דיון
שם ועדה: מועצת העיר 21 תל אביב יפו
תאריך ישיבה: 25.01.2021
פרוטוקול ועדת נכסים 15/21
ישיבת מועצת העיר תל אביב יפו - 36
יוזם: חולדאי רון
קטגוריה: נכסים
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: נושא לדיון

תקציר

מר שפירא- היו״ר:

תודה רבה לאדוני ראש העיר, אנחנו עוברים עכשיו לפרוטוקול ועדת נכסים מס' 15/21.

מוריה.

זכרתי מוריה.

גב' שלומות:

ערב טוב אדוני ראש העירייה, ערב טוב חברי וחברות המועצה ויו"ר המועצה. ואלי לוי? OK.

אני רוצה לשאול משהו ולהגיד. אני קודם אשאל, אחר כך אגיד, ואם תרצה אז תענה. כי באמת יש לי שתי שאלות שהן קשורות להבנת הנקרא, יכול להיות שאני באמת החברת מועצה הכי פחות אינטליגנטית אבל אני לא מבינה את סעיף 1 של ההחלטה. מה משמעותו של סעיף 1 בהצעת ההחלטה לוועדה, בוועדה, שאנחנו מאשרים עדכון תעריפי דמי חכירה ביד אליהו לשנת 2014. אני מדברת על סעיף 2, הפרוטוקול הוא ארוך, על הדירות בחכירה ביד אליהו, זה הסעיף שאנחנו מדברות עליו. האם פרוש הדבר, בסעיף 1 של ההחלטה, שהדיירים יידרשו לשלם כעת רטרואקטיבית סכומים נוכח כך שלא הועלו דמי החכירה ב-5% מעבר למדד בין השנים 2009 ו- 2014 כפי שכתוב בדברי ההסבר, וכיצד הצעת ההחלטה על שני החלקים שלה, עבור שנת 2021 שונה מהמצב שהיה קיים מאז שנת 2014 ועד היום, מידי שנה, בעלות דמי החכירה ב-5% פלוס מדד. זאת אומרת, לא ברור מה היום או בעת קבלת ההחלטה בוועדה, מה שונה מ-2020, 2019 וכו'. ואם תרצה, אם אחרים גם לא הבינו את זה ותרצה אז אחרי זה תענה.

גבי שלומות:

משהו אני אשאיר לך.

כששוחחתי, כששוחחתי בימים האחרונים עם התושבות והתושבים לגבי הנושא של יד אליהו, האנחה שפרצה מגרונם היתה עמוקה והמשפט הקשה שנאמר מפיהם הוא: הרצחת וגם ירשת, כמובן בהשאלה.

עיריית תל-אביב יפו כבר 20 שנה מנהלת את מבצע בעל הבית , במסגרתו היא מבקשת לעודד, לעודד את התושבים לרכוש את הבעלות על הדירות אותן הן חכרו במשך, משנות החמישים, לתקופות של 49 שנים ואחרי זה עוד 49 שנים.

החזון לגיטימי, השאלה היא הדרך והאופן בה הדברים נעשים. אגב, למיטב ידיעתי והבנתי, למרות שבפרוטוקול ההחלטה דווח ש-750 דירות כבר נמכרו, אני מבינה שרק מיעוט, שני בניינים

-הליכי הרישום בהם הסתיימו לגביהם, וגם זה לא באשמת התושבים או באחריותם.

העירייה בעצם מכבסת את מילותיה ומשתמשת בביטויים כמו עידוד והמרצה, כן , תמריצים.

היא תכביד את עול החכירה וכך היא תתמרץ את התושבים לקנות. אבל זוהי לשון, אבל זוהי לשון קפיטליסטית מר חולדאי, ולא בקטע טוב קפיטליסטית, המעוות את המציאות.

אז תכף אלי יענה, בסדר, מה שלא נכון תכף יקבל תשובה.

המעוותת את המציאות ומתארת פעמים רבות, וגם במקרה זה לצערי, אפשרות של ניצול, גזל או פשוט העדפת אינטרסים שאינם האינטרסים של התושבים עצמם. רוצים למכור, סבבה, בתנאים אטרקטיביים שיהיו אטרקטיביים לתושבים ולא רק לעירייה. לא יכול להיות, לא הגיוני ולא סביר

להעלות את תשלומי החכירה לבתי מגורים בתקופה כזאת של משבר כלכלי-עולמי ומקומי. להעמיס עוד הוצאות על מי שמלכתחילה לא חכרו את הבתים הללו להשקעה, לא קיבלו אותם בירושה , והדירה בה הם מתגוררים-שולמה על ידם דמי החכירה, כן, בקושי רב, זה ממש עוול. לו הייתה בהסכם הרכישה , אותו הסכם שהוא הבסיס למבצע בעל בית- בשורה לתושבים, ניחא, אולם בהסכם האחיד מול עיריית תל-אביב, למיטב הבנתי, עליו חתומים, חותמים התושבים- ישנם לטענתם מספר סעיפים מקפחים ובראשם סוגיית הזכויות על הרכוש המשותף. עד למועד הרישום, אם אני מבינה נכון, על פי סעיף 13 לחוזה, העירייה רשאית לעשות כמעט ככל העולה על רוחה בהקשר של השטחים המשותפים. כלומר, במילים אחרות, נתח נכבד מהזכויות הקנייניות

המגיעות לתושבים לפי הפרשנות הרצויה, והפרשנות הרצויה היא תמיד לראות את טובת התושבות והתושבים, נגזל מהם לטובת רווחי העירייה.

לכן אני מבקשת לא לאשר את סעיף 2 של וועדת נכסים, ואני מבקשת מחברי וחברות המועצה לא להכביד עוד על תושבי ותושבות העיר באמצעות העלאת דמי החכירה בבתים בהם הם מתגוררים, ולהביא את הנושא כולו לדיון נוסף.

מר אלי לוי:

קודם כל למען ההבנה, אנחנו פשוט הצגנו משנת 2009 עד 2020 מה עשינו. זאת אומרת, זה לא שאנחנו עכשיו נחייב אותם רטרואקטיבית, אלא אלה היו החלטות המועצה לשנה שנה, כי אנחנו באים מידי שנה בשנה ומעלים או לא מעלים ב-5%. כאשר היתה תקופה יותר קשה, כפי שתראי, בין 2009 ל-2013 למשל, לא העלנו, עשינו רק מדד בלי 5%, ואז בשלב מסוים רצינו לתמרץ את המכירות , כי המצב הזה של להשאיר את דמי החכירה בהצמדה בלבד לא נותן מוטיבציה לקנות את הדירות, ואנחנו כן רוצים שיעשו את רכישת הבעלות.

מר שפירא- היו״ר:

מוריה.

מר אלי לוי:

אני אענה לך על הכל.

ולכן, בין 2014 ל-2020, אכן כל שנה הבאנו למועצה והיא אישרה עלייה ב-5%. דרך אגב, ה-5%- אנחנו מביאים אותה למועצה בשביל הפרוצדורה, כי היא קבועה בחוזה. זה לא משהו שכאילו אני מנדב לעשות תוספת מחוץ לחוזה, היא כתובה בחוזה. אנחנו מביאים למועצה כדי שהמועצה גם תעשה לפעמים שיקול דעת באותה שנה, כמו במקרים שכן התחשבנו, אם להוסיף או לא להוסיף. אבל אין פה שום דבר רטרואקטיבי, זה מידי שנה בשנה.

עכשיו, מכרנו עד היום מעל 750 יחידות, ואני רוצה לומר לך שבכל הפרויקטים של ההתחדשות העירונית כל הדיירים שנמצאים עכשיו, כולם באים לרכוש. זה אטרקטיבי. הם מקבלים דירה חדשה במסגרת ההתחדשות עירונית, כי הם בעלות.

מר אלי לוי:

אז אני, אני, אני אסביר, אני אסביר את סוגית הטאבו.

אבל סה"כ מחירי הדירות שנמכרים הם אפילו לא שליש או אפילו פחות מדמי החכירה- לו היו משלמים כל שנה דמי חכירה, ויש סעיף מאוד קשה בחוזה- שעל כל העברת בעלות משלמים לעירייה 8% מההעברה. זאת אומרת, אם מכרו דירה, דרך אגב הדירות האלה נמכרות היום בין 1.8 מליון עד 2.2 מליון. כל העברה, 8% היה אמור לשלם לעירייה מ-2.2 מליון. זאת אומרת, הסכום הוא גבוה, אנחנו מוותרים גם על זה. ה-35,000 שח' או 37 שמשלם דייר מקבל בעלות בעצם לא מכסה את דמי החכירה לו הוא היה משלם לאורך כל חייו. ואל תשכחו , זה לא חוכרים ששילמו בגין הדירות מלכתחילה את השווי, הם שילמו את זה בדמי חכירה שוטפים.

אז קודם כל מאוד אטרקטיבי, עובדה שקונים. אני יכול להגיד לך שאני נפגשתי כבר עם 4 יזמים שעושים התחדשות עירונית, שהיזמים מוכנים אפילו לקנות לתושבים שלהם, לדיירים שלהם את הדירות, כי כדאי להם לגמור את כל הבניין בלי העירייה בתוך הבניין כחוכר או מחכיר. אז קודם כל זה לעניין הזה.

לעניין הרישום של הבתים המשותפים, קודם כל אנחנו כן הצלחנו לרשום מספר בתים. חלק מהבעיה של הרישום נובעת מחוסר ההסכמה בין הדיירים עקב העובדה שהדיירים בנו שטחים לא חוקיים, או מחזיקים שטחים לא חוקיים. בית משותף, המיפוי שלו והרישום שלו חייב להיות תואם את ההיתר בנייה, ומה שקורה בבתים האלה, אין שום קשר בין היתר הבנייה למצב הבית. חלק מהטיפול שלנו זה להכשיר את זה רטרואקטיבי, ואת יודעת מה זה להכשיר רטרואקטיבי. מפת רישום, רישום תקנון, הסכמה של כל הדיירים-שיוותרו על החצר וייוותרו על הגג, ועל החדרון שהוא בנה במהלך השנים, או שהוא פלש לפרוזדור, זה לא פשוט. זה תהליך של כל בית-זה כאילו להוציא היתר רטרואקטיבי, וזה בעייתי. והעורך דין מטפל בזה באופן סדיר- יומיומי, ואנחנו מקווים שחלק גדול מהבתים האלה, קודם כל חלקם באמת הולכים להתחדשות עירונית אז כל עניין הבית המשותף ממילא משתנה, והוא יהיה בית חדש עקב הבנייה החדשה.

ואני באמת רוצה לומר לך שבעניין הזה של המכירה, יש שני פרויקטים, שלושה גדולים: אחד בלה-גארדיה 13-21, יש 35-47, ויש את הטייסים, קרבת הטייסים-שהוא של קיוויתי, שלושת הפרויקטים האלה קונים את כל הבעלות. אנחנו מקווים שבשנתיים וחצי שלושה הבאים לא יישארו בידינו דירות. אולי יישארו כמה צמודי קרקע שיש שם קושי מיוחד, אבל הם יימכרו בסוף. ואין קושי, כי אנשים קונים.

מר שפירא- היו״ר: תודה רבה אלי.

כן, אנחנו עוברים עכשיו להצבעה.

סליחה.

מר רון חולדאי-ראש העירייה:

זה חשוב להגיד את זה, כי לפעמים עולים כאן ואומרים דברים באיזושהי צורה, אני יכול להגיד על עצמי. פעם היה לי מפקד, כשהייתי נורא צעיר ולא היה לי גרוש, והוא הכריח אותי. הוא לא יכול היה להכריח אותי אבל הוא הכריח אותי לקנות דירה במחיר שנראה לי גזל. היום אני מודה לו.

אז איך נראים דברים זה איך רוצים להציג אותם.

כל הפרויקט של יד אליהו הוא מתנה אחת גדולה לכל האנשים שפטרנו אותם מנושא החכירה והבאנו אותם לכך שיש להם רכוש, ויהיה להם רכוש, רכוש בטאבו, במחיר שהרוויחו הרבה מאוד כתוצאה, באמת מעבודה מבחינתנו- שאמרנו - אנחנו לא רוצים את הרווח אבל אנחנו רוצים שהם יגיעו למצב שבו הם בעלים מוסדרים, הנושא של העברה בטאבו וכן הלאה.

ולכן, כשעולים לכאן ומעלים את זה בצורה כפי שהעלת, לכאורה כמו בשאלה, אבל לבוא ולהגיד שעיריית תל-אביב גרמה לאיזה גזל או עושק- זה פשוט עוול לכוונה עצמה ולמציאות והעשייה- שנתנה רכוש גדול לתושבים שמגיע להם. בסדר? כך אומר.

פרוטוקול ועדת נכסים מספר 15/21 - מ א ו ש ר.

המועצה החליטה ברוב של 21 קול, לאשר את פרוטוקול ועדת נכסים מס' 15/21 מתאריך 13/01/2021.
0 נמנע
3 נגד
6 חסר
חיים משה,זבולון אלחנן,בנישו ויצמן יניב,אקרמן אייל,אבו שחאדה עבד,ברנד פרנק ציפי
21
בעד
אושר