ילדים
0 נמנע
0 נגד
8 חסר
שלומות מוריה,פנקס ארד איתי,פורז אברהם,לוברט נפתלי,וולוך נתן,גלעדי ארנון,בנישו ויצמן יניב,בדראן אמיר
20
בעד
אושר