דיון
שם ועדה: מועצת העיר 21 תל אביב יפו
תאריך ישיבה: 25.01.2021
דיור תחילה :
ישיבת מועצת העיר תל אביב יפו - 36
יוזם: יוזם אינו מעודכן
קטגוריה: רווחה
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: נושא לסדר יום של חבר מועצה

תקציר

גב' אריאלי:

ערב טוב.

דרות רחוב היא מצב שבני ובנות אדם לא צריכים להימצא בו. זה טעות לחשוב שמי שמוצא את עצמו דר ברחוב מבקש בכך ורוצה בכך. המחשבה הנכונה ביחס לזה צריכה להיות קודם כל ההבנה שזה כשל שלנו כחברה. שאיפה שהוא במדיניות הלאומית, בשיטה, בהסתעפויות שלה יש חורים שמאפשרים לאנשים להגיע למצב הזה, שהוא בשום אופן לא מבחירה אלא מהעדר מענים מתאימים לאורך הדרך. נכון, אדם צריך לרצות גם לעזור לעצמו אבל זה אחריות שלנו כחברה למצוא את החורים האלה בהם נופלים השקופים, שאינם מתאימים במענים הקיימים , ולמצוא לכך פתרון מתוך החוזק שלנו כחברה ולא מתוך שיפוטיות על חולשתם. זו אחריות שלנו שלא לאפשר לאף אדם למצוא את עצמו חי ברחוב.

משבר הקורונה שכולנו מצויים בו משפיע קשות על אוכלוסיות במצוקה, גם על כולנו, ומביא שלל צרכים חדשים

גבי אריאלי:

שאנחנו רחוקים מלהבין את היקפם, במיוחד בתחומי הרווחה שעליהם אני אמונה פה בעירייה, שצריכים כעת, יותר מאי פעם, לקבל זרקור ותשומת לב.

מעבר למענים הרבים ולתשומת הלב המיוחדת המופנית בעירייה לתחומים האלה על רוחבם- זוהי השעה להבין שהמשבר, כמו כל משבר, מייצר גם הזדמנויות, ואחת מהן היא להביט באומץ בתחתית המנגנון ולראות בבירור את מי שזקוקים שנראה אותם. כי אם למדנו משהו מהקורונה זה שאולי קיבלנו חיסונים אבל אף אחד מאתנו לא חסין.

זו השעה להביא אל השולחן מענה מתקדם והכרחי - שמתמודד עם הנתונים בגובה העיניים ומייצר לראשונה פתרונות ארוכי טווח עם אחוזי הצלחה גבוהים ויציבים. דיור תחילה מציג פילוסופיה, תכנית ומודל התמודדות עם תופעת חסרות הבית שמבוסס על האמונה שדיור הינה זכות אדם, זכות יסוד. מודל הפעולה הזה שפועל בעולם כבר בערך מאמצע שנות ה-90 ומציג אחוזי הצלחה גבוהים ועקביים. זה מודל מציל חיים שרואה גם את הקהילות, את הרחובות והשכונות מסביב ולא מתייחס לסוגית דרות הרחוב רק כבעיית פרט.

מרגע הכניסה שלי לתפקיד לפני כמעט שנתיים, ביחד עם הצוות המקצועי המעולה של מינהל השירותים החברתיים בניהולה של שרון מלמד, אנחנו חוקרים ובוחנים את המודל הזה ורוקמים תכניות ולמידה מעמיקה על התאמתו לישראל, לתל-אביב יפו. עברנו דרך ארוכה שהתחילה כמעט לפני שנה וחצי במסע מעבר לים, משלחת של העירייה, בה למדנו ביחד שלל מודלים קיימים. פעלנו דרך תכנית 100 ימים של "מעוז", באמצעותה רתמנו שלל שותפים ושותפים מהחברה האזרחית, מהאקדמיה, ממשרדי הממשלה השונים, והגענו, אחרי עבודה קשה ומעמיקה , לחזון של תכנית פרקטית, אפשרית ליישום כאן אצלנו בתל-אביב , שתפרוץ את הדרך ותהיה חלוצת דיור תחילה בישראל.

אני ארשה לעצמי לצטט את ראש העיר שאומר תמיד שתל-אביב היא מגדלור, וגם כאן תל-אביב היא מגדלור של אור, מגדלור של אור אבל גם מגדלור של אופק גדול. בדיור תחילה אנחנו לא מאירים רק את הדרך, אנחנו מאירים גם את המשמעות למי שזקוקים לה ביותר. בתוך כך המגדלור שלנו הוא גם מצפן, שמאפשר לנו לצאת לדרך עם מודל שיממש, הלכה למעשה, את האמונה שלנו באשר לחוסנה של החברה בתל אביב יפו ובארץ כולה.

יש הרבה מה לדבר ולהרחיב בנושא הזה, זה מודל שאני יכולה לעמוד פה ימים ארוכים ולדבר עליו, וקצר הזמן מעל הבמה הזו מלהכיל. זה נושא שבליבי, כמו שאתם רואים, ובנשמתי, כי אני מאמינה שאף אחד על פני האדמה הזו לא ראוי שידור ברחוב. אני מאמינה שזה אחריות שלנו, של כולנו, לטפל בכך. זו הזכות הבסיסית שלנו לחיות בחיים בכבוד.תודה לראש העיר, למנכ"ל העירייה ולכל הצוות המקצועי שהלכו יחד אתי בדרך הזו ללמידה משותפת ולהסרת המחסומים של אי הידיעה ולאימוץ פרקטיקות חדשות ואמיצות, ופתחו יחד אתי את הדלת למימושן. הדרך שלנו עוד רבה, יש עוד הרבה אבנים להפוך בה, אבל אני גאה יותר מתמיד לעמוד פה היום ולהגיד שאנחנו יוצאים לדרך עם מודל דיור תחילה ב-PILOT בעיר תל- אביב יפו, בשותפות עם משרדי ממשלה והחברה האזרחית, ואני מבקשת להמשיך , להעביר את המשך הדיון לוועדת הרווחה שבראשותי.

ערב טוב, תודה.

החלטה: ההצעה לסדר היום מועברת לוועדת רווחה.

 
0 נמנע
0 נגד
0 חסר
חיים משה,זבולון אלחנן,בנישו ויצמן יניב,אקרמן אייל,אבו שחאדה עבד,ברנד פרנק ציפי
25
בעד
אושר