דיון
שם ועדה: מועצת העיר 21 תל אביב יפו
תאריך ישיבה: 25.01.2021
תו תקן לשוויון מגדרי בבתי הספר
ישיבת מועצת העיר תל אביב יפו - 36
יוזם: יוחנן וולק אופירה
קטגוריה: חינוך
תקציב לאישור: ש'ח
סוג דיון: נושא לסדר יום של חבר מועצה

תקציר

גבי יוחנן וולק:

ערב טוב לכולם.

הערב אני הולכת לדבר על תו תקן לשיוויון מגדרי בבתי הספר היסודיים בתל-אביב יפו.

אז כעיר שמושתתת על עקרונות ליברליים איתנים תל-אביב יפו מובילה את השיח הערכי בישראל גם סביב ערכי השיוויון. בתוך ערכים אלו בולט בשנים האחרונות השיח סביב שיוויון מגדרי הערך לפיו אין במגדר כדי להשפיע על ההזדמנויות והאפשרויות הפתוחות בפני כל אדם. אין ספק כי במבט של עשרות שנים אחורה נעשתה קפיצת מדרגה ענקית בדרך לשיוויון מגדרי בעולם המערבי כולו, ורק לפני כמה ימים נוכחנו בהשבעה הראשונה של אשה לסגנית נשיא ארה"ב ובניצחונה של מירב מיכאלי בפריימריז ליו"ר מפלגת העבודה.

)מחיאות כפיים(

אין ספק שתחום המקצועות הפתוחים בפני נשים, זכויות אזרחיות וחברתיות שונות, כל אלה שופרו משמעותית. אנו רואים הרבה יותר נשים משתלבות בחברה כמנהיגות, מנהלות, יזמיות ומובילות דעה, ואולם ישנה עוד דרך ארוכה לפנינו. סטראוטיפים רבים עדיין נקשרים במגדר והבניות חברתיות רבות מבוססות עדיין על תפקידי מינים מסורתיים. אנו עדיין עדים להסללה של בנים-בנות לתחומי ידע ומקצועות שונים, לפערים בשכר ובהחזקה בעמדות מפתח על בסיס מגדר, ואף לתפיסות עולם שגויות ביחס להבדלים בין המגדרים. כולם עוד קיימים אפילו במדינות מערביות ומתקדמות כמו בישראל ואפילו בעיר הליברלית ביותר בישראל - תל-אביב יפו.

תפקידנו כמשרתי ציבור הוא לסייע ולקדם את השיוויון המגדרי בעיר. איך מקדמים שיוויון? איך מקדמים תפיסת עולם? המקום הנכון להתחיל בו הוא ההתחלה, גילאי בית הספר היסודי בהם אנו מעצבים את התפיסות הבסיסיות שלנו כלפי העולם ומגדירים לעצמנו אמונות וכללי חיים. אלו הן השנים בהן ניתן להשפיע ולקדם ערכים ונורמות שאנו כחברה דוגלים בהם. מאז ומעולם השכלנו להיעזר במוסדות הדומיננטיים כל כך בחיי ילדינו, בתי הספר, כדי לקדם ערכים קולקטיביים וחשובים, והגיעה העת גם לקדם את ערך השיוויון המגדרי, שכאמור קיימים ביחס אליו עוד פערים משמעותיים במציאות.

משרד החינוך עצמו הבין את חשיבות הנושא ובחוזר מנכ"ל משרד החינוך אף נכתב- שיוויון הזדמנויות בחינוך לשני המינים משמעו יצירת סביבה חינוכית תרבותית ואקלים חינוכי המבטיחים , לא רק ברמת ההצהרה אלא גם בפועל, נגישות שווה להתנסויות חינוכיות מגוונות ועידוד וקידום תלמידים ותלמידות על פי הכישורים, המיומנויות וההתאמה האישית באופן ענייני ולא סטריאוטיפי. תפיסה שיוויונית אמיתית שיש לה גם ביטויים התנהגותיים ולא

ביטויים הצהרתיים בלבד מחייבת את המחנכים ואת מכשירי המורים לפיתוח הפוטנציאלי האישי של כל תלמידה ותלמיד, להקפדה על מתן תגמולים על פי מדדים עניינים ולהדרכת התלמידים והתלמידות לבדיקת אופציות מגוונות בהשכלה, ברכישת מקצוע וקריירה, וכל זאת מתוך גישה המנותקת מציפיות לא רלבנטיות.

חינוך לשיוויון הזדמנויות משמעו מחוייבות לשיפור בדימוי העצמי של התלמידים והעוסקים בחינוך, ומטרתו לאפשר הזדמנויות שוות למימוש עצמי בהווה כתשתית לרווחה אישית וחברתית ולהישגים אישיים התואמים את היכולת ואת השאיפות של התלמידות והתלמידים בבגרותם. אז איך מקדמים ערכים בבית הספר? כנראה שלא באמצעות עוד תכנית לימוד. בעבר נעשו נסיונות לקדם ערכים של שיויון מגדרי באמצעות תכניות חינוכיות, אך נראה כי אין בכך די כדי להטמיע תפיסת עולם. תלמידים ואף צוותי הוראה מתייחסים לזה קרוב כאל עוד מטלה. עוד מקצוע או עוד מערך שיעור שצריך לעבור אותו. במקרה הטוב מדובר באי תודעתי מצומצם ביותר ונשאר ממנו ממש מעט לאחר סיום השיעור. הדרך ממילים והרצאות עד לשינוי תפיסה ערכית היא ארוכה וניכר כי ישנו צורך במאמץ כוללני יותר. מתוך תפיסה הוליסטית, מתוך ההבנה שכדי לקדם את ערכי השיוויון המגדרי בבתי הספר לא מספיק לייצר תכנים פדגוגיים בנושא, יש לחתור לשינוי עמוק בכל אספקט במרחב הפיזי, חינוכי וקהילתי של בית הספר, בו יש פוטנציאל לקידום או אי סתירה של ערך השיוויון המגדרי. זה נכון בחומרי הלימוד, זה נכון בשילוט ובכיתוב במרחבים הציבוריים, זה נכון בתכניות האצה חינוכיות ובתיקון הסללות על בסיס מגדר שהיו נהוגות בעבר. זה נכון בהכנה נכונה של כל הצוות החינוכי וזה נכון גם בקשר של בית הספר עם ההורים בפרט ועם הקהילה בכלל.

כדי לייצר דרך לבתי הספר ליישום תפיסה הוליסטית זו יש לפעול לכינון רחב של תו תקן לשיוויון מגדרי. תו תקן מאפשר הסדרה של נושא לו אספקטים רבים ומאפשר מדידה וקביעת סטנדרט לקידום של נושא רוחבי ומקיף כל כך. שמחתי לגלות כי לאחרונה ישנה יוזמה של מחוז תל-אביב במשרד החינוך להקמה של תו תקן כאמור, יוזמה שאני תקווה שתתרחב למדינה כולה. ישנם אף מספר בתי ספר בתל-אביב שניגשים למחזור הראשון של עמידה בתו התקן האמור. הצעתי היא שנפרוץ ונוביל את היישום של תו התקן לשיוויון מגדרי בישראל, נדאג לכך שלא רק מספר בתי ספר בודדים יירתמו למהלך אלא נוודא כי כל בתי הספר היסודיים בתל-אביב יפו יוסמכו במהירות לתו התקן לשיוויון מגדרי, וכך נוכל להיות העיר הראשונה בישראל בה כל בתי הספר היסודיים הם בעלי תו תקן לשיוויון מגדרי. אין תואר מתאים יותר לתל-אביב יפו-עיר שזכויות האדם הם נר לרגליה ובהם גם ערכי השיוויון מאשר העיר הראשונה בישראל שכל בתי הספר היסודיים בה הוסמכו לתו תקן לשיוויון מגדרי.

לשם כך, אדוני ראש העיר, אבקש שנעביר את הנושא לדיון בוועדת החינוך- אליה יוזמנו גם חברי הוועדה לשיוויון מגדרי, ובהתאם נפעל עם מינהל החינוך לקידום מהיר של הסמכה של כלל בתי הספר היסודיים בעיר לתו התקן של שיוויון מגדרי.

תודה.

החלטה: ההצעה לסדר היום מועברת לוועדת החינוך, אליה יוזמנו גם חברי הוועדה לשיוויון מגדרי.
0 נמנע
0 נגד
0 בעד
6
חסר
חיים משה,זבולון אלחנן,בנישו ויצמן יניב,אקרמן אייל,אבו שחאדה עבד,ברנד פרנק ציפי
אושר